گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟

گیم فیشینگ چیست؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۳-۰۲-۰۴

یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است. آیا تاکنون نام گیمیفیکیشن را شنیده‌اید؟ گیمیفیکیشن را ممکن است با نام بازی آفرینی نیز بشناسید. این روش در دهه‌های اخیر آنچنان محبوب شده است که امروزه به جرئت می‌توان گفت بیشتر کسب و کارها برای پیشرفت حرفه خود از آن استفاده می‌کنند؛ گیمیفیکیشن یا بازی آفرینی را می‌توان کلیدی طلایی برای رسیدن به پول دانست.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند گیمیفیکیشن یعنی استفاده از یک سری المان‌ها در فضای بازی، در صورتی که گیمیفیکیشن به معنای استفاده از مجموعه‌ای از سازه‌های بازی در محیطی است که ماهیت بازی ندارد. اگر علاقه مند به آشنایی بیشتر با بازی آفرینی یا همان گیمیفیکیشن هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مطلب با نوین هاست همراه باشید. در ادامه قصد داریم به بررسی کامل ماهیت این روش و ویژگی‌ها و مزایای آن بپردازیم.

گیمیفیکیشن چیست؟

قبل از پرداختن به ویژگی‌ها و مزایای گیمیفیکیشن، بهتر است در ابتدا با ماهیت آن کمی آشنا شویم. گیمیفیکیشن روشی است که در آن با استفاده از ابزار‌ها، فناوری‌ها و مکانیزم‌های موجود سعی می‌کنند با افرادی که خارج از فضای بازی هستند، ارتباط برقرار کنند و به اصطلاح افراد را درگیر خود کنند. برخی کاربران این روش را این گونه تعریف می‌کنند که گیمیفیکیشن یعنی ایجاد المان‌های سرگرم کننده و بازی در فعالیت‌هایی که به نظر حوصله سربر می‌رسد.

اگر بخواهیم یک مثال واضح از این روش بزنیم، می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم، هنگامی که اینترنت شما به پایان می‌رسد و وارد مرورگر می‌شوید، تصویر دایناسوری کوچک و بامزه را خواهید دید. بدون استفاده از اینترنت تنها می‌توانید در مرورگر با این دایناسور بازی کنید. در واقع این روش، روش بازی آفرینی یا بازی سازی است. با کمک این روش تمام شدن اینترنت که فعالیتی کسل کننده و ناراحت کننده است، جلوه بهتری پیدا خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که برای بازی آفرینی، تعریف واحدی وجود ندارد و تعریف‌های ذکر شده تنها نمونه‌هایی از تعریف‌های این روش نوین است. امروزه از این روش در کسب و کارها و مشاغل مختلف به خصوص بازاریابی استفاده می‌شود. شما می‌توانید با بازی آفرینی مخاطبان و مشتریان خود را به طور ویژه‌ای افزایش دهید و به بهتر دیده شدن محصولات و خدمات خود کمک کنید. متاسفانه در کشور ما نسبت به سایر کشورها، به میزان کمتری از این روش استفاده می‌شود.

کاربردهای روش گیمیفیکیشن چیست؟

کاربردهای روش گیمیفیکیشن چیست؟

روش بازی سازی یا همان گیمیفیکیشن به صورت کلی روش جدیدی نیست و از سالیان قبل به صورت‌های مختلف از آن استفاده می‌شد اما این روش در چند سال اخیر بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. دامنه کاربردهای روش بازی سازی بسیار گسترده است اما برخی از رایج‌ترین کاربردهای آن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • استفاده از روش گیمیفیکیشن در آموزش
  • استفاده از روش گیمیفیکیشن در کسب و کارهای مختلف
  • استفاده از روش گیمیفیکیشن در سلامت و بهداشت
  • استفاده از روش گیمیفیکیشن در تغییر رفتارهای اجتماعی
  • استفاده از روش گیمیفیکیشن برای ایجاد فرهنگ یا عادت عمومی

کاربردهای بازی آفرینی در کسب و کارهای مختلف چیست؟

  1. جذب مشتریان: بسیاری از افراد با بهره‌گیری از روش بازی سازی، به جذب مشتریان خود کمک می‌کنند. این افراد با کمک عناصری مانند راه اندازی مسابقات مختلف و ارائه هدایا و پاداش‌های متنوع، سعی در جذب مشتری می‌کنند.
  2. حفظ مشتریان: جالب است بدانید با کمک روش بازی سازی، حتی می‌توان مشتریان سابق را همچنان حفظ کرد. در واقع شما می‌توانید با توجه به کسب و کار خود هدایا و پاداش‌هایی را برای مشتریان ثابت در نظر بگیرید. این هدایا سبب می‌شود در آینده نیز مشتریان همچنان به کسب و کار شما پایدار بمانند. حتی می‌توانید این آپشن را برای مشتری‌هایی که سقف خرید بالا دارند نیز قرار دهید.
  3. افزایش اعتماد: روش بازی سازی سبب افزایش اعتماد مشتریان نسبت به یک مجموعه و یا حرفه می‌شود. روش گیمیفیکیشن در مدت زمان کوتاه، به راحتی می‌تواند یک برند و مجموعه را صاحب اعتبار زیادی کند.
  4. افزایش تعامل کاربران: یکی از ویژگی‌های استفاده از روش گیمیفیکیشن، افزایش تعاملات با مشتریان است. همانطور که می‌دانید هر چقدر که تعاملات و ارتباطات شما با مشتریان بیشتر شود، به همان نسبت فروش شما بهتر خواهد بود و از مجموعه خود بازدهی بیشتری خواهید گرفت.
  5. مقرون به صرفه: بدون شک یکی از مهم‌ترین مزایای روش گیمیفیکیشن، مقرون به صرفه بودن آن است. این روش با وجود اینکه تاثیرات بسیار مثبتی در کسب و کار شما خواهد گذاشت، هزینه بسیار کمی نیز به دنبال دارد.
  6. تبلیغات فوق‌العاده محصولات: روش گیمیفیکیشن، راهی را ابداع کرده است که با وجود آن یک مجموعه به راحتی می‌تواند محصولات خود را به طور سرگرم کننده و مانند بازی به همگان معرفی کند. این روش به گونه‌ای است که محدوده سنی خاصی ندارد و همه افراد با هر سنی به راحتی جذب آن می‌شوند.

یک گیمیفیکیشن مطلوب چه ویژگی‌های دارد؟

گیمیفیکشن

بدون شک برای گرفتن نتیجه مثبت و عالی از روش گیمیفیکیشن، باید حتما روش شما تابع برخی نکات و ویژگی‌ها باشد که در ادامه به بررسی آنان می‌پردازیم:

  1. به هیچ عنوان روند بازی سازی خود را پیچیده طراحی نکنید،دقت داشته باشید که هر چقدر روند گیمیفیکیشن شما پیچیده باشد، مشتریان ارتباط کمتری با آن برقرار می‌کنند؛ سعی کنید روش خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مشتری‌ها با یک بار شنیدن آن به راحتی متوجه آن شوند.
  2. در انتخاب جوایز خود حساسیت بالایی به خرج دهید. جوایز را باید به گونه‌ای انتخاب کنید که برای همه افراد کاربردی و نزدیک به واقعیت باشد. به طور مثال یکی از جوایزهای مناسب می‌تواند درصد تخفیفی برای خرید از یک فروشگاه یا مجموعه باشد. این جایزه برای همه جایزه‌ای مناسب و کاربردی است.
  3. در بازی سازی خود حتما از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. همانطور که می‌دانید امروزه طرفداران شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و بدون شک کمک گرفتن از این شبکه‌ها در روش گیمیفیکیشن می‌تواند شما را راحت‌تر به نتیجه دلخواه برساند. شما می‌توانید حتی برای عضو شدن در این شبکه‌ها، تخفیفی را برای مشتریان خود در نظر بگیرید که در واقع با اینکار هم رغبت را در مشتریان بیشتر می‌کنید و هم به نفع خود قدم مفیدی را برمی‌دارید.
  4. از طراحان حرفه‌ای بازی سازی کمک بگیرید. بدون شک در هر کاری کمک گرفتن از افراد باتجربه و خبره شما را زودتر و راحت تر به نتیجه دلخواه می‌رساند و بازی سازی از این قاعده مستثنی نیست.

نوین هاست یار نوین شماست

امروزه در سراسر جهان گیمیفیکیشن یا همان بازی سازی به روش‌های مختلفی قابل اجرا است. برخی از معروف‌ترین نمونه‌های گیمیفیکیشن‌ها شامل مواردی مانند: اسمارتیز M&M، استارباکس، نایکی پلاس، مک دونالد، کوکاکولا، بستنی مگنوم، فور فود و… است. شما نیز می‌توانید با بهره‌گیری مناسب از این روش، به طور چشمگیری سبب پیشرفت کسب و کار خود شوید. جالب است بدانید برای اجرا شدن این روش حتی نیاز به صرف هزینه زیادی نیست و به صورت کلی مهم‌ترین فاکتور ایده پردازی درست و اصولی می‌باشد.

دقت داشته باشید که گیمیفیکیشن یک استراتژی فوق العاده بازاریابی است. و این موضوع به این معناست که هر چقدر زودتر به آن مسلط شوید. در حرفه خود زودتر پیشرفت خواهید کرد. سعی کنید روش‌بازی سازی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که در ذهن مخاطبان ماندگار باقی بماند. در این مطلب سعی داشتیم به بررسی روش گیمیفیکیشن و تاثیرات آن بپردازیم. امیدواریم نکات این مطلب نیز برای شما مفید واقع شده باشد.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه