ورود گوگل به رقابت ارائه ی ابر هیبریدی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۸-۰۱-۰۹

اگر حدود یک سال قبل می پرسیدید که کدامیک از سه فروشنده ی بزرگ سرور ابری عمومی پیشنهاد هیجان انگیز استفاده از ابر هیبریدی را می دهد ، در پاسخ می شنیدید که ‘بدون تردید شرکت Microsoft این پیشنهاد را ارائه خواهد کرد. با این حال AWS به شدت معتقد است که سرور مجازی بهترین راه برای پیشرفت است و هر چیز دیگری غیر از آن به حد کافی برای پیشرفت چندان مطلوب نخواهد بود.

از سوی دیگر ، مایکروسافت که سابقه ای طولانی به عنوان فروشنده ی سیستمهای ذخیره ی درون سازمانی دارد، مدتهاست که ( از طریق ارائه ی طرحهای ابتکاری مختلف) به بحث در مورد ابر هیبریدی می پردازد ، این شرکت تقریباً گسترده ترین مجموعه ی مشتریهای سنتی را در اختیار دارد _ که آنها نیز به احتمال زیاد درخواست ارائه ی ابر هیبریدی را خواهند داشت.

این ارزیابی تقریباً گوگل را به طور کامل نادیده گرفته است. با این حال ، از میان این سه شرکت، گوگل ، در بخش مرکزی خود ، از سرسخت ترین مخالفان رویکرد سرور ابری عمومی است ، رویکرد گوگل ، حداقل تا به حال، این بوده است که هر رویکردی را که با جهان بینی این شرکت هماهنگ نباشد ، رد کند. آیا بطور قطع و یقین شرکتی مانند گوگل ، با این رویکرد وسواسی و تکنولوژی –محور ، آخرین شرکتی خواهد بود که ابر هیبریدی و به دنبال آن سرور مجازی را می پذیرد؟

 

پیش از آنکه به تغییرات ایجاد شده بپردازیم لازم است ذکر شود که چند سال قبل گوگل یکی از بزرگترین پژوهشگران در زمینه ی چرخه های تکنولوژی سازمانی و یکی از بنیانگزاران VMware را به عنوان مدیر اجرایی بخش سرور ابری خود منصوب کرده است. وی نیز به سرعت تغییراتی در نحوه ی مدیریت این بخش ایجاد کرد و موارد مهمی که گوگل به آنها نیاز داشت ، از قبیل پشتیبانی، خدمات تخصصی و استراتژی همکاری و مشارکت را با محوریت شرکت گوگل در این سازمان برقرار کرد.

 

بدین ترتیب شاید شنیدن اینکه گوگل در کنفرانس google NEXT در سال جاری اعلام کرده است که قصد دارد این شرکت را به یکی از فروشندگان ابر هیبریدی با بهترین کیفیت تبدیل کند ، چندان عجیب نباشد.

 

بیانیه ها

جالب ترین ، تأثیرگذار ترین و شاید شگفت انگیزترین بیانیه ها ، آنهایی هستند که گوگل را از رویکرد سنتی خود ( چه از نظر تکنولوژیکی و چه از نظر تجاری ) دور می کند و به قلمرو گسترده ی فروش تکنولوژی سازمانی وارد می کنند. برخی از نکات مهم این بیانیه ها عبارتند از :

• سرمایه گذاری جدی در بخش بازار یابی و نمایندگی فروش. نوین هاست در آینده بیشتر به این مطلب خواهد پرداخت ، در اینجا تنها ذکر این مطلب کافی است که گوگل هزینه ی زیادی را صرف بخش فروش ، پشتیبانی ، خدمات تخصصی و توسعه ی نمایندگی های فروش خود در سراسر جهان کرده است . نکته ی شگفت انگیزتر آن است که اعلام شد هدف ۱۰۰% معاملات Google Cloud شرکای خارجی مرتبط با این سازمان خواهند بود.

 

• GKE On-Permنسخه ی سیستم ذخیره ی داخل سازمانی گوگل است که در محصولات Kubernetes Engine وجود دارد ، اما همانگونه که از نام آن مشخص است ، برای به کارگیری در دیتاسنترهای سازمانی بطور کامل تحت مدیریت گوگل قرار دارد. این سرویس شامل دسترسی به تمام ویژگی های استاندارد GKE شامل قابلیت ثبت و مدیریت خوشه ها و نظارت بر آنها با Stackdriver و همچنین مدیریت شناسایی هویت و دسترسی است.این سرویس شامل اتصال به بازار GCP نیز می شود ؛

این بازار به تازگی اقدام به پشتیبانی از برنامه های مبتنی بر کوبرنیتیز کرده است. با استفاده از کنسول GCP، مشتریان می توانند تمام خوشه های GKE خود را ، چه در سیستمهای درون سازمانی و چه در سرور ابری ، بصورت یکپارچه مدیریت کنند .بدین ترتیب ، می توان به نظارت دقیقی که بارها از آن صحبت شده است ، دست یافت . لازم به ذکر است که GKE On-Perm اواخر سال ۲۰۱۸ به صورت آزمایشی در دسترس متخصصان قرار گرفته است ، اما تاریخ عرضه ی گسترده ی آن به بازار در حال حاضر مشخص نیست.

 

• Knative : پروژه ی جدیدی است که هدف آن کمک به مشتریها در نصب زیرساختهای بدون سرور ( درست فکر کرده اید ؛به نظر می رسد این دو مفهوم با یکدیگر تضاد دارند) است که کدهای یکسانی را در سیستمهای درون سازمانی و یا سرور ابری عمومی اجرا می کنند. Knative بر روی کوبرنیتیز و در کنار Istio service mesh ساخته می شود و هدف آن حذف موارد ضروری برای آماده سازی یک برنامه و اجرای آن به صورت یک برنامه ی بومی سرور ابری است.

 

• ارائه ی یک CI/CD جدید، Google Cloud Build ، که کاملاً با GitHub ادغام شده است ( به قدری جالب است که Microsoft دستاوردهای اخیر آن را به نمایش گذاشته است).

 

جایگاه رقابتی

با اینکه همانگونه که قبلاً اشاره شد ،این بیانیه ها از شگفتی های گوگل به شمار می آیند ، اما باید بدانید که آنها نتایج ناگهانی و یکباره ی صنعت گسترده ی سرور ابری نیستند. AWS یک رویکرد دووجهی نسبت به ابر هیبریدی دارد. نخست از طریق دستگاههای edge آن و دوم از طریق همکاری با VMware که هنوز در مراحل اولیه است.

 

Microsoft نیز به نوبه ی خود مدتهای طولانی است که از ابر هیبریدی صحبت می کند ، اما در زمان عمل اقدام زیادی در این مورد نکرده است_ Azure که سرانجام چند ماه قبل به بازار عرضه شد ، نیزقرار بود از مدتهای بسیار بسیار قبل به بازار ارائه شود. بسیاری از مشتریان و حتی شرکای Microsoft هم نمی دانند که Azure Stack واقعاً چیست _ بسیاری هنوز تصور می کنند که Azure Stack نوعی سرور ابری (Cloud in a box) است و از این رو یک راه عالی برای اجتناب از حرکت به سمت استفاده از سرور ابری عمومی محسوب می شود. Microsoft چنین دیدی به Azure Stack ندارد ، اما این ابهام همچنان وجود دارد.

 

همانطور که پیش از این نیز در نوین هاست اشاره شد، در میان سه شرکت بزرگ ارائه کننده ی ابر هیبریدی ،Microsoft بیشترین فروش را دارد و فاصله ی زیاد Redmond برای رسیدن به Microsoft سبب ناامیدی بسیاری از متخصصان سرور ابری شده است. گفته می شود که Azure Stack در حال گسترش است و تصور می شود که قابلیت دسترسی آن و خدمات گسترده ی که توسط آن ارائه می شوند ، به سرعت افزایش خواهند یافت.

مانند اغلب موارد ، AWS و اهداف آن، ناشناخته ی بزرگ عصر حاضر هستند. چند ماه بیشتر از برگزاری کنفرانس سالانه ی AWS نمی گذرد و عجیب خواهد بود که این شرکت اقدامی در جهت حرکت به سوی استفاده از ابر هیبریدی انجام نداده باشد. AWS تقریباً Snowball را در اختیار دارد ؛ Snowball دستگاه ذخیره در حجم زیاد است که برای به کارگیری در سیستمهای درون سازمانی طراحی شده است. دیدن محاسبات ارائه شده از سوی Snowball چندان عجیب نیست ، و اگر AWS این راه را در پیش بگیرد ، ضرورتاً یک سرور ابری کاملاً هیبریدی AWS در بازار خواهیم داشت

 

نکته آن است که مدیران گوگل معتقدند که ابر هیبریدی واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و طبیعی است که شرکتها و موسسات مختلف آن را بپذیرند . آنها معتقدند که اگر قرار است تنها یک رویکرد استاندارد برای فروشندگان سرور ابری وجود داشته باشد ، بهتر است که در عمل دو دنیای موجود _ سرور مجازی و سیستمهای درون سازمانی _ را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده و رویکردی به وجود بیاوریم که بتوان از آن به عنوان این رویکرد استاندارد استفاده کرد.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه