اقدامات و نکات مهم در هنگام تغییر هاست

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۵-۲۰

در هنگام تغییر هاست چه اقداماتی را انجام دهیم ؟ ممکن است شما به دلایل متعدد تصمیم به تغییر هاست مورد استفاده ی خود بگیرید. شاید از خدمات پشتیبنی و یا امکانات هاست فعلی خود راضی نیستید. شاید هاستی با قیمت مناسب تر پیدا کرده اید و یا ممکن است نتوانید به سادگی از پس اندازهای خود بگذرید. مهم نیست که چرا می خواهید از یک هاست به هاست دیگری بروید ، این جابجایی به هر دلیلی که باشد ، قبل از انجام آن باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

نکات مهم در هنگام تغییر هاست

شما مایلید که این جابجایی به آرامی و بدون اتلاف وقت یا با اتلاق وقت کم انجام شود. شما مایلید که مشتریهای شما و بازدیدکنندگان سایتتان نیز بتوانند بدون ایجاد وقفه از این مرحله عبور کنند و خللی در کار سایت شما پیش نیاید. البته ممکن است گاهی اشتباهاتی نیز پیش بیاید ، اما با کمی برنامه ریزی می توانید احتمال بروز مشکلات را به حداقل برسانید.

سایت خود را ذخیره کنید

بدون آنکه یک Back up کامل از سایت خود داشته باشید ، به جابجایی و تغییر هاست خود ، حتی فکر هم نکنید. باید یک نسخه ی Back up داشته باشید تا در صورت بروز اتفاق و از بین رفتن فایلهای خود ، بتوانید از آن برای بازیابی اطلاعات سایت استفاده کنید. در صورتی که هاست فعلی و هاست جدید با یکدیگر سازگار نیستند و هماهنگی ندارند ، بهترین کار این است که از تمام فایلهای خود به صورت دستی Back up بگیرید. از اختصاص زمان کافی برای گرفتن Back up برای فایلهای خود اطمینان حاصل کنید . ممکن است از زمان زیادی که برای گرفتن Back up از تمام فایلهای خود لازم دارید، شگفت زده شوید.

به قدر کافی در مورد هاست جدید خود تحقیق کنید

ممکن است از یک هاست با ویژگیها و امکانات خاص به هاست دیگری با همان ویژگیها و امکانات تغییر مکان بدهید. البته این امر امکانپذیر است ، اما احتمال وقوع آن چندان زیاد نیست. بنابراین ممکن است شما با مشکل عدم سازگاری بین دو هاست مواجه شوید و برای آنکه بتوانید بدون مشکل از یک هاست به هاست دیگر بروید ، دست کم لازم است در مورد نکات ضروری برای این جابجایی آگاهی کافی داشته باشید. لازم است برای رفتن به یک هاست جدید نکات زیر را بدانید:

  • ابزارهای لازم برای آپلود فایلهای خود را بشناسید و از در دسترس بودن آنها برای آپلود سریع سایت خود مطمئن شوید. حداقل ابزار لازم می تواند یک ایستگاه پردازشگر FTP مناسب باشد.
  • اطلاعات DNS مربوط به هاست جدید را به دست آورید و مطمئن شوید که اطلاعات حساب کاربری دامین خود را در اختیار دارید ، بدین ترتیب در صورت لزوم می توانید به سرعت اصلاحات لازم را انجام دهید.
  • مطمئن شوید که آدرس URL موقتتان آماده و دم دستتان است ، بدین ترتیب می توانید قبل از تغییر DNS خود ، سایتتان را امتحان کنید.
  • لیستی از تمام اطلاعات سرور در اختیار داشته باشید تا بتوانید برای آنکه اسکریپتهای شما به خوبی و به طور کامل اجرا شوند ، تغییرات لازم را در آنها بدهید.

اقدامات مهم قبل از جابجایی

به همه اعلام کنید که قصد تغییر هاست خود را دارید و همچنین اعلام کنید که این جابجایی چه زمانی انجام خواهد شد. چه سایت شما شخصی باشد و چه تجاری باشد ، از نظر عرفی صحیح تر است که به کاربرانتان به حد کافی در خصوص جابجایی سایت خود اطلاع رسانی کنید تا در صورت مواجهه با مشکل و یا بروز وقفه در کار سایت شما سردر گم نشوند. کاربران شما به خوبی درک می کنند که گاهی این تغییرات لازم است و حتی گاهی می توانند با بیان مشکلات کندی سایت که با آن مواجه شده اند و پس از جابجایی به هاست جدید از چشم شما دور مانده است ، بهترین کمک و یاور شما در رفع این مشکلات باشند. ابتدا زمان جابجایی را به آنها اعلام کنید و پس از اتمام کار نیز آنها را از اتمام روند جابجایی به هاست جدید مطلع سازید

اقدامات زمان جابجایی هاست

برای این جابجایی برنامه ریزی داشته باشید . برنامه زمانبندی خود را بر اساس کندترین ساعت و کندترین روز کاری تنظیم کنید. با این روش کمترین افراد ممکن در اثر فرایند جابجایی به مشکل برخورد می کنند. لیستی از تمام مراحل لازم برای جابجایی (که حتی شامل جزئیات ساختاری فایلها باشد ) تهیه کنید ؛ بدین ترتیب می توانید از اینکه تمام فایلها به شکل صحیح کپی شده اند، مطمئن شوید. وقتی تمام فایلها بطور کامل آپلود شدند، سایت خود را با استفاده از URL موقت امتحان کنید. با استفاده از چک لیست ، تمام صفحات سایت خود را بازدید کرده و از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید. پس از انجا این کار می توانید DNS خود را تغییر دهید. مطمئن شوید که بازدیدکنندگان سایت بطور کامل در جریان اقدامات شما قرار گرفته اند ، بدین ترتیب آنها می توانند در شناسایی مشکلات به شما کمک کنند.

اقدامات پس از جابجایی

پس از آنکه تمام فایلها منتقل شدند و سایت خود را نیز امتحان کردید می توانید DNS خود را تغییر دهید. به حساب کاربری دامین هاست خود متصل شده و تنظیمات موجود را به هاست جدید تغییر دهید. قبلاً ۴۸ ساعت طول می کشید که دامین این تغییرات را بطور کامل منشر کند ، اما امروزه این کار با سرعت بیشتری انجام می شود و به همین خاطر اغلب کاربران شما با فاصله ی کوتاهی پس از انتقال به هاست جدید می توانند مشکلات را شناسایی کنند.

اگر مشکلی وجود داشته باشد ، شما همیشه می توانید به هاست قبلی خود برگشته و تعییرات لازم را اعمال کنید. اگر پس از چند روز مشکلی مشاهده نشد ، می توانید با اطمینان از موفقیت آمیز بودن جابجایی خود ، حساب کاربری قدیمی خود را کنسل کنید. برنامه ریزی برای تمام پیشامدهای احتمالی و سازماندهی مناسب جابجایی نرم و روان شما را از یک هاست به هاست بعدی تضمین می کند.

نوین هاست یار نوین شماست

پس از آنکه تمام فایلها منتقل شدند و سایت خود را نیز امتحان کردید می توانید DNS خود را تغییر دهید. به حساب کاربری دامین هاست خود متصل شده و تنظیمات موجود را به هاست جدید تغییر دهید. قبلاً ۴۸ ساعت طول می کشید که دامین این تغییرات را بطور کامل منشر کند. اما امروزه این کار با سرعت بیشتری انجام می شود. و به همین خاطر اغلب کاربران شما با فاصله ی کوتاهی پس از انتقال به هاست جدید می توانند مشکلات را شناسایی کنند.

اگر مشکلی وجود داشته باشد ، شما همیشه می توانید به هاست قبلی خود برگشته و تعییرات لازم را اعمال کنید. اگر پس از چند روز مشکلی مشاهده نشد ، می توانید  با اطمینان از موفقیت آمیز بودن جابجایی خود ، حساب کاربری قدیمی خود را کنسل کنید.

برنامه ریزی برای تمام پیشامدهای احتمالی و سازماندهی مناسب جابجایی نرم و روان شما را از یک هاست به هاست بعدی تضمین می کند.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه