نحوه ساخت دیتابیس روی هاست cpanel (سی پنل) در ۴ مرحله

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۸-۲۰

ساخت دیتابیس اولین قدم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت است؛ به دلیل همین اهمیت قصد داریم تا در این نوشتار از نوین هاست نحوه ساخت دیتابیس روی هاست cpanel را به شما آموزش دهیم. سی پنل یکی از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌هایی است که برای هاست ارائه می‌شود؛ به همین دلیل ساخت دیتابیس بر روی این پنل مدیریت را بررسی خواهیم کرد. با نوین هاست همراه باشید.

دیتابیس چیست؟

پیش از نحوه ساخت دیتابیس روی هاست cpanel بهتر است بدانیم که دیتابیس یا همان پایگاه داده چیست و چرا ساخت آن ضروری است. در واقع دیتابیس محلی است که اطلاعات سایت به صورت قابل جستجو در آن ذخیره و طبقه بندی می‌شود. این کار باعث می‌شود که شما در هر زمانی که می‌خواهید بتوانید اطلاعات خود را پیدا کرده، آن‌ها را حذف و یا ویرایش کنید.

هر دیتابیس دربرگیرنده‌ی تعدادی جدول است که شامل ستون و ردیف می‌شود. در هر ستون نوع مقدار شما قرار می‌گیرد و در هر سطر آن ستون مقداردهی می‌شود. به عنوان مثال در ستون یک نام از نوع رشته تعریف می‌شود و در سطر نام ” نوین هاست” مقداردهی می‌شود. حال که با این مفهوم آشنا شدیم، بهتر است آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل را یاد بگیریم.

آموزش ساخت دیتابیس روی هاست cpanel

نحوه ساخت دیتابیس روی هاست cpanel کار چندان پیچیده‌ای نیست و تنها کافیست تا مراحل این آموزش را به صورت قدم به قدم طی کنید. در صورتی که با دقت تمام مراحل را طی کنید، به سادگی پایگاه داده شما ساخته خواهد شد.

ساخت دیتابیس در سی پنل از طریق ابزار MySQL Database Wizard

مرحله اول

در این روش ابتدا باید به وسیله‌ی یوزرنیم و پسور هاست خود وارد سی پنل شوید و سپس از بخش Databases بر روی گزینه‌ی MySQL Database Wizard کلیک نمایید تا صفحه‌ی جدیدی برای شما باز شود.

گزینه‌ی MySQL Database Wizard

سپس در کادری که پیش رو دارید، در قسمت New Database نام دیتابیس جدید خود را وارد نمایید و بر روی دکمه‌ی create database کلیک کنید تا دیتابیس جدیدی ساخته شود. توجه کنید که حتما این نام و تمام اطلاعاتی که در گام‌های بعدی وارد می‌کنید را در جایی امن یادداشت نمایید.

مرحله دوم

در بخش بعدی باید یک حساب کاربری بسازید که مدیریت دیتابیس را برعهده داشته باشد. برای این حساب کاربری باید یک نام و گذرواژه مشخص کنید. مطابق تصویر زیر در کادر اول نام کاربری و در دو کارد بعدی گذرواژه خود را وارد نمایید. اگر پسورد شما به اندازه‌ی کافی قوی نباشد، یعنی یک پسورد ساده باشد، سیستم به شما اجازه‌ی ساخت دیتابیس را نخواهد داد. بهتر است پسورد شما دارای حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علائمی مانند _ و @ باشد.

در صورتی که می‌خواهید امنیت حساب کاربری خود را بالاتر ببرید، می‌توانید به کمک دکمه‌ی Password Generator یک گذرواژه قوی بسازید. حتما توجه داشته باشید که اگر از این روش استفاده می‌کنید، پسورد ساخته شده را در جایی امن یادداشت کنید، بعد از کلیک بر روی این دکمه، پسوردی تصادفی ساخته می‌شود و پس از زدن تیک گزینه‌ی I have copied this password in a safe place.  بر روی دکمه‌ی Use password کلیک نمایید.

در نهایت پس از انجام مراحل بالا، با زدن دکمه‌ی Create User، حساب کاربری شما ساخته خواهد شد.

مرحله سوم

در این مرحله باید حساب کاربری را به دیتابیسی که در ابتدا ساختیم، متصل کنیم. درکادری که مطابق تصویر زیر است، ابتدا نام حساب کاربری و سپس نام دیتابیس خود را وارد نمایید و دکمه‌ی add را بزنید.

سپس باید سطح دسترسی کاربر به دیتابیس را مشخص کنید. تنها کافیست که تیک دسترسی‌های موردنظر خود را فعال کنید و یا در صورتی که می‌خواهید تمام دسترسی‌ها را برای این حساب کاربری فعال کنید، گزینه All Privileges را بزنید و در نهایت بر روی Make Changes کلیک نمایید.

مرحله چهارم

در نهایت نیز صفحه‌ای پیش روی شما باز می‌شود که پیغام موفقیت‌آمیز بودن ساخت پایگاه داده را به شما نمایش خواهد داد.

تغییر و حذف دیتابیس در سی پنل

در صورتی که پس از ساخت دیتابیس نیاز به ویرایش یا حذف آن داشتید، تنها کافیست تا وارد بخش MySQL Databases شوید و از طریق بخش Current Databases دیتابیس‌های موجود را مشاهده و اقدام لازم برای حذف یا ویرایش آن را انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مطلب آموختیم که چطور می‌توان در هاست سی پنل دیتابیس جدیدی ایجاد کرد. این کار نیاز به دانش فنی تخصصی ندارد و شما می‌توانید به کمک راهنمایی که برای شما عزیزان تهیه کردیم، این کار را در چند دقیقه انجام دهید. در صورت وجود هر گونه سوال و یا مشکل، در بخش نظرات همین صفحه با کارشناسان نوین هاست در ارتباط باشید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه