مرکز داده (دیتاسنتر)چیست؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۷-۰۵-۰۱

مرکز داده (دیتاسنتر)چیست؟

 

 یک مرکز داده یک تسهیلات است که مرکز عملیات و تجهیزات فناوری اطلاعات سازمان را سازماندهی می کند و همچنین اطلاعات ذخیره شده، مدیریت و انتشار آن را مدیریت می کند.

مراکز داده یک سیستم بحرانی ترین شبکه هستند و برای تداوم عملیات روزانه حیاتی هستند.

به همین ترتیب، امنیت و قابلیت اطمینان مراکز داده و اطلاعات آنها اولویت اول برای سازمان ها است.

هرچند طرحهای مرکز داده منحصر به فرد هستند، معمولا می توانند به عنوان مراکز داده اینترنتی و یا شرکت های داخلی (یا “داخلی”) طبقه بندی شوند.

مراکز داده اینترنتی معمولا از تعداد کمی برنامه کاربردی پشتیبانی می کنند، معمولا مبتنی بر مرورگر هستند و کاربران زیادی دارند که معمولا ناشناخته هستند.

در مقابل، مراکز داده های سازمانی کمتر کاربران را سرویس می دهند، اما برنامه های بیشتری را میزبانی می کنند که از نرم افزارهای سفارشی متفاوت است.

معماری و نیازهای مرکز داده می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

به عنوان مثال، یک مرکز داده ای که برای ارائه دهنده خدمات ابر مانند آمازون EC2 ساخته شده است، تسهیلات، زیرساخت ها و الزامات امنیتی را که به طور قابل توجهی با یک مرکز داده کاملا خصوصی متفاوت است، مانند ساخته شده برای پنتاگون که برای اطمینان از اطلاعات طبقه بندی شده ساخته شده است.

صرف نظر از طبقه بندی، یک کارآیی مرکز داده موثر از طریق یک سرمایه گذاری متوازن در تسهیلات و تجهیزات ذخیره می شود. عناصر یک مرکز داده به شرح زیر است:

  • تسهیلات – محل و “فضای سفید”، یا فضای قابل استفاده است که در دسترس برای تجهیزات فناوری اطلاعات است.ارائه دسترسی به اطالعات روزانه به اطلاعات، مراکز داده را بعنوان یکی از بیشترین امکانات مصرف انرژی در جهان می داند. تاکید زیادی بر روی طراحی برای بهینه سازی فضای سفید و کنترل محیط برای قرار دادن تجهیزات در محدوده دما / رطوبت مشخص شده توسط تولید کننده قرار دارد.
  • زیرساخت های پشتیبانی – تجهیزاتی که به ایمن نگه داشتن بالاترین سطح در دسترس بودن ممکن است. موسسه Uptime مشخص کرده است که چهار مرکز اطلاعات می تواند زیر، با در دسترس بودن از ۹۹٫۶۷۱٪ تا ۹۹٫۹۹۵٪ تعریف شود. برخی از اجزاء برای حمایت از زیرساخت عبارتند از:
  1. منابع برق بی وقفه (UPS) – بانک های باتری، ژنراتورها و منابع برق اضافی.
  2. کنترل محیط زیست – سیستم تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر (CRAC)، سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (سیستم تهویه هوا) و سیستم های اگزوز.
  3. سیستم های امنیتی فیزیکی – بیومتریک و سیستم های نظارت تصویری.

 

برای کسب اطلاعات در مورد خدمات ارائه شده توسط نوین هاست ، از جمله ثبت نام دامنه ، خرید هاست ، سرور مجازی در لوکیشن های مختلف ، سرور اختصاصی ، هاست ابری و سرور مجازی ایران ، به www.novinhost.org مراجعه کنید یا با شماره ۶۶۰۱۵۸۹۱ تماس بگیرید تا با یکی از اعضای بخش فروش ما صحبت کنید. پیروز و سر بلند باشید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه