مجازی ساز KVM چیست و چه مزایایی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۷-۰۱

یکی از پرکاربردترین مجازی سازها که برای کاربران مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد، مجازی ساز KVM می‌باشد. آیا با مجازی ساز KVM آشنایی دارد؟ ویژگی‌های این مجازی سازی را می‌دانید؟

یکی از نوین‌ترین تکنولوژی‌هایی که آوازه آن در سراسر دنیا پیچیده است، مجازی سازها هستند. بسیاری از کاربران علت محبوبیت مجازی سازها را صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها می‌دانند. شاید تاکنون از نام این تکنولوژی حدس زده باشید، مجازی سازها در واقع نسخه‌ای مجازی از نمونه‌های واقعی و منابع فیزیکی هستند. این نکنولوژی‌ها در واقع با مدیریت منابع و مدیریت سرور سروکار دارند.

اگر قصد آشنایی بیشتر با مجازی ساز KVM را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا پایان این مطلب با نوین هاست همراه باشید. در ادامه هر آنچه را که نیاز است در مورد این تکنولوژی، مزایا و ویژگی‌های آن بدانید در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. نوین هاست یکی از بزرگترین مجموعه‌هایی است که خرید هاست، سرور مجازی، سرور اختصاصی، دامنه و… را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت ارائه می‌دهد.

مجازی ساز KVM چیست؟

عبارت KVM در واقع مخفف Kernel-based Virtual Machine می‌باشد و معنای آن ماشین مجازی مبتنی بر هسته است. همانطور که از معنای فارسی این تکنولوژی می‌توان دریافت که KVM یک تکنولوژی متن باز است که به صورت کلی مبتنی بر هسته لینوکس می‌باشد. این مجازی ساز در واقع لینوکس را به یک هایپروایزر (Hypervisor) تبدیل می‌کند.

با روی کار آمدن Hypervisor، موارد مختلفی از جمله پردازنده یا CPU، شبکه، حافظه و… در اختیار هر ماشین مجازی قرار می‌گیرد. با وجود مجازی ساز یک ماشین مجازی  مانند یک ماشین فیزیکی عمل می‌کند. در واقع می‌توان گفت مجازی ساز KVM سرورهای فیزیکی را به هایپروایزر تبدیل می کند تا در نهایت بتواند از چندین ماشین مجازی میزبانی کند.

اگر بخواهیم به زبان ساده فعالیت KVM را بیان کنیم باید گفت KVM کمک می‌کند که هر ماشین مجازی به یک ماشین فیزیکی شبیه شود که این امر علاوه بر کارایی بالا، تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش هزینه‌ها می‌گذارد.

مزایا و معایب مجازی ساز KVM

مزایای KVM

دامنه مزایای مجازی ساز KVM بسیار گسترده است اما به صورت کلی برخی از مزایای این تکنولوژی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. صرفه جویی در هزینه: بدون شک اولین مزایای این تکنولوژی صرفه جویی در هزینه‌ها می‌باشد. از آنجا که با وجود این مجازی ساز نیازی به خرید چندین وسیله جانبی و سخت افزار یکسان نیست ، هزینه‌ها به طور ویژه‌ای کاهش پیدا می‌کنند.
  2. معتبر و مطمئن: این فناوری معتبر و آزموده شده است و یکی از تکنولوژی‌هایی است که از آن در سراسر جهان استفاده می‌کنند.
  3. صرفه جویی در فضا: از آنجا که با وجود مجازی ساز KVM بسیاری از سخت افزارها و منابع فیزیکی حذف می‌شوند و به شکل مجازی در می‌آیند، می‌توان گفت فضای کمتری اشغال می‌شود.
  4. امنیت: مجازی سازها از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توان با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده نمود.
  5. مدیریت: مجازی سازها امکان مدیریت راحت تر و سریع‌تر را ایجاد کردند و از طرفی این تکنولوژی‌ها سبب کاهش بسیاری از هزینه‌های مدیریتی نیز شدند.
  6. جابه‌جایی: با کمک مجازی سازها امکان جابه‌جایی و حمل و نقل بیشتر می‌شود و سیستم‌های عامل به سخت افزارها وابستگی ندارند.
  7. محیط زیست: یکی دیگر از مزایای مجازی ساز KVM، که معمولا کمتر کسی به آن توجه می‌کند، کمک به حفظ محیط زیست است. مجازی ساز از ساخت بسیاری از منابع فیزیکی جلوگیری می‌‌کند و از همین طریق به حفظ محیط زیست نیز کمک شایانی می‌شود.

معایب KVM

معایب این مجازی ساز در مقابل مزایای آن بسیار ناچیز است اما به صورت کلی معایب این تکنولوژی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. همانطور که قبلا اشاره شد، KVM مبتنی بر هسته لینوکس است و در سازگاری با سایر سیستم‌های عامل دارای محدودیت می‌باشد اما این موضوع به این معنی نیست که KVM با هیچ سیستم عامل دیگری سازگاری ندارد.
  2. برای کار کردن با مجازی ساز KVM نیاز به یادگیری است و کار کردن با آن بدون آموزش اولیه کمی دشوار است. به صورت کلی یادگیری KVM به نسبت سایر مجازی ساز نیاز به صرف زمان بیشتری دارد.

چرا این مجازی ساز گزینه مناسبی است؟

مقایسه مجازی KVM با سایر مجازی سازها

ممکن است برای شما نیز مانند سایر کاربران این سوال پیش بیاید که چرا باید KVM انتخاب کنیم؟ برای پاسخ بهتر به این سوال سعی کردیم در ادامه به مقایسه مختصری از این تکنولوژی با VMware، Hyper-V، OpenVZ و Citrix Xen بپردازیم.

  • مقایسه KVM با VMware:

هر کدام از این تکنولوژی‌ها در حالت عادی بسیار گزینه‌مناسبی هستند اما اگر بخواهیم این دو تکنولوژی‌را به طور دقیق باهم مقایسه کنیم، KVM گزینه مناسبتری می‌باشد. یکی از علل مزایای KVM نسبت به VMware این است که شما با وجود مجازی ساز KVM مالیات کمتری پرداخت خواهید کرد و در هزینه‌ها صرفه جویی بیشتر می‌شود. از طرفی دیگر برای استفاده از نرم افزار‌ها در VMware، نیاز به پرداخت هزینه است اما در KVM نیاز به چنین پرداختی نیست.

  • مقایسه KVM با Hyper-V:

از تفاوت اصلی این دو مورد، می‌توان به ساخت شرکت سازنده آن‌ها اشاره کرد. KVM همانطور که اشاره شد مبتنی بر لینوکس است اما Hyper-V متعلق به شرکت مایکروسافت می‌باشد که بر روی ویندوز نصب و اجرا می‌شود.

  • مقایسه OpenVZ و KVM:

این دو تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند اما اگر بخواهیم یک تفاوت اساسی که بین آن‌ها وجود دارد را ذکر کنیم، سیستم عامل است. KVM قادر است با سیستم‌های عامل مختلف کار کند اما OpenVZ تنها قادر است با سیستم عامل لینوکس کار کند که این موضوع برای بسیاری از افراد مشکل ساز است.

  • مقایسه KVM با Citrix Xen:

با وجود اینکه Citrix Xen نسبت به مجازی ساز KVM بسیار قدیمی‌تر است اما اگر بخواهیم این دو تکنولوژی را از نظر کامل بودن مقایسه کنیم و در نهایت یک مورد را انتخاب کنیم، بدون شک این امتیاز به مجازی ساز KVM تعلق خواهد گرفت. مجازی ساز KVM در مواردی مانند عملکرد مناسب، معماری و منبع باز بودن پلتفرم به نسبت Citrix Xen ارجعیت دارد.

کلام پایانی مجازی ساز KVM

یکی از تکنولوژی‌های نوین که بیشتر افرادی که با سیستم کامپیوتری مختلف فعالیت دارند، با آن آشنایی دارند، مجازی ساز KVM است. با وجود این مجازی ساز نیازی به خرید مجدد بسیاری از سخت افزارها نیست و حتی با وجود این تکنولوژی به راحتی می‌توان به مدیریت سرور پرداخت.

نوین هاست در این مقاله سعی داشته به بررسی کامل مجازی ساز KVM و ویژگی‌های آن بپردازد، امیدواریم نکات این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نوین هاست ارائه دهنده انواع هاست، سرورهای مجازی، دامنه، سرور اختصاصی و… است. این مجموعه به منظور ارائه خدمات به مناسبترین شکل از نوین‌ترین و پیشرفته‌ترین سخت افزارها استفاده می‌کند.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه