سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)

انواع سیستم عامل چیست ؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۳-۰۲-۰۳

بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و با کاربردهای آن آشنایی دارند. اما اگر نمی‌دانید که سیستم عامل چیست باید بگوییم که سیستم عامل یکی از مهم‌ترین نرم افزارهای سیستم رایانه‌ای است که نبود کلیه عملکرد کامپیوتر را مختل می‌کند.

اگر بخواهیم سیستم عامل را با یک تعریف ساده معرفی کنیم باید بگوییم سیستم‌های عامل در واقع رابطی هستند بین قسمت سخت افزاری و منابع نرم افزاری سیستم‌ها. این نرم افزار به صورت کلی دارای انواع مختلفی است و افراد با توجه به ویژگی و نوع طراحی هر کدام، اقدام به نصب آنان می‌کنند.

آیا شما با وظایف سیستم‌های عامل آشنایی دارید؟ ویژگی این نرم افزارها را می‌دانید؟ آیا می‌دانید محبوب ترین OS جهان چیست؟ اگر علاقه مند به آشنایی بیشتر با این نرم افزارها هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان با مجموعه نوین هاست همراه باشید. مجموعه نوین هاست یکی از معتبرترین ارائه دهنده‌های انواع هاست می‌باشد.

سیستم عامل چیست؟

سیستم‌عامل (Operating System) را ممکن است با مخفف OS نیز بشناسید. این نرم افزار به محض نصب، تمامی برنامه‌های کامپیوتری را مدیریت خواهد کرد. همانطور که می‌دانید نرم افزارها، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های اجرایی حتما باید با سیستم‌های عامل هم خوانی داشته باشند به همین دلیل در هنگام نصب این موارد، افراد تطابق با سیستم عامل را چک می‌کنند.

در صورت عدم تطابق ممکن است نرم افزار به درستی اجرا نشود و یا حتی اصلا نصب نشود. جالب است بدانید با کمک یک OS می‌توان هزاران هزار برنامه کاربردی و اپلیکیشن را نصب نمود و محدودیتی برای آن وجود ندارد.

انواع سیستم عامل چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد، سیستم‌های عامل را از نظر نوع سخت افزار می‌توان به چندین دسته تقسیم کرد که در ادامه نوین هاست قصد دارد به بررسی کامل آن‌ها بپردازد:

سیستم عامل چیست

  • کامپیوتر

شاید تاکنون از نام این سیستم عامل حدس زده باشید که این OS برای راه اندازی انواع برنامه و نرم افزارها بر روی کامپیوتر طراحی شده است.

البته در نظر داشته باشید که امروزه دنیای سیستم‌های عامل کامپیوتری بسیار گسترده شده است و شرکت‌های معروفی مانند اپل سیستم‌های عامل مخصوص به خود را وارد بازار می‌کنند و افراد برای کار با سیستم‌های رایانه‌ای خود باید از این نرم افزارها کمک بگیرند. سیستم‌های عامل کامپیوتری دو نوع هستند یا ممکن است این نرم افزارها همان ابتدا نیاز به نصب داشته باشند و یا به صورت پیش فرض بر روی کامپیوتر نصب هستند.

  • موبایل

موبایل‌ها و گوشی‌های همراه نیز برای عملکرد خود نیازمند به سیستم عامل هستند. سیستم عامل اندروید و IOS دو نمونه از رایج‌ترین سیستم‌های عامل موجود در بازار هستند.

توجه داشته باشید که بسیاری از برنامه‌ها مانند کامپیوتر باید با سیستم‌های عامل تطابق داشته باشند. به طور مثال ممکن است برنامه‌ای که بر روی سیستم عامل اندروید به راحتی نصب می‌شود، بر روی سیستم عامل IOS غیرقابل نصب باشد.

  • تک پردازنده

یکی از رایج‌ترین نوع سیستم‌های عامل که به احتمال زیاد نام آن را شنیده‌اید، سیستم عامل تک پردازنده است. بیشتر سیستم‌های عامل موجود در دنیای رایانه‌ای از این نوع هستند. این سیستم عامل تنها قادر است بر روی یک پردازنده نصب شود.

  • چند پردازنده

سیستم‌های عامل چند پردازنده قابلیت نصب بر روی چندین پردازنده را دارند و در نهایت نتایج توسط یک کامپیوتر مرکزی به کاربران نمایش داده می‌شود.

  • سخت ‌افزارهای شبکه

بسیاری از سخت افزارهای شبکه موجود در دنیای تکنولوژی تنها قادر هستند با OS مخصوص خود فعالیت کنند. از بارزترین مثال‌ها برای این سیستم عامل، سخت افزارهای سیسکو و میکروتیک که برای اجرا نیاز به سیستم عامل مخصوص به خود دارند.

وظایف سیستم عامل چیست؟

دامنه وظایف سیستم‌های عامل بسیار گسترده است اما به صورت کلی نوین هاست قصد دارد در ادامه به برخی از رایج‌ترین وظایف این سیستم‌ها بپردازد:

  1. حفظ حریم خصوصی و امنیت سیستم
  2. کمک به استفاده بهینه از منابع موجود و جلوگیری از اتلاف آن‌ها
  3. جلوگیری از هر گونه تداخل
  4. امکان تخصیص و آزادسازی منابع
  5. ایجاد امکان اشتراک گذاری منابع
  6. مدیریت سیستم ورودی و خروجی
  7. مدیریت ذخیره سازی ثانویه
  8. مدیریت حافظه
  9. مدیریت فرآیند
  10. امکان مدیریت دستگاه
  11. ایجاد مدیریت ارتباطات
  12. تفسیر دستورات
  13. ایجاد شبکه سازی
  14. و…

لازم به ذکر است که وظایف این نرم افزار تنها محدود به موارد بالا نیست و موارد فوق تنها نمونه‌هایی از رایج‌ترین وظایف سیستم‌های عامل هستند.

معرفی سیستم‌های عامل

رایج ترین سیستم‌های عامل کامپیوتر

  • سیستم عامل ویندوز ( رایج ترین سیستم عامل موجود فعلی)
  • سیستم عامل لینوکس
  •  سیستم عامل OSX (سیستم عامل مک بوک)
  • سیستم عامل ابونتو (سیستم عامل لینوکس)

رایج ترین سیستم‌های عامل شبکه

  • Windows 2000 Data Center Server
  • IBM AIX
  • Sun Solaris
  • Inferno
  • Windows 2000 Advanced Server
  • Windows 2003 Server
  • Windows 2008 Server
  • Red Hat Linux
  • و…

انواع سیستم عامل گوشی

  • سیستم عامل اندروید
  • سیستم عامل IOS
  • سیستم عامل هارمونی

انواع سیستم عامل چیست؟

مزایای سیستم عامل چیست؟

با روی کار آمدن سیستم‌های عامل مدیریت بسیاری از امور سهولت یافت. به طور مثال با کمک سیستم‌های عامل می‌توان به راحتی به جزئیات سخت افزارها دسترسی پیدا کرد و یا به کمک این نرم افزار دسترسی به منابع کامپیوتری بسیار آسان می‌شود.

از مهم‌ترین مزایای OS می‌توان به این مورد اشاره کرد که OS محیطی امن را برای اجرای انواع نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها تعبیه کرده است. حتی با وجود این نرم افزار می‌توان ارتباطی دقیق بین سخت افزارها و نرم افزارهای سیستم‌های مختلف برقرار کرد.

نوین هاست یار نوین شماست

امروزه OS یک جز جدانشدنی از دنیای تکنولوژی و رایانه‌ای محسوب می‌شود. با وجود سیستم‌های عامل انجام بسیاری از امور سهولت پیدا کرده است و به راحتی می‌توان حجم انبوهی از داده‌ها و منابع را مدیریت کرد. در این مقاله قصد داشتیم به بررسی ماهیت سیستم‌های عامل و انواع آن‌ها بپردازیم. امیدواریم نکات این مقاله برای شما نیز واقع شده باشد.

یکی از مجموعه‌هایی که می‌توانید با خیال آسوده خرید انواع هاست، دامنه، سرور مجازی ، سرور اختصاصی و… خود را به آن بسپارید، بدون شک مجموعه نوین هاست می‌باشد. در صورت نیاز به هر گونه دریافت اطلاعات بیشتر و یا وجود مشکل در حین سفارش، پیشنهاد می‌شود با کارشناسان تیم پشتیبانی تماس بگیرید. کارشناسان پشتیبانی شما را به خوبی راهنمایی خواهند کرد.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه