تکنولوژی هایی که برنامه‌ نویسان باید در سال ۲۰۱۹ بدانند

زمان مطالعه: 11 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۸-۰۷-۲۱

تکنولوژیهایی که برنامه نویسان باید در سال ۲۰۱۹ بدانند

Docker – کانتینرهای کد نویسی برای ساخت برنامه در سرور ابری

برنامه نویسان به روش هایی که انسان در گذشته برای ساختن کالاها و محصولات به کار می ‌برده است، فکر کنید: دستور پخت برای محصولات پختنی (خوراکی‌ ها) ، چک لیست ها برای شکل دادن به اشیا فلزی و تلفن برای تکرار درخواست ها و سفارشات. در هر کدام از این موارد احتمال پیدا کردن یک راه میانبر، تفسیر اشتباه، فراموشکاری، لغزش، خطا ، بروز مشکلات ناگهانی و … که سبب شود کالای ساخته شده با کالاهایی که همیشه ساخته می شدند، متفاوت باشد ، وجود دارد.

 

Docker – مقدمه

برخی از این تغییرات در حقیقت پیشرفت های منطقی هستند و برخی از آن ها منجر به نقص و ایرادی می‌ شوند که می‌تواند سبب اشکال در روند انجام کار شوند یا روند ساخت کالا را به کل نابود کنند. برای انسان ها ساده است که هر پروژه ‌ای را که شروع می‌ کنند قدری با پروژه‌ های قبلیشان متفاوت باشد . و اغلب این امر در دنیای کسب و کار چندان مطلوب نیست.

 

حال کامپیوتر و برنامه‌ های نرم‌ افزاری را تصور کنید. اپلیکیشن ها در یک نمای کاملا دیجیتال رمزگذاری ( نوشته ) می‌ شوند. می ‌توان خیلی سریع یک کپی بی‌ عیب و نقص تهیه کرد . می‌ توان این کپی را در عرض چند دقیقه، چند ثانیه و حتی چند هزارم ثانیه در سراسر کشور پخش کرد. سال هاست که روی این برنامه کار شده است و هنوز برنامه ایراداتی دارد. افراد زیادی در فرایند تجهیز سرور مجازی ، بارگذاری نرم‌افزار ، پیکربندی و تنظیم محیط های اجرایی و پشتیبانی از برنامه های نصب شده دخیل هستند. چگونه می‌ توان این روند را برای این افراد بهتر کرد؟ Docker تکنولوژی ای است که به عنوان یک راه برای کمک به ارائه ی کپی‌ های دقیق از نسخه‌ های یک نرم‌ افزار در محیط های مختلف در سرتاسر جهان، به بازار عرضه شده است.

 

Docker – مزایای آن

با استفاده از Docker می توانیم یک برنامه ی نرم‌افزاری را به سرعت ، برحسب تقاضای کاربر و به هر تعداد که بخواهیم ، ارائه کنیم. با این شیوه ، کنترل روند کار بسیار رحت‌ تر است. تمام آنچه که نرم‌افزار ما برای کار و اجرا بر روی یک سخت‌ افزار احتیاج دارد ، به صورت یکجا در پکیجی به نام کانتینر جمع و ارائه شده است. در صورت نیاز می ‌توان از کانتینر ها به عنوان یک نقشه یا طرح برای راه‌ اندازی سرور های جدید نیز استفاده کرد. اینگونه نیست که یک نرم‌افزار برای یک بار نوشته شده و دیگر تمام شده باشد. در حقیقت یک برنامه و تمام ضمائم آن به نوعی به عنوان یک کلیشه برای تهیه ی کپی های متعدد برای پاسخگویی به نیاز کاربران محسوب می ‌شوند.

این ایده را با خطوط مونتاژ در تولید سنتی مقایسه کنید. کانتینری کردن کار به ما کمک می‌کند تا نرم‌ افزار ساخته شده در کارخانه ی خود را به گونه ای تعریف کنیم که بتوانیم اجزای کپی شده را به صورت یک محصول نهایی کامل و بی‌ نقص درآوریم. بدین ترتیب با کاهش مشکلات و زحمت نصب کپی‌ های جدید نرم‌افزار ما را تشویق می ‌کند تا به دفعات و به صورت مکرر نرم‌افزار خود را تغییر دهیم.

 

در نتیجه تیم ما نرم ‌افزار بهتری ارائه خواهد داد، اعتماد مشتری افزایش خواهد یافت و در سایه ی رضایت بالای مشتریان ، می توانیم نرم‌افزار خود را با فواصل زمانی کوتاه تری به‌روزرسانی کنیم. بی ‌تردید نزدیکی سازندگان به محیط اجرایی نرم‌افزار گام مثبتی به حساب می ‌آید. ایجاد تغییرات کوچک پر تعداد نسبت به تغییرات بزرگ خطر کمتری دارند. می توان کار را با آزمایش بر روی اپلیکیشن های موجود آغاز کرد تا به نتیجه ی دلخواه رسید. می توانیم گاهی برنامه های جدید هم راه‌اندازی کنیم تا شاهد نحوه ی عملکردشان در زندگی واقعی باشیم.

 

JavaScript ــ مهمترین زبان برنامه نویسی که در سال های اخیر پیشرفت داشته است

JavaScript مهمترین زبان برنامه نویسی است که در سال های اخیر تغییرات چشمگیری داشته است و هنوز هم باید برای شناخت دقیق و کامل آن تلاش کرد. کمیته‌ای که این تحولات را هدایت می کند ، تمام تغییرات ایجاد شده را ثبت کرده و به صورت مستند تحت عنوان “ES2015” یا ES6” “ به چاپ رسانده است. ما شاهد تغییراتی در JavaScript بودیم که باعث شد که تعداد اپراتورها افزابش یابد ، هماهنگی‌ ها بیشتر شود ، ساختار داده‌ های اولیه بالاتر رود و میزان عملکرد های سودمند افزایش یابد.

 

چگونه می‌توان ادعا کرد که JavaScript مهمترین زبان برنامه ‌نویسی در جهان است؟

چگونه می‌توان ادعا کرد که JavaScript مهمترین زبان برنامه ‌نویسی در جهان است؟

این زبان تنها زبان برنامه نویسی است که در مرورگر های وب به کار می ‌رود.

این مرورگر وب نخستین پلتفرم ارائه ی اطلاعات به کاربران کامپیوتر در سراسر جهان است.

این مرورگر وب در سیستم های iOS ، آندروید و دیگر گوشی های هوشمند نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

JavaScript به دلیل داشتن Node این امکان را برای برنامه نویسان فراهم می‌ کند که بتوانند برنامه نویسان تمام ‌عیار شوند .

Node در حقیقت JavaScript است که بر روی سرور پشتیبان اجرا می‌ شود.

JavaScript آنقدر ارزش دارد که برنامه نویسان برای یادگیری آن وقت بگذارند.

اگر در ده سال گذشته هم از JavaScript استفاده کرده باشید، می ‌بینید که این زبان هنوز هم خوب کار می‌ کند.

راز پیشرفت این زبان در چیست؟

زیرا امروزه هم تیم های سازنده ، اپلیکیشن های JavaScript را با قابلیت ها، امکانات و ارتباطاتی بیشتر از قبل بارگذاری می‌ کنند. تعداد این تیم ها در حال افزایش است و چرخه ی حیات و کارکرد نرم ‌افزار هم در حال گسترش است.

 

اگر تا به حال با JavaScript کار نکرده اید، بهتر است هر چه زودتر از آن استفاده کنید تا ببینید که چقدر کارتان بهتر و آسان تر خواهد بود. با این نرم‌ افزار هماهنگی کار نیز خیلی بیشتر خواهد شد. چرا؟ این امرنتیجه ی استفاده از بهترین ویژگی های تمام زبان های جدید و آزمایشات انجام شده بر روی خود این زبان است. با بهره‌ گیری از محیط اجرایی قابل اعتماد JavaScript می ‌توان چند زبان آزمایشی را در این محیط یکجا کنار هم مورد استفاده و آزمایش قرار داد.

 

GOــ زبان جدیدی که خیلی‌ها در موردش صحبت می ‌کنند

نام زبان برنامه ‌نویسی GO از سال گذشته در برخی منابع دیده شده است. معمولا برنامه نویسان ها نسبت به هر تکنولوژی جدیدی هیجان ‌زده می‌ شوند ، اما زمزمه ‌های مربوط به این زبان همچنان به گوش می‌ رسند. آیا ما هم باید به صرف اینکه این زبان به نظر محبوب است و دیگران آن را دوست دارند ، به آن علاقمند شویم؟ نه، اما وقتی مشاهده می ‌کنیم که بسیاری از افراد فرهیخته از چیزی استفاده می ‌کنند، طبیعی است که نسبت به آن کنجکاو شویم. همیشه هر کار ارزشمندی از یک کنجکاوی ساده آغاز می‌شود. با نگاهی اجمالی به Go می‌توان گفت که با توجه به طراحان و شرکت حمایت کننده ، ریشه و اساس جالبی دارد.

 

به نوعی می‌توان ادعا کرد که Go یک زبان تمام ‌عیار پشتیبانی است. احتمالا برای نوشتن برنامه های O / S و سایر کارهای اتوماسیون نیز مناسب است. گفته می‌ شود که با فراگیری این زبان می ‌توان آن را جایگزین زبان های جاوا ، Node ،PHP و مانند آنها کرد. Go به صورت ایستا تایپ شده است تا اشکالات زمان اجرا را کاهش دهد ؛ به خوبی قادر به انجام کامپایل است و این ویژگی سبب بهبود عملکرد می ‌شود، دارای ترکیبی قابل فهم و قابل توضیح است که نوشتن آن را ساده می کند و کتابخانه هایی دارد که نیاز های شبکه های مدرن را برطرف می کنند. با وجود همه ی این ویژگی های مطلوب به سادگی می‌توان درک کرد که چرا بسیاری مشتاق فراگیری این زبان هستند.

 

واقعیت تکمیل‌ شده – واقعیت آمیخته با اطلاعات

واقعیت تکیل شده (AR) در تعریف کلی یک تکنیک UX است که در آن تصاویری از محیط واقعی اطرف کاربر گرفته شده و با استفاده از دنیای پیشرفته ی دیجیتال، چیزهایی به آن می‌ افزایند. لایه ی دیجیتال می‌ تواند اطلاعات مفید و یا تصاویر گرافیکی زنده و جذابی را به صورت ۲D یا ۳D ارائه کند. لایه ی پس‌ زمینه از دنیای واقعی معمولا با دوربین و از طریق اسکن سریع محیط اطراف کاربر تهیه می‌شود. یکی از نکات مورد توجه در مورد AR این است که احتمالا در ۵ تا ۱۰ سال آینده تبدیل به یک سرویس جدید می‌شود که مستقیما با کاربر نهایی در ارتباط خواهد بود.

 

روش های متعددی برای AR وجود دارد. یکی از روش های ترکیبی خاص برای AR جذب مشتری است.

  • برنامه های مناسبی که در Apple iOS اجرا می‌شوند.
  • استفاده از زبان برنامه نویسی Swift برای ساخت my app
  • استفاده از ARKit برای اندازه گیری و ردیابی سنسور AR

 

توجه داشته باشید که AR مقوله ‌ای کاملا جدا از واقعیت مجازی (VR) است. واقعیت مجازی بیننده ی خود را بیشتر به یک محل ثابت ـ معمولا فضای بسته محدود می ‌کند . به عبارت دیگر در واقعیت مجازی، با استفاده از عینکی شبیه به یک ماسک که به یک کامپیوتر خانگی وصل است و کاربر آن را به چشم می ‌زند ،یک محیط کاملا مصنوعی برای کاربر ایجاد می ‌کند. زمانی که حضور کاربر در دنیای فیزیکی و همکاری وی با انسان های دیگر اهمیت بیشتری داشته باشد ، ترجیح می ‌دهند که از AR استفاده کنند. AR از بعضی جهات مشکلات بیشتری دارد ، اما از برخی جهات هم کاربر را بیشتر راضی می ‌کند.

 

یادگیری ماشینی ـــ یافتن الگوهای ارزشمند در داده‌ها

یادگیری ماشینی مسئله ی جدیدی برای برنامه نویسان نیست. سال هاست که خبر های مربوط به آن را در رسانه ‌ها می ‌بینند، در مورد تکنیک های آن می خوانند ، از آن در محصولات استفاده می کنند و به عنوان مصرف کننده از آن سود می برند. از نظر بسیاری تا کنون یادگیری ماشینی (ML-Machine Learning) بیش از حد پیچیده و سطح پایین بوده است و لذا هنوز منتظرند تا قدری استفاده از آن ساده‌ تر شود تا بیشتر از آن استفاده کنند.

 

آنها مایلند که کار با ML به قدری ساده شود که برنامه نویسان بتوانند به عنوان یک ابزار روزانه از آن استفاده کنند. لازم نیست که این ابزار ML ایده ‌آل به راحتی در دست مصرف‌کننده باشد ، اما باید به قدری هماهنگ و عینی باشد که برنامه ‌ساز از کار با آن لذت ببرد. امروزه ML بیشتر یک مقوله ی صنعتی به نظر می‌ رسد. اغلب برنامه نویسان برای آنکه بتوانند در سال ۲۰۱۹ همچنان در میدان رقابت باقی بمانند ، باید دانش فنی کافی در مورد ML داشته باشند. مهم است که بدانند چرا و چه وقت باید از ML استفاده کنند و چگونه با استفاده از قابلیت های کتابخانه ها می ‌توانند کدهای دستوری را بنویسند.

 

CSS grid ــ طرح‌ بندی هایی با سبکی جالب توجه

صفحات به سبک آبشاری (CSS) از بخش های اصلی هر سایتی به شمار می‌ روند. این یک زبان علامت گذاری است که به سازندگان سایت امکان می دهد طراحی گرافیکی را برای صفحات نشان داده شده و برنامه هایی که در مرورگر های وب در حال اجرا هستند، تعریف کنند. عملکرد CSS همراه با HTML و JavaScript سبب می ‌شود تا رضایت کاربری که با مرورگر های تحت وب کار می ‌کند، تأمین شود. در طی سال های گذشته طراحان همواره به دنبال یافتن راه هایی برای افزایش میزان کنترل در صفحات سایت های خود بوده ‌اند.

 

آنها انتظار داشتند که بتوانند همان میزان وضوح و همان میزان پیکسلی را که در رسانه‌ های سنتی داشتند، در سایت نیز در اختیار داشته باشند. درخواست ها رو به افزایش است و خروجی محتوا در مرورگرها هیچگاه به اندازه ‌ای که می‌ خواستند و لازم داشتند، کارآمد نبوده است . یکی از ترفند های تجارت استفاده از برچسب “<table>” برای قالب بندی بصری متن ها و تصاویر در قالب سطر و ستون بود. سپس ما ایده “شناور” ،”<div>” را برای نمایش اجزای مختلف در صفحه نمایش کشف کردند. با این ایده می توان محتوا را از محدوده ی جداول معمول خارج کرد.

 

APIs ــ چگونه در خصوص ایجاد قابلیت برنامه ‌ریزی در صنعت برنامه نویسان بیندیشیم

تصور رایج در دنیای صنعت آن است که تمام شرکت ها روزی به یک شرکت تکنولوژی تبدیل می‌ شوند. می توان با طرح این پرسش که آیا شرکت ها اقدام به ساخت محصولات دیجیتال می‌کنند، خط فکری خود را بر اساس این تصور بنا کرد. به ویژه محصولاتی به شکل API . چرا؟ به نظر می‌ رسد وقتی یک شرکت برای انجام صحیح یک کار معروف می‌شود، این امر می‌تواند انگیزه‌ای برای سایر شرکت ها شود که آنها نیز برای انجام همان کار به شکل صحیح و حتی بهتر تلاش کنند. ارائهٔ API که به آسانی استفاده شود ، راهی برای دست‌ یافتن به این هدف است.

 

مثال

بهتر است مثالی بزنیم: ما می‌توانیم شرکتی را پیدا کنیم که در database خود اطلاعات مربوط به تمام جاده‌ها و اماکن دیدنی دنیا را دارد. وقتی این شرکت API مربوط به نقشه‌ها “Maps API,” را تولید کرد، ما می‌توانیم از این API در یکی از اپلیکیشن های خود استفاده کنیم و ما هم به خاطر نشان داده راه‌ها و اماکن دیدنی ، شهرتی کسب کنیم. نیازی نیست که برنامه‌نوسان ما چهار سال وقت صرف رفتن به دانشگاه کنند و یا برای شناختن اماکن دیدنی به تمام کشورهای دنیا سفر کنند؛ کافی است که تنها چند روز وقت صرف ادغام یک Map API در اپلیکیشن خودمان کنیم.

 

چگونه ممکن است که محصول ما از محصول شرکت تولید‌کنندهٔ API بهتر باشد؟ شرکت تولید‌ کننده در حیطهٔ کار خود بسیار ماهر و موفق است ، اما مسئله این است که مشتری های شرکت ما را به اندازهٔ ما نمی‌شناسد. آن شرکت هیچگاه نمی‌تواند UX منحصر به فردی را که به مخاطبین ما سرویس می ‌دهد ، بازنویسی کند. تا به حال معمول بوده است که دو شرکت از طریق گفتگوی بین فروشندگان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر طبیعی است که دو شرکت از طریق سازندگان نرم‌افزاری که API را کدگزاری می ‌کنند، با یکدیگر ارتباط داشته باشد. آیا این شیوه در کسب و کار شما نیز به یک روش عادی تبدیل شده است؟ اگر قرار است که در آینده شما هم یکی از ارائه‌کنندگان API باشید، ارزش آن را دارد که قدری بیشتر با آن آشنا شوید.

 

IOT ــ کدی برای اشیاء جدید

اینترنت اشیاء (IoT) از آن دسته صنایعی است که بسیاری از اهمیت آن آگاهند اما نمی ‌دانند چگونه باید به آن بیندیشند. دستگاههای IoT باید در مکانهای مختل قابل استفاده باشند، کار با آنها ساده باشد ، امکان اتصال به WIFI را داشته باشند ، خیلی گران نباشند و قطعا باید مفید باشند. خوب است که یک RESTful API هم داشته باشند.

 

یادگیری نحوهٔ برنامه نویسی برای یک دستگاه IoT ممکن است باورهای برنامه نویسان frontend را به چالش بکشد. ممکن است مفهومی که از قبل در مورد UI در ذهن ما ساخته شده است ، یعنی یک صفحه نمایش و یک ارائهٔ ۲D در حال حاضر قدیمی به نظر برسد. یک برنامه‌نویس ممکن است از یافتن چراغ‌ها ، دکمه‌ها و سنسورهایی که یک UI کاملا متفاوت ، اما اغلب مناسب هستند، شگفت ‌زده شود.

این امر می‌تواند منجر به یافتن راههای جدید برای حل مشکلات مشتریان بشود.

 

امنیت ــ مهمترین چیزها را در امن‌ترین شرایط نگهداری کنید برای برنامه نویسان

امنیت زمانی برای بشر اهمیت پیدا کرد که چیز هایی را به دست آورد که برای دیگران هم ارزشمند بودند.

آیا سرقت بخشی از ذات انسان است؟ شاید این مسئله به خودی خود یک بحث نظری باشد، اما آیا همهٔ ما با این موضوع که سرقت های دیجیتال یکی از مسائلی هستند که در شرکت ها بسیار دیده می ‌شوند، موافقیم؟ سرقتهای بزرگ شرکت ها و مشاغل را نابود کرده است.

 

تا جایی که به یاد می‌آوریم سالی چند بار چنین اتفاقی رخ می‌ دهد. در حقیقت نمی‌توانیم فراموش کنیم، زیرا گزارش های خبری به دفعات هشدار هایی می‌ دهند که ما نمی خواهیم به آن شرایط دچار شویم. هر دستگاهی که به اینترنت متصل شود و حاوی اطلاعات و داده ‌های ارزشمند باشد ، توجه خرابکاران را به خود جلب می ‌کند. وظیفه ی ماست که جلوی این خرابکاران را بگیریم. راه دیگری وجود ندارد. پرداختن به امنیت یک کار تمام ‌وقت است و نیاز به کار فعال دارد. امنیت دغدغه ی اصلی همه ی ماست و سازندگان نرم‌ افزار باید زمان بیشتری را به مطالعه ی آن اختصاص دهند.

هر چه را که درباره ی امنیت فرا می ‌گیرید، در عمل به کار ببندید.

 

ReactJS ــ زبان برنامه نویسی سایت خود را هدفمند سازماندهی کنید

اگر چند سالی است که نرم افزارهای تحت وب به بازار عرضه می‌ کنید، احتمالا از JavaScript برای برنامه ‌نویسی استفاده می ‌کنید.

JavaScript زبان خوبی است و با توجه به مطالبی که پیش از این به آنها اشاره کردیم ، به مرور پیشرفت کرده و بهتر هم شده است. نکته ی جالب اینجاست که JavaScript و بطور کلی بهای ارائه پلتفرم وب ، دیدگاه های متعددی در خصوص نحوهٔ ساخت نرم‌افزار در مقیاس گسترده ارائه نمی‌ کند. امکان انتخاب گزینه ها و دیدگاه های متفاوت جذاب است ، اما می تواند محدود کننده هم باشد. تمام برنامه ‌های محبوبی که در این محیط و تحت وب نوشته شده اند ، با گذشت زمان با قابلیت ها، امکانات و تعامل بیشتر ارتقاء یافته و بهتر می‌شوند.

 

با تحقق این امر ، اندازهٔ تیم برنامه نویسان بزرگتر شده و چرخهٔ حیات و فعالیت نرم‌افزار هم گسترده‌تر می‌شود. این امر نوعی موفقیت محسوب می شود . اکنون که انتظارات خود را از رضایت کاربری که با سیستم تحت وب کار می‌کند ، افزایش داده ایم ،

 

چگونه می توانیم نرم افزاری طراحی کنیم که در مقیاس گسترده کار کند ؟

قالب ها ، از مواردی هستند که کمک بزرگی به حل این چالش کرده اند.

در طی سالهای گذشته دهها مختلف برای برنامه‌نویسی تحت وب با JavaScript ارائه شده‌اند.

ReactJS یکی از برترین نمونه‌ قالب های ارائه ‌شده در JavaScript است.

یک قالب خوب به برنامه نویسان کمک می ‌کند تا نحوه ی کار با یکدیگر برای ساخت اجزایی که قابلیت استفاده مجدد را دارند و نگهداری آنها در دوره‌ های زمانی بلند تر، آسان ‌تر است، را به صورت واضح شرح دهند. ReactJS به قدری محبوب است که گروه قابل توجهی از کاربران درگیر مسائل مربوط به‌ آن باشند . این کاربران برای معرفی بیشتر ReactJS اقدام به تولید محتوای آموزشی در قالب مقالات وبلاگ ، انجمن های پرسش و پاسخ ، ویدئوکنفرانس و نمونه‌های اپلیکیشن می کنند.

این محتواهای آموزشی ابزار مناسبی برای تیمهایی است که به دنبال افزایش یادگیری و بهره‌وری خود هستند.

 

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ارائه شده توسط نوین هاست از جمله ثبت دامنه ، خرید هاست ، خرید سرور اختصاصی در لوکیشن های مختلف ، سرور مجازی ایران ، هاست و سرور ابری ، به www.novinhost.org مراجعه کنید یا با شماره ۶۶۰۱۵۸۹۱ تماس بگیرید تا با اعضای بخش فروش و پشتیبانی ما صحبت کنید.

پیروز و سر بلند باشید

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه