تفاوت VPS و VDS در چیست؟ کدام را انتخاب کنیم ؟

تفاوت VPS و VDS
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۳-۰۲-۰۵

در زمان گذشته انجام خریدهای اینترنتی به نسبت زمان حال آنچنان رایج نبود اما امروزه خریدهای اینترنتی طرفداران زیادی پیدا کرده است. خریدهای اینترنتی برای کسانی که همیشه به دلیل صرف زمان زیاد و تنوع کم از خریدهای حضوری فراری و بیزار بودند، یکی از بهترین گزینه‌ها است. از سوی دیگر تمام کسب‌وکارهای دیگر نیز متحول شدند. به همین دلیل امروز در نوین هاست به تفاوت VPS و VDS می‌پردازیم.

بررسی مزایا و تفاوت VPS و VDS

در پی گسترش اینترنت، کسب و کارهای مختلف نیز برای گسترش فروش و پیشرفت شغلی خود اقدام به راه اندازی سایت و فروش‌های اینترنتی می‌کنند. جالب است بدانید امروزه درآمد بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی از فروشگاه‌های حضوری حتی بیشتر است. اولین قدم برای راه‌اندازی یک وب سایت، بدون شک انتخاب یک هاست مناسب می‌باشد. هاست در واقع همان مکانی است که فایل‌ها و محتواهای مورد نیاز خود را در آن قرار می‌دهید و در وب به اشتراک می‌گذارید.

در هنگام خرید هاست ممکن است بین دو راهی خرید VPS یا VDS قرار بگیرید.

آیا شما با VPS یا VDS آشنایی دارید؟

تفاوت سرور مجازی  و سرور اختصاصی را می‌دانید؟

اگر شما نیز به منظور پیشرفت شغلی خود به فکر راه اندازی وب سایت هستید اما اطلاعات کافی در مورد VPS یا VDS نمی‌دانید، پیشنهاد می‌شود حتما تا پایان این مقاله با نوین هاست همراه باشید.

سرور مجازی VPS چیست؟

تفاوت VPS و VDS

قبل از بررسی تفاوت VPS و VDS بهتر است در ابتدا به طور مختصر با هر یک از آن‌ها آشنا شویم. VPS در واقع مخفف virtual private server می‌باشد و معنای آن سرور مجازی خصوصی است.

سرور مجازی virtual private server کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و انواع سیستم‌های عامل را به راحتی می‌توان بر روی آن نصب نمود.

برخی از کاربردهای این سرور مجازی عبارتند از:

  1. مناسب برای ذخیره سازی اطلاعات و داده‌ها
  2. مناسب برای انجام معاملات ارزی و بورسی
  3. مناسب برای برنامه نویسان (تست کدها)
  4. میزبانی وب
  5. ثبت شرکت و یا افتتاح حساب در سایر کشورها
  6. شرکت در آزمون‌های بین المللی
  7. انجام ترید
  8. و…

مزایا سرور مجازی VPS

  • پهنای باند زیاد
  • راه اندازی بسیار آسان
  • مقیاس پذیری
  • پینگ مناسب و نسبتا پایین
  • مقیاس پذیری
  • امنیت ذاتی بالاتر
  • امکان مدیریت سرور
  • امکان نصب و اجرای بر روی هر نوع نرم‌افزار

VDS چیست؟

از آنجایی که VDS شباهت بسیار زیادی به VPS دارد، بسیاری این دو سرور را باهم یکی می‌دانند اما باید گفت این دو سرور با وجود شباهت زیاد، دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. برای درک بهتر تفاوت VPS و VDS بهتر است ابتدا با تعریف VDS آشنا شویم.

VDS مخفف Virtual Dedicated Server است که از امنیت بسیار بالایی برخودار می‌باشد. این سرور که به آن سرور اختصاصی مجازی یا سرور نیمه اختصاصی نیز می‌گویند توسط نرم افزار مجازی سازی ساخته شده است.

با روی کار آمدن VDS امکان تقسیم بندی یک سرور به بخش‌های کوچیک تر فراهم شد که هر یک از این قسمت‌های کوچک می‌توانند سیستم عامل به خصوص خود را داشته باشند. منابعی که در این سرور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، مختص به خود آن‌ها است. VDS از اشتراک گذاری منابع اختصاصی کاربران با دیگران جلوگیری می‌کند.

اگر بخواهیم سه تا از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سرور را نام ببریم بدون شک مقیاس پذیری، قابل اعتماد بودن و کارایی بالا بارزترین ویژگی‌های آن به شمار می‌روند. جالب است بدانید در این سرور منابعی مانند فضای دیسک، CPU، حافظه، سیستم عامل، پهنای باند و … قابلیت تغییر ندارند و کاملا ثابت هستند.

تفاوت VPS و VDS چیست؟

تاکنون سعی داشتیم VDS و VPS را به طورمختصر معرفی کنیم، در ادامه قصد داریم به اصلی‌ترین سوالی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید یعنی تفاوت VDS و VPS چیست؟ بپردازیم.

تفاوت VPS و VDS چیست؟

۱.      منابع سخت افزاری

از اصلی‌ترین تفاوت‌های VDS و VPS می‌توان به منابع سخت افزاری آن اشاره کرد. همانطور که قبلا اشاره شد منابع سخت افزاری در سرور مجازی VPS اشتراکی هستند. اگر بخواهیم به طور ساده تر این ویژگی‌ را بیان کنیم باید گفت منظور از منابع سخت افزاری اشتراکی، این است که یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی VPS تقسیم می‌شود. در واقع با توجه به این موضوع شما در سرور وی پی اس تنها از منابعی که به آن اختصاص داده می‌شود، می‌توانید استفاده کنید.

VDS کاملا متفاوت با VPS است و در آن منابع سخت افزاری به هر کاربر تخصیص داده می‌شود و به صورت اشتراکی نمی‌باشد. در VPS کاربر از منابع سخت افزاری مانند حافظه، فضای دیسک و پردازنده به صورت مشترک استفاده می‌کند اما در وی دی اس چنین چیزی نیست و کاربر می‌تواند به طور کامل از این منابع استفاده کند.

اگر بخواهیم به صورت کلی VDS و VPS را از نظر منابع سخت افزاری مقایسه کنیم باید گفت راندمان عملکردی VDS بهتر از VPS است.

۲.      سطح دسترسی

از دیگر تفا‌وت‌های این دو محصول سطح دسترسی آنان است.

  • VPS: با وجود اینکه سطح دسترسی که VPS در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد بسیار بالا است اما به صورت کلی این سرور دسترسی محدودتری تا VDS دارد. ممکن است کاربران به یک سری عملیات‌های خاص دسترسی نداشته باشند.
  • VDS: در VDS سطح دسترسی کاربران بسیار بیشتر است و این امکان برای کاربران ایجاد می‌شود که هر نوع تنظیمات دلخواهی را که نیاز دارند، اجرا نمایند. امکان نصب انواع برنامه‌ها و خدمات بر روی این سرور وجود دارد.

۳.      مقیاس پذیری

کاربران در هر دو مورد دارای مقیاس پذیری می‌باشند اما اگر بخواهیم مقایسه‌ای دقیق تر بین VDS و VPS داشته باشیم باید بگوییم مقیاس پذیری در VDS پیشرفته تر می‌باشد.

اگر کسب و کار شما نیاز به مقیاس پذیری بالای دارد، بهترین گزینه برای شما VDS است. شما حتی اگر کاربر VDS باشید می‌توانید از بالاترین حد فضای دیسک، رم و سی پی یو استفاده کنید.

۴.      قیمت

از آنجایی عملکرد، امکانات و مزایای سرور اختصاصی نسبت به سرور مجازی بیشتر است، طبیعی است قیمت و هزینه‌ آن نیز به نسبت بیشتر باشد. هزینه‌هایی که بابت سرور مجازی VPS در نظر گرفته می‌شود در واقع بر اساس مواردی مانند منابع سخت افزاری و قابلیت ارتقا سرور است.

نکته‌ای باید حتما در مبحث قیمت به آن توجه داشته باشید این است که نمی‌توان در مورد هزینه‌های VDS و VPS به طور قطعی نظر داد زیرا که بخش بزرگی از هزینه‌ها بستگی به سطح نیاز و ارتقاء کاربران دارد. شما می‌توانید هر دوی این محصولات را با بهترین قیمت و بیشترین مزایا از مجموعه نوین هاست تهیه کنید.

خرید VDS و VPS از نوین هاست

اگر به دنبال خرید VPS و یا VDS هستید، مجموعه نوین هاست یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است. این مجموعه انواع محصولات را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت تقدیم مشتریان خود می‌کند.

با وجود نوین هاست نیازی نیست نگران قیمت‌های سرسام آور سرورهای مجازی باشید زیرا که این مجموعه بهترین و مناسبترین قیمت را بر روی انواع سرورها قرار می‌دهد.

سرویس‌هایی که نوین هاست ارائه می‌دهد، تنوع بسیار بالایی دارند و شما می‌توانید مناسبترین سرویس مطابق با نیاز خود به راحتی از طریق سایت مجموعه خریداری کنید. در صورت نیاز به هر گونه دریافت اطلاعات بیشتر یا وجود مشکل در حین سفارش تیم مجرب پشتیبانی آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

بازخوردها
مقالات مرتبط
مزایا و معایب مجازی ساز KVM
مجازی ساز KVM چیست و چه مزایایی دارد؟
[custumexpert]
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حافظه NVMe چیست؟
حافظه NVMe چیست و چه مزایایی دارد؟
[custumexpert]
زمان مطالعه: 4 دقیقه