بررسی تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۱۲-۲۳

اگر برای دانلود ویندوز به سایت مایکروسافت بروید، نگارش‌ها و نسخه‌های گوناگونی از این سیستم عامل را مشاهده می‌کنید. در این مطلب، قصد داریم تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی را بررسی کرده و ویژگی‌ها و مزایای هر دو نسخه را برایتان شرح دهیم. قطعا اگر بین عملکرد این دو نسخه ویندوز شبیه هم بود، هیچوقت نام متفاوتی نداشتند. قطعا سخت افزار‌های قابل پشتیبانی، بستر‌های نصب و امکانات جانبی این دو ویندوز با هم کاملا متفاوت است که در ادامه بیشتر به شرح آنها می‌پردازیم. پس برای اطلاع دقیق‌تر از تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

در صورتی که قصد خرید سرور اختصاصی را دارید، از جایی معتبر تهیه کنید تا ویندوزی که بر روی آن نصب است نیز نسخه‌ی اصلی باشد. نوین هاست در کنار شماست تا با پشتیبانی ۲۴ ساعته، تجربه‌ی خوبی از خرید هاست و سرور برای شما رقم بزند.

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

اگر به ظاهر دو ویندوز سرور و معمولی نگاه کنید، احتمال این که تفاوتی احساس نکنید زیاد است؛ چرا که مواردی نظیر صفحه دسکتاپ، نوار تسک، منو و آیکون‌های مربوط به برنامه‌ها در این دو ویندوز دقیقا مشابه است. از همین رو مایکروسافت، ویندوز سرور ۲۰۰۳ را با ویندوز xp و ویندوز سرور ۲۰۱۶ را با ویندوز ۱۰ مطابقت داده است. اما اصلی‌ترین تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی، در کاربرد آنهاست.

ویندوز معمولی یا خانگی، همانطور که از اسمش پیداست، برای امور روزمره خانگی استفاده شده و معمولا کسی که ویندوز معمولی نصب می‌کند، توقع انجام عملیات امنیتی و شبکه‌ای را از این سیستم عامل ندارد. اما ویندوز سرور، عموما بر روی سیستم‌های سازمانی و برای انجام امور شبکه نصب می‌شود. اموری نظیر به اشتراک گذاری اطلاعات میان کارمندان و…. از جمله عملیاتی هستند که با ویندوز سرور امکان پذیر است. در ادامه تفاوت های ویندوز سرور با ویندوز معمولی از نظر نحوه دسترسی را بررسی می‌کنیم.

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی از نظر نحوه دسترسی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ویندوز سرور با ویندوز معمولی، در دسترسی‌هاست. به بیانی دیگر، زمانی که بر روی یک سیستم، ویندوز سرور نصب باشد، دسترسی‌های شما به مواردی نظیر مایکروسافت اکانت امکانپذیر نیست. در حالی که ویندوز معمولی اصلا این محدودیت‌ها را ندارد و به راحتی می‌توانید به حساب کاربری مایکروسافت خود وارد شده و از امکاناتی نظیر مایکروسافت وان‌درایو استفاده کنید.

ویندوز سرور و معمولی از نظر میزان پشتیبانی هسته چه تفاوت‌هایی دارند؟

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی این دو ویندوز، میزان کر‌ها یا هسته‌هاییست که پشتیبانی می‌کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، باید به بررسی ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور بپردازیم. ویندوز ۱۰ ۳۲ بیتی، از ۳۲ هسته و ویندوز۱۰ ۶۴ بیتی، از ۲۵۶ هسته پشتیبانی می‌کند. همانطور که دیدیم، تعداد هسته‌های قابل پشتیبانی از در ویندوز ۱۰ محدود است. در حالی که در ویندوز سرور بدین گونه نیست و این ویندوز قادر است تا بی‌نهایت هسته را پشتیبانی کند. در ادامه به بررسی تفاوت های ویندوز سرور با ویندوز معمولی از نظر پشتیبانی حافظه و قابلیت‌های امنیتی می‌پردازیم.

پشتیبانی از حافظه و قابلیت‌های امنیتی در این دو نسخه ویندوز

اگر شما فردی هستید که به دانش شبکه و امنیت علاقه دارید و می‌خواهید تعداد زیادی کامپیوتر را به یکدیگر شبکه کنید، باید بگوییم که ویندوز معمولی اصلا پاسخگوی شما نیست. به همین منظور، باید به سراغ نصب ویندوز سرور بروید. این ویندوز، تمام پرتکل‌های امنیتی را رعایت می‌کند و به طور کلی، برای برقراری شبکه میان کامپیوتر‌ها ساخته شده است. در حالی که ویندوز معمولی، قادر است تنها ۲۰ اتصال را پشتیبانی کند.

از نظر پشتیبانی حافظه نیز باز هم ویندوز سرور حرف اول را می‌زند. برای درک بهتر، بیایید مجددا ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور را مقایسه کنیم. ویندوز ۱۰ ۳۲ بیتی، تنها حافظه‌ای برابر ۴ گیگابایت را پشتیبانی می‌کند. در مقابل، ویندوز ۱۰ ۶۴ بیت، قادر به پشتیبانی از حافظه‌ای برابر ۲ ترابایت است. اما از این موارد گذشته، مقدار حافظه‌ای که ویندوز سرور پشتیبانی می‌کند، اعداد و ارقامی بسیار بیشتر از این مقدار است. ویندوز سرور به علت دارا بودن فضای ذخیره‌سازی بالا، مقدار بیشتری از حافظه را نیز پشتیبانی می‌کند.

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

ویندوز سرور از microsoft store و edge پشتیبانی نمی‌کند.

در اینجا، امتیاز نهایی به ویندوز معمولی داده می‌شود؛ چرا که همین مایکروسافت استور و مرورگر ایج، کلی مزایا دارند که نصب ویندوز سرور، ما را از استفاده از آنها محروم می‌کند. برای مثال، با مایکروسافت استور می‌توانید تمام برنامه‌های جانبی ویندوز خود را آپدیت و هر برنامه‌ای که می‌خواهید را به راحتی نصب کنید. همچنین مرورگر ادج، دارای سرعتی بالاست که تجربه لذت بخشی را از وبگردی برای شما به ارمغان می‌آورد. با توجه به مواردی که بررسی کردیم، در نهایت این خود شما هستید که ویندوز مورد نظر را تعیین و تهیه می‌کنید.

حمع‌بندی

لازم به ذکر است که قیمت ویندوز سرور نسبت به ویندوز معمولی کمی بالا‌تر بوده و هزینه لایسنس آن نیز بیشتر است. زیرا ویندوز سرور خدمات تخصصی‌تری نسبت به ویندوز معمولی ارائه می‌دهد. در صورت امکان، ویندوز سرور را از خود مایکروسافت خریداری کنید. هرگز نسخه کرک ویندوز سرور را نصب نکنید. پیش از خرید ویندوز سرور، مشخصات سیستم خود را دانسته و در صورتی که ویندوز سرور از امکانات سخت افزاری سیستم شما پشتیبانی کرد، اقدام به خرید کنید. نکته آخر در خصوص تفاوت های ویندوز سرور با ویندوز معمولی، رابط کاربری آنهاست.

ویندوز معمولی به علت استفاده در مصارف شخصی، رابط کاربری جذاب‌تر و یوزر فرندلی‌تری دارد. اما مایکروسافت به علت کاربرد تجاری و امنیتی ویندوز سرور، به طراحی رابط کاربری آن اهمیت زیادی نداده است. در آخر نیز، اگر سوالی در خصوص نحوه کار با هریک از این دو ویندوز دارید، کارشناسان ما در مبین هاست، در ساعات اداری آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه