اطلاعات مربوط به Anthos و پلتفرم هیبریدی

زمان مطالعه: 8 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۶-۱۹

سیر تا پیاز Anthos و پلتفرم هیبریدی بت نوین هاست : در آخرین کنفرانس Cloud Next ، شرکت گوگل عرضه ی عمومی Anthos ، پلتفرم هیبریدی و multi cloud این شرکت را اعلام کرد. با وجود اینکه در این کنفرانس بیش از ۱۰۰ مورد جدید معرفی شد. اما به یک دلیل مشخص ، Anthos شاخص تر از سایر موارد بود. این پلت فرم نشانه ی ورود رسمی گوگل به سرمایه گذاری در دیتاسنتر ها است. Anthos یکی از نخستین پلت فرمهای multi cloud رسمی است که از سوی یکی از عرضه کنندگان اصلی سرور ابری عمومی ارائه شده است.

اطلاعات مربوط به Anthos و پلتفرم هیبریدی

تمامی مسئولین واحدهای مختلف گوگل از Anthos به عنوان تکنولوژی نسل آینده یاد کردند. واضح است که مدیران ارشد گوگل به Anthos افتخار می کنند.

Anthos با دیگر سرویس های سرور ابری عمومی تفاوت دارد. Anthos فقط یک محصول نیست. بلکه یک برند تجاری است که شامل مجموعه ای از خدمات متعدد است که موضوع آنها نوسازی اپلیکیشن ها ، انتقال به سرور ابری و سرور مجازی ، ابر هیبریدی و مدیریت multi cloud است .

با وجود پوشش گسترده ی مطلب در کنفرانس Cloud Next و البته قابلیت دسترسی عمومی به Anthos ، نکات مبهمی در معرفی این پلت فرم وجود دارد. مستندات و مدارک ارائه شده ناکافی است و این پلت فرم هنوز با سایر خدمات self-service گوگل کاملاً هماهنگ نیست. به جز امکان اتصال هیبریدی و به کارگیری اپلیکیشن multi cloud ، اطلاعات دیگری در مورد این تکنولوژی جدید شرکت گوگل در دست نیست.

نوین هاست تلاش می کند تا در این مطلب تصویر واضحی از Anthos به خوانندگان ارائه کند.

واحدهای سازنده

در بخش اصلی Anthos مشهورترین پروژه ی open source زمان ما _ کوبرنتیز _ قرار دارد. Anthos بر پایه ی موتور کوبرنتیز گوگل (GKE) ، مجموعه ی کانتینرهای کنترل شده ای که به عنوان خدمت رسان بر روی پلت فرم سرور ابری گوگل قرار دارد ، ساخته شده است .در حالی که سایر تکنولوژیهای اصلی قدرت کوبرنتیز را افزایش می دهند.

بهتر است نگاه دقیق تری به واحدهای سازنده ی Anthos بیندازیم :

موتور کوبرنتیز گوگل

این بخش ، واحد اصلی و مرکز کنترل Anthos است . خریداران از صفحه ی کنترل این موتور برای کنترل زیرساختهای در حال اجرای پراکنده در سرور ابری گوگل ، سیستمهای درون سازمانی خودشان و بر روی دیگر پلت فرمهای سرور ابری ، استفاده می کنند.

GKE درون سازمانی ( GKE On –prem )

گوگل یک پلت فرم نرم افزاری مبتنی بر کوبرنتیز و سازگار با GKE را ارائه کرده است. خریداران می توانند این پلت فرم را بر روی هر سخت افزاری که با آن سازگار باشد ، نصب کنند و گوگل آن را مدیریت می کند. گوگل در ارائه ی تمام ، از به روز رسانی نسخه ی کوبرنتیز گرفته تا درخواست و استفاده از آخرین Patch موجود، GKE On-prem را بخشی از GKE می داند و با آن درست مانند GKE برخورد می کند. نکته ی مهم آن است که GKE On-prem به عنوان یک ابزار مجازی بر روی ماشین مجازی vSphere 6.5 اجرا می شود . امکان به کارگیری و پشتیبانی از GKE On-prem در سایر هایپرویزورها مانند Hyper-V و d KVM نیز در دست بررسی است.

Istio

این تکنولوژی انجام مدیریت متحد و یکپارچه را در سرتاسر پلت فرم امکان پذیر می سازد. Istio به عنوان یک service mesh عمل می کند و اجزای مختلف اپلیکیشنهای نصب شده بر روی دیتاسنتر ، GCP و سایر سرورهای ابری را به یکدیگر متصل می کند. Istio به صورت مستقیم در شبکه های نرم افزاری تعریف شده مانند VMware NSX, Cisco ACI و البته شبکه ی Andromeda که متعلق به خود گوگل است ، ادغام می شود . خریداران با امکانات موجود در ابزار ساخت شبکه مانند F5 می توانند Istio را با فایروالها و تعدیل کننده های بار ترافیکی در شبکه ادغام کنند.

Velostrata

گوگل این تکنولوژی انتقال به سرور ابری را در سال ۲۰۱۸ در اختیار گرفت تا آن را برای استفاده در کوبرنتیز توسعه دهد. Velostrata دو قابلیت مهم دارد: اتصال ماشینهای مجازی/ واقعی On-prem به یکدیگر برای ساخت کپی ( نسخه المثنی ) در نمونه های GCE و تبدیل ماشینهای مجازی موجود به اپلیکیشنهای کوبرنتیز ( pod ها ) . Velostrataنخستین ابزار انتقال ماشینهای واقعی به کوبرنتیز در صنعت است که توسط گوگل ساخته شده است . این قابلیت تحت عنوان Anthos Migrate که هنوز در مراحل آزمایشی است ، قابل دسترسی است .

Anthos Config Management

کوبرنتیز یک پلت فرم قابل توسعه و نظام مند است . از آنجا که خریداران Anthos به ناچار با برنامه های نصب شده ی کوبرنتیز در محیطهای مختلف مواجه خواهند شد ، گوگل تلاش می کند تا از طریق Anthos مدیریت پیکربندی را ساده تر کند. Anthos Config Management می تواند اموری همچون محصولات نصب شده ، تنظیمات پیکربندی ، قوانین شبکه ، رمز ها و کلمه های عبور را برای یک یا چند خوشه تنظیم و اجرا کند. این تکنولوزی را می توان نسخه ای از یک انبار مرکزی ، امن و کنترل شده برای تمام امور مربوط به قوانین و پیکربندی سیستم نامید .

Stackdriver

Stackdriver امکان مشاهده ی زیرساختها و اپلکیشنهای Anthos را فراهم می سازد. خریداران می توانند وضعیت خوشه های در حال اجرا و صحت عملکرد برنامه های نصب شده در هر خوشه ی مورد نظر را مشاهده و پیگیری کنند. این بخش مانند یک پلتفرم مرکزی نظارت ، بازرسی ، گزارش دهی و پیگیری عمل می کند.

GCP Cloud Interconnect

هیچ پلتفرم ابری هیبریدی بدون اتصال پرسرعت میان دیتاسنتر شرکت و زیرساخت سرور ابری کامل نیست . Cloud Interconnect می تواند دیتاسنتر شرکت را با سرعتی بالغ بر ۱۰۰۰Gbps به سرور ابری متصل کند. خریداران می توانند از Telco networks که توسط Equinix ارائه شده است ، NTT Communications ، Softbank و سایر تکنولوژیهای موجود نیز برای اتصال دیتاسنتر خود به GCP استفاده کنند .

GCP Marketplace

گوگل فهرستی کلی از ISV و اپلیکیشنهای open source که قابلیت اجرا در کوبرنتیز را دارند ، تهیه کرده است. خریداران می توانند اپلیکیشنهایی مانند پایگاه داده Cassandra و GitLab را تنها با یک کلیک در Anthos نصب کنند. در نهایت ممکن است گوگل یک کاتالوگ خصوصی از برنامه های موجود در IT داخلی این شرکت را ارائه کند.

تیم مدیریت تولید گوگل با جمع آوری این سرویسها برای Anthos کار بزرگی انجام داده است.

اپلیکیشنهای Greenfield در مقابل اپلیکیشنهای Brownfield

موضوع و زمینه ی اصلی Anthos جدید کردن اپلیکیشن هاست. گوگل آینده ای را ترسیم می کند که در آن تمام اپلیکیشنهای یک شرکت بر روی کوبرنتیز اجرا می شوند. برای رسیدن به این شرایط ، گوگل بر روی تکنولوژی هایی مانند Velostrata که در داخل شرکت ، ماشینهای مجازی را ارتقاء داده و به کانتینر تبدیل می کنند ، سرمایه گذاری کرده است.

گوگل یک plug in برای VMware vRealize ساخته است تا ماشینهای مجازی موجود را به pod های کوبرنتیز تبدیل کند. حتی برنامه های سنگین و پرترافیکی مانند PostgreSQL و MySQL را نیز می توان به عنوان StatefulSets در کوبرنتیز نصب کرد.

در روش معمول گوگل ، این شرکت انتقال ماشینهای مجازی سیستم داخلی شرکت به ماشینهای مجازی سرور ابری چندان جدی نمی گیرد. اما ماشینهای مجازی دلیل اصلی عرضه ی Velostrata هستند. خریدارانی که از اپلیکیشنهای مسیر سنتی کسب و کار همچون SAP ،Oracle Financials و Peoplesoft استفاده می کنند ، می توانند در ماشینهای مجازی On –prem خود همچنان از همان برنامه ها استفاده کنند و یا اینکه این برنامه ها را به ماشینهای مجازی GCE منتقل کنند.

Anthos از نظر فنی می تواند امکان همکاری متقابل ماشینهای مجازی و اپلیکیشنهای مبتنی بر کانتینر که بر روی کوبرنتیز اجرا می شوند ، را فراهم کند. گوگل با استفاده از Anthos ، قصد دارد در عین حال که ماشینهای مجازی موجود (brownfield ) را به کانتینرها منتقل می کند. تمام اپلیکیشنهای فعلی شما را که مبتنی بر میکروسرویسها هستند (greenfield ) را در کوبرنتیز نگه دارد . اپلیکیشنهایی که در ساختارهای non-x86 اجرا می شوند. و اپلیکیشنهای قدیمی را می توان همچنان بر روی ماشینهای مجازی و یا واقعی اجرا کرد.

مشارکت گسترده ی صنعت

شرکت گوگل اغلب به خاطر عدم همکاری و همکاری کم با صنایع دیگر مورد انتقاد قرار می گیرد . حال شرکت گوگل برای آنکه بتواند Amazon و Microsoft را پشت سر بگذارد ، حاضر به همکاری با صنایعی است که در این زمینه ایجاد شده اند. بدون شک این حرکت کمک بزرگی برای گوگل در حفظ جایگاه خود به عنوان یک شرکت تجاری خواهد بود.

برای موفقیت در پروژه ی Anthos ، گوگل ناچار خواهد بود که این مسئله را به مدیران و کارمندانش بقبولاند . گوگل به دنبال همان کسانی است که در عرضه ی ابر هیبریدی با Amazon و Microsoft همکاری نزدیکی داشته اند.

سیسکو در حال توسعه ی HyperFlex, ACI, SD-WAN و Stealthwatch Cloud به Anthos است تا بتواند قابلیتهای شبکه ی نرم افزاری تعریف شده. و تأیید شده را ارائه نماید. VMware پشتیبانی Anthos را به Pivotal Kubernetes Service (PKS) و SD-WAN ارائه شده از سوی VeloCloud ، اضافه کرده است. این شرکت همچنین در حال ادغام SDN معروف خودش ، NSX را با Istio که در Anthos اجرا می شود ، است.

Google’s Kubernetes Landgrab

گوگل به عنوان پایه گذار کوبرنتیز ، اطلاعاتی در مورد مدیریت کانتینر دارد. مدیران گوگل متوجه شدند. زمانی که Docker مورد توجه سازندگان و برنامه نویسان قرار گرفته است ، بهترین زمان برای عرضه ی غیررسمی کوبرنتیز است . این شرکت در اقدامی سریع نخستین کوبرنتیز کنترل شده ی صنعتی در سرور ابری و سرور مجازی را نیز ارائه کرد. با اینکه تا به حال نسخه های بسیاری از کوبرنتیز کنترل شده به بازار عرضه شده اند. اما هنوز GKE بهترین پلتفرم برای اجرای میکروسرویس ها است.

گوگل با شناخت عمیق از کوبرنتیز و با سرمایه گذاریهای قابل توجهی که در این زمینه کرده است. قصد دارد که حق خود را در دنیای جدید و پر تلاطم کانتینرها و میکروسرویسها به دست بیاورد.

شرکت گوگل خواهان آن است که شرکت های تجاری در مسیر پیشرفت خود از ماشینهای مجازی به کوبرنتیز روی بیاورند. تا از اپلیکیشنهای جدید آنها استفاده کنند.

Anthos حرکتی بزرگ و جسورانه از سوی گوگل محسوب می شود. این حرکت به نوعی یک ریسک حساب شده در عبور از قالب مشخص ابر هیبریدی است که رقبای گوگل از آن برای اغوای شرکتهای تجاری استفاده می کنند. قرار بود Anthos با Microsoft Azure Stack و ابر هیبریدی AWS که شامل Outpostsو VMware است، مقایسه شود . تفاوت اصلی گوگل و دیگر شرکتها در این است که تکنولوزی مورد استفاده ی گوگل بر اساس کانتینرها و کوبرنتیز ایجاد شده است.

محیط بومی سرور ابری و کوبرنتیز

گوگل می خواهد تا بر روی حفظ جایگاه و موقعیتش در محیط بومی سرور ابری و کوبرنتیز سرمایه گذاری کند. در واقع گوگل بر آن است که خیلی سریع یک استراتژی تجاری بر پایه ی کوبرنتیز برای خود تعیین کند. با استفاده از Anthos ، گوگل قصد دارد که به یک محیط کانتینری VMware تبدیل شود. این دقیقاً همان کاری است که VMware برای وارد کردن هایپرویزور و زیرساخت نرم افزاری تعریف شده اش به شرکتهای تجاری ، انجام داد.

اما Microsoft هم سرمایه گذاری سنگینی بر روی کوبرنتیز و کانتینرها کرده است. با آوردن بهترین سرویسهای سرور ابری عمومی این شرکت به سرور ابری خصوصی ، دیگر مرزهای بین Azure و Azure Stack چندان قابل تشخیص نیست. Microsoft می تواند با استفاده از سرویس Azure Kubernetes Service خود Anthos را عقب بزند. دانستن آنچه که Redmond قصد دارد تا با کوبرنتیز در Azure انجام دهد نیز خالی از لطف نیست.

اگر همه چیز مطابق میل و خواسته ی گوگل پیش برود ، در نهایت Anthos پلتفرم برگزیده برای انجام کارهای تجاری خواهد بود.

فرصتی بزرگ برای محیط بومی سرور ابری

Anthos اعتماد به محیط بومی سرور ابری و سرور مجازی را افزایش می دهد. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد. گوگل در تلاش است تا مانند VMware در کوبرنتیز باشد. اما شرایط بازار بسیار متفاوت از شرایط زمانی است که VMware جایگاه خود را به عنوان شرکت پیشتاز تثبیت کرد. مهمترین تفاوت این دو زمان با یکدیگر ، وجود نرم افزار open source است. گوگل در میدانی رقابت می کند که دیگر نرم افزار یک عامل متمایزکننده به حساب نمی آید.

گوگل برای موفقیت در پروژه ی Anthos ناچار است که بر جامعه و محیط متکی باشد. این امر فرصت مناسب را برای استارت آپهای نوظهور فراهم می کند. تا محصولات محلی خودشان را که رایانش بومی سرور ابری را کامل می کنند ، عرضه کنند.

خدمات رسانها و هماهنگ کننده ها خود را برای استفاده از فرصتی که Anthos در اختیارشان می گذارد ، آماده می کنند. از شرکتهای کوچک محلی گرفته تا Sis بزرگی همچون Accenture و Cognizant قدرت گرفتن این سرور ابری هیبریدی گوگل را به منزله ی فرصتی برای کسب درآمدی چندمیلیون دلاری می دانند. با وجود این فرصت پیش آمده از سوی گوگل و فروش کوبرنتیز به شرکت ها ، بسیاری از استارت آپ های نو ظهور تلاش می کنند تا برنامه های خود را به شرکتهای تجاری تحمیل کنند. این شرط بندی بزرگ گوگل بر سر Anthos با سرعت بخشیدن به پذیرش و به کارگیری کوبرنتیز برای محیط بومی سرور ابری ، جامعه ی open source و صنعت مفید خواهد بود.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه