پروتکل انتقال فایل (FTP) بخش اول

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۱-۰۶-۰۴

FTP مخفف پروتکل انتقال فایل است و یک راه بسیار سریع و همه کاره برای انتقال فایل ها ، یکی از بیشترین استفاده ها در اینترنت است. می تواند به هر دو پروتکل مربوط به برنامه ای که این پروتکل را اجرا می کند، اشاره کند. با نوین هاست همراه باشید با توضیحاتی مختصر از پروتکل انتقال فایل.

پروتکل انتقال فایل (FTP) بخش اول

انتقال داده ها در شبکه های رایانه معمولا شامل انتقال فایل و دسترسی به سیستم فایل های راه دور (با همان رابط کاربری مورد استفاده برای فایل های محلی) است. FTP (RFC 959) مبتنی بر TCP است، اما قبل از TCP / IP است، و بعد برای TCP / IP سازگار است. این استاندارد TCP / IP برای انتقال فایل ها است، یک سخت افزار و سیستم عامل مستقل پروتکل عمومی است و فایل ها را برای آژانس رایگان دانلود می کند، با توجه به محدودیت های دسترسی و خواص مشابه.

بررسی اجمالی پروتکل انتقال فایل

پروتکل در RFC 959 مشخص شده است و در ادامه خلاصه می شود.

یک سرویس گیرنده یک اتصال TCP را به پورت ۲۱ سرور متصل می کند. این اتصال، به نام یک اتصال کنترل در طول جلسه باز می شود، در حالی که یک اتصال دوم، به نام اتصال داده در پورت ۲۰ در برخی از پورت سرور و مشتری برقرار شده است (در گفتگو بین دو) به عنوان مورد نیاز برای انتقال فایل. اتصال کنترل برای مدیریت جلسه (کنترل، شناسایی، رمزهای عبور) [۲] بین سرویس گیرنده و سرور با استفاده از یک پروتکل مشابه سرویس Telnet استفاده می شود. به عنوان مثال، “RETR filename” فایل مشخص شده را از یک سرور به یک مشتری منتقل می کند. با توجه به این ساختار، دو درگاه، FTP در خارج از گروه در نظر گرفته می شود، بر خلاف پروتکل های درون گروهی مانند HTTP.

کنترل پورت

سرور در کنترل پورت با کد وضعیت سه رقمی با گزینه پیام متنی ASCII پاسخ می دهد. به عنوان مثال، “۲۰۰” یا “۲۰۰ OK” به این معنی است که آخرین دستور موفقیت آمیز بود. اعداد نشان دهنده شماره کد و متن اختیاری یا توضیحات پارامترهای مورد نیاز است. یک انتقال فایل در حال انجام در ارتباط با داده ها می تواند با استفاده از یک پیام STOP ارسال شده بر روی اتصال کنترل قطع شود. FTP را می توان در فعال یا غیر فعال، که تعیین اینکه چگونه اتصال داده ها ایجاد شده است. در حالت فعال، سرویس گیرنده آدرس IP سرور و شماره پورت را که آن را بشنود می فرستد و سپس سرور اتصال TCP را آغاز می کند.

در شرایطی که مشتری در پشت فایروال است و قادر به پذیرش ورودی برای اتصالات TCP نیست، حالت غیرفعال می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مشتری یک دستور PASV را به سرور می فرستد و یک آدرس IP و شماره پورت را به عنوان پاسخ دریافت می کند که مشتری از آنها برای باز کردن اتصال داده به سرور استفاده می کند. هر دو فرم در سپتامبر ۱۹۹۸ به منظور اضافه کردن پشتیبانی از IPv6 به روز شد و برخی از تغییرات در حالت منفعل ساخته شده است، و این باعث می شود حالت منفرد افزایش یابد.

در طول انتقال داده ها بر روی شبکه، می توان چهار نمایش داده ها را استفاده کرد:

حالت ASCII:

برای متن استفاده می شود. داده ها، در صورت لزوم، نمایندگی از کاراکتر ها برای میزبان فرستنده ۸ بیت ASCII قبل از انتقال، و (دوباره، در صورت لزوم) برای نمایش کاراکتر از گیرنده میزبان، تبدیل می شود. در نتیجه، این روش برای فایل هایی که حاوی داده های عددی در دودویی، نقطه شناور یا فرم دهی کد شده دودویی است نامناسب است.

حالت تصویر (معمولا به نام حالت باینری نامیده می شود):

دستگاه فرستنده هر بایت فایل را با بایت ارسال می کند و به همین ترتیب گیرنده جریان بایت را به عنوان آن را دریافت می کند. (پشتیبانی حالت تصویر برای تمام پیاده سازی FTP توصیه شده است).

EBCDIC mode:

برای متن ساده بین میزبان با استفاده از مجموعه کاراکتر EBCDIC استفاده می شود.

حالت محلی:

اجازه می دهد دو کامپیوتر با تنظیمات یکسان برای ارسال داده ها در یک قالب اختصاصی بدون نیاز به تبدیل آنها به ASCII. برای فایل های متنی، کنترل گزینه های فرمت های مختلف و ساختار ضبط ارائه شده است. این ویژگی ها طراحی شده اند که حاوی قالب بندی Telnet یا ASA هستند.

انتقال داده ها می تواند در هر سه حالت انجام شود:

حالت جریان:

داده ها به عنوان یک جریان ارسال می شوند، پردازش FTP را برای انجام کاری انجام می دهند. در عوض، تمام پردازش برای TCP باقی می ماند. هیچ شاخصی برای ضبط فایل لازم نیست، مگر اینکه داده ها به رجیستری تقسیم شوند.

حالت خاموش شدن:

FTP داده ها را به چندین بلوک (هدر بلوک، شمارش بیت و فیلد داده) تجزیه می کند و سپس به TCPI انتقال می دهد.

حالت افسرده:

داده ها با استفاده از یک الگوریتم ساده فشرده می شوند.

نکات مهم برای انتقال فایل:

انتقال فایل بین یک کامپیوتر به نام “مشتری” (کسی که اتصال را برای انتقال داده می نامد) و یک سرور (کسی که درخواست انتقال را دریافت می کند) است. کاربر با استفاده از یک نرم افزار خاص می توانید انتخاب کنید چه فایل هایی برای ارسال یا دریافت از سرور استفاده می شود. برای اتصال به سرور اگر سرور نیاز به کاربر وارد یک نام کاربری (یا نام کاربری) و رمز عبور (رمز عبور) و همچنین نام صحیح سرور یا آدرس IP آن وجود دارد.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه