هاست اشتراکی + مزایا و معایب

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۵-۲۴

نکات مهم قبل از خرید هاست اشتراکی با نوین هاست : اگر تا کنون در جستجوی یک هاست مناسب و به صرفه و به ویژه به دنبال یافتن راهی برای کاهش هزینه ی مصرفی هاست بوده اید. احتمالاً به عبارت ‘ هاست اشتراکی ‘ برخورد کرده اید. هاست اشتراکی محبوب ترین و کم هزینه ترین نوع در میان انواع هاست های پولی است.

با این تعریف ، ممکن است به نظر برسد که بهتر است شما هم به خیل کسانی که از هاست اشتراکی استفاده می کنند ، بپیوندید. اما هاست اشتراکی برای همه مناسب نیست . پس بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از آن ، دقیقاً بدانید که چه انتظاراتی از یک هاست دارید. و آیا هاست اشتراکی بهترین گزینه برای برآوردن انتظارات شماست؟

نکات مهم در مورد هاست اشتراکی

هاست اشتراکی چیست؟

برای آنکه وب سایت شما بر روی اینترنت قرار گرفته و دیده شود. باید فایل ها ، صفحات و برنامه های نرم افزاری شما بر روی یک سرور مانند سرور مجازی قرار بگیرد. سپس این سرور با اتصال به اینترنت ، امکان دسترسی دیگران به سایت شما را فراهم می سازد.

شما می توانید از شیوه های مختلف برای ارائه ی سایت خود در اینترنت استفاده کنید. می توانید از امکانات و سرور خودتان به عنوان هاست استفاده کنید. از امکانات دیگران برای این کار استفاده کنید (co-location ) ، از یک هاست اختصاصی برای سرور مجازی خود و فایلهای خود استفاده کنید. و یا از فضای یک سرور به صورت اشتراکی با دیگران استفاده کنید.

هاست اشتراکی به این معنی است که شما منابع سرور را با دیگران شریک می شوید. یعنی شما تنها به حساب کاربری خود و مجموعه ی مشخصی از امکانات و منابع ، به صورت کامل دسترسی دارید.

تعهدات: شما و هاست شما

در هاست اشتراکی ، تمام مسئولیت حفظ و نگهداری سرور بر عهده ی ارائه کننده ی هاست است. مسئولیت نگهداری کلی و ارتقاء سرور مجازی چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری ، تنها بر عهده ی هاست است . مثلاً ممکن است هاست ، درایورها را تعویض کند و یا نرم افزار سیستم عامل را ارتقاء دهد.

شما فقط مسئول سایت خودتان هستید. شما با استفاده از یک control panel می توانید بر میزان ورود و خروج داده ها و آپلود فایلها نظارت داشته باشید. ایمیلتان را تنظیم کنید و اپلیکیشنهایتان را نصب کنید. بیشتر هاست ها خدمتی به عنوان کمک به شما در حفظ و نگهداری سایتتان ، در بسته ی خدمات خود ارائه نمی کنند. شما به صورت شریکی با دیگر مشتریان آن هاست ، از فضای سرور استفاده می کنید. در هاست اشتراکی به هر یک از مشتریان ، پهنای باند مشخص ، فضای مشخص و امکانات مشخص اختصاص داده می شود که مشتری می تواند آنها را از طریق control panel کنترل کند.

چرا هاست اشتراکی را انتخاب می کنید؟

با اینکه ممکن است در فضای یک هاست اشتراکی احساس راحتی نکنید. اما دلایلی وجود دارد که باعث شده است هاست اشتراکی به محبوب ترین نوع هاست تبدیل شود. این هاست ، مقرون به صرفه ترین هاست در میان انواع هاستهایی است که باید برای آنها هزینه پرداخت شود. بیشتر افراد ، شرکتهای تجاری کوچک و متوسط و شرکتهایی که تبادل اطلاعات متوسطی دارند. در محیط هاست اشتراکی موفق خواهند بود.

۳ دلیل مهم انتخاب هاست اشتراکی

صنعت هاستینگ یک صنعت بسیار رقابتی است، بنابراین طبیعی است که مشتری به دنبال یافتن هاستی باشد که امکانات و خدمات بیشتری را با قیمت کمتر ارائه می کند. برخی از مزایای هاست اشتراکی عبارت است از :

  1. قیمت هزینه ی ماهانه ی این هاست بسیار مناسب است. و اگر هزینه ی یک سال را یکجا پرداخت کنید. از تخفیف بسیار خوبی نیز برخوردار خواهید شد.
  2. قابلیت توسعه اکثر هاست ها بسته های مختلف خدماتی را به مشتریان خود ارائه می کنند. کوچکترین بسته ی خدماتی شامل کمترین پهنای باند و فضای دیسک اختصاص داده شده به مشتری وکمترین امکانات اضافی می شود. این بسته ها به تدریج بزرگتر شده و امکانات بیشتری را ارائه می کنند. شما می توانید کار خود را با کوچکترین بسته آغاز کرده و سپس با بزرگ تر شدن سایت خود ، این بسته های خدمتی را نیز ارتقاء دهید.
  3. امکانات امروزه بیشتر هاست ها ویژگیها و امکانات گسترده ای دارند که می تواند جوابگوی انواع نیازهای افراد مختلف باشد. به عنوان یکی از این امکانات ، می توان به امکان نصب اسکریپتهای رایج با استفاده از یک کلیک اشاره کرد که می تواند کارایی و عملکرد سایت شما را افزایش دهد. Forums ، وبلاگ ها ، اتاقهای گفتگو و انواع تقویم از نمونه های اسکریپتهایی هستند که ممکن است در بسته ی خدمات مورد استفاده ی شما وجود داشته باشند.

چه موقعی هاست اشتراکی برای شما مناسب نیست؟

اگرچه هاست اشتراکی در بیشتر موارد مناسب است ، اما مواردی نیز وجود دارند که برای یک محیط اشتراکی مناسب نیستند. موسسات تجاری و سایتهای پرتبادل از این گروه محسوب می شوند. به این دلایل ممکن است شما هاست اشتراکی را انتخاب نکنید :

۴ عیب اصلی

  1. عملکرد امروزه با استفاده از نرم افزار ها و سخت افزارهای قوی تر و قابل اعتماد تر، معمولا مشکل چندانی در مورد عملکرد وجود ندارد . با این حال اگر سایتی افزایش ناگهانی و گذرای تبادل اطلاعات داشته باشد. ممکن است با مشکلات سیستمی مواجه شود.
  2. محدودیت فایل از آنجا که برای حفظ بیشترین دوره ی فعالیت مناسب برای هر اپلیکیشن و همچنین تضمین امنیت مشتریان ، باید تمام نکات را در سرور در نظر گرفت. ممکن است برخی عملکردها و اپلیکیشنها کمی محدود شوند. ممکن است شما نتوانید برخی اپلیکیشنهای مورد نیاز سایت خودتان را اجرا کنید.
  3. محدودیت منابع اگر چه بیشتر هاست ها ادعا می کنند که منابع نامحدود دارند. اما اگر دقیق توجه کنید ، می بینید که در حقیقت چنین نیست . اگر شما سایت خود را با یک هاست اشتراکی آغاز کنید و سایتتان ، پربازدید شود. سبب می شود که عملکرد سرور مجازی تان کند شود و یا سایت شما به قدری از پهنای باند موجود در سرور استفاده کند که هاست اراده کننده ی سرور از شما بخواهد که هاست و سرور را ترک کنید. این امکان نیز وجود دارد که امکانات و خدمات به اشتراک گذاشته شده هم افزایش یابند.
  4. در صورتی که از هاست اختصاصی استفاده کنید. آزادی عمل بیشتری داشته و منابع بیشتری در اختیار دارید. البته برای دریافت این خدمات و امکانات بیشتر ، باید هزینه ی بیشتری نیز پرداخت کنید. واقعیت این است که اغلب سایتها نیازی به خدمات و منابع هاستهای اختصاصی ندارند. و می توانند با منابع نسبتا محدود هاست اشتراکی نیازهای خود را برطرف کنند. اما قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب هاست اشتراکی ، بهتر است از امکانات واقعی هاست اشتراکی و کافی بودن این امکانات برای سایت خود مطمئن شوید.
بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه