رویکرد جدید Devops و توسعه سرور ابری

زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۸-۰۳-۲۶

تفکیک ناپذیری سرور ابری و DevOps واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. اکثریت قریب به اتفاق پروژه های ساخت و توسعه ی سرور ابری از DevOps استفاده می کنند و این لیست هر روز بلندتر از قبل می شود. مزایای استفاده از DevOps هم از طریق پروژه های سرور ابری و سرور مجازی بهتر مشخص می شوند. این مزایا عبارتند از ساخت اپلیکیشنهایی که سریعاً آماده می شوند برای پاسخگویی سریع تر به نیازهای واحدهای تجاری ، درخواستهای کاربران که خیلی سریع به نرم افزار می رسد و هزینه ی کمتر برای ساخت ، ارزیابی ، نصب و اجرای نرم افزار .

 

 

نوین هاست قصد دارد تا در این مطلب به بیان چگونگی تغییر در ساخت سرور ابری و سرور مجازی ، دلیل این تغییر و مهمتر از همه چگونگی پذیرش این تغییر از سوی مهندسین نرم افزار ، بپردازد.

 

این تغییر چگونه ایجاد شده است ؟

کار اصلی DevOps اتوماسیون شیوه ی فعال موجود است . قرار است که DevOps این امکان را به سازندگان بدهد که خیلی سریع و به روز به نیازهای دنیای تجارت پاسخ دهند . به عبارت دیگر ، قرار است DevOps کندی و تأخیری را که سالهاست در روند ساخت نرم افزار وجود دارد ، از بین ببرد.

 

ارتباط DevOps و رانش ابری را می توان به سادگی شرح داد :
  • ماهیت متمرکز رایانش ابری ، امکان اتوماسیون DevOps را برای ارزیابی ، نصب و تولید در یک پلتفرم متمرکز و استاندارد فراهم می کند. ماهیت منتشر سیستم شرکتها در زمانهای قبل ، چندان برای نصب نرم افزارهای متمرکز مناسب نبود. استفاده از پلت فرم سرور ابری و سرور مجازی بسیاری از مشکلات ناشی از پراکندگی سیستمها را حل کرده است .
  • اتوماسیون DevOps ابرمحور شده است . بیشتر عرضه کنندگان خدمات رایانشی در سرورهای ابری عمومی و خصوصی در پلتفرمهای خود از خدمات DevOps از قبیل ، ابزارهای یکپارچه سازی مستمر و توسعه ی مستمر پشتیبانی می کنند. این ارتباط تنگاتنگ هزینه های مربوط به اتوماسیون DevOps در سیستم داخل سازمانی را کاهش می دهد سبب ایجاد یک مدیریت و کنترل متمرکز بر روی انجام صحیح فرایند DevOps می شود. بسیاری از سازندگان که وارد این فرایند شده اند ، دریافته اند که این مدیریت متمرکز بسیاری از مشکلات آنها را حل کرده است و کنترب مرکزی از طریق سرور ابری و سرور اختصاصی آسانتر از کنترل واحدهای مختلف است.
  • DevOps نیاز به محاسبه ی منابع مورد استفاده را کاهش می دهد. سرور ابری از روش محاسبه بر اساس مصرف کاربر استفاده می کند که بر مبنای اپلیکیشن ، سازنده ، کاربر و داده ، میزان مصرف کاربر را ردیابی و پیگیری می کند. سیستمهای سنتی معمولاً چنین قابلیتی را ندارند. در زمان استفاده از منابع مبتنی بر سرور ابری ، به راحتی می توان هزینه منابع ساخت را پیگیری و در صورت نیاز ، اصلاح کرد.

 

نکته ی جالب آن است که در حقیقت سرور ابری سبب پیدایش DevOps نمی شود ، در عوض این DevOps است که سبب افزایش علاقه به سرور ابری و سرور مجازی و رشد آن می شود. برخی گزارشها حاکی از آن است که میزان استفاده ی کلی از DevOps 66% و میزان استفاده ی شرکتها و موسسات از Devops 71% شده است

 

چرا DevOps تیمهای IT را به سمت سرور ابری هدایت می کند ؟

نیاز به ساده سازی و سرعت بخشیدن به فرایند ساخت و توسعه ، روند رشد بسیاری از شرکتها را کند و یا متوقف کرده است. داستانهای فراوانی در مورد غولهای این صنعت که قادر به خرید یک شرکت و یا مدیران بازاریابی که قادر به ارائه ی محصولات نیستند ،وجود دارد ، آن هم تنها به این دلیل که IT قادر به پشتیبانی انبوه اپلیکیشنهای عرضه شده نیست ، زمانی که مدیران شرکتها برای اصلاح فرایند ساخت اپلیکیشن در شرکت خود ، از waterfall به DevOps روی آوردند ، دریافتند که DevOps هم به تنهایی قادر به نجات آنها نیست . تأخیر در تأمین سخت افزار و نرم افزار سبب کند شدن فرایند ساخت می شود ، حتی اگر این فرایند با استفاده از DevOps چابک تر شده باشد. در نهایت ، سازندگان قبل از اینکه بتوانند اپلیکیشنها را نصب کنند منتظر تهیه ی منابع اصلی و سرمایه ای می مانند.

 

بنابراین DevOps بدون سرور ابری و سرور ابری بدون DevOps چندان ارزشی نخواهند داشت. این مسئله را به خوبی می توان در شرکتهایی که تصور کردند این دو مستقل از یکدیگرند و می توان از یکی از آنها به تنهایی استفاده کردند ، مشاهده کرد. ما متوجه شدیم که سرور ابری و DevOps شدیداً به یکدیگر وابسته هستند.

 

رویکرد ساخت اپلیکیشن مناسب سرور ابری

در هنگام ساخت اپلیکیشن در سرور ابری و سرور مجازی ، لازم است تغییرات را از سطح مهندسی نرم افزار شروع کرد ، نه از سطح C-level . باید تمام کسانی که در فرایند ساخت نرم افزار دخیل هستند ، از مزایای استفاده از DevOps برای ساخت اپلیکیشن در سرور ابری آگاه باشند. کسانی که از این امر آگاه نیستند ، احتمالاً در مسیر پیشرفت با مشکل مواجه شده و قادر به پاسخگویی صحیح به این مشکلات نیستند .( این فرایند، ‘ اصلاح مستمر ‘ نامیده می شود).

 

با اینکه واحدهای توسعه و ساخت در شرکتها اغلب قبل از آنکه فرایند DevOps را در شرکت خود راه اندازی کنند ، خیلی سریع یک پلتفرم سرور ابری برای خود تهیه می کنند ، اما واقعیت این است که DevOps و سرور ابری عمومی و خصوصی باید هم زمان با یکدیگر تغییر کنند. باید فرایندهای اصلاح شده ی خود را با استفاده از ابزارهای ابری و غیر ابری اتوماسیون DevOps به صورت خودکار درآوریم.

هم زمان باید به روشهای توسعه ی اتوماسیون و استفاده از DevOps به سرور ابری عمومی و سرور ابری خصوصی را نیز توجه کنیم. با توجه به جدید بودن سرویسهای سرور ابری و ابزارهای DexOps گفتن این حرف راحت تر از انجام آن است. این کاری نیست که حتی با وجود ارتباط تنگاتنگی که پیش از این بدان اشاره کردیم، بتوان با این ترتیب انجام داد.

 

به نظر می رسد مراحل زیر بهترین روند انجام این کار باشند :
  1. نیازهای توسعه ی خود را تعیین کنید . نگاهی سریع به آنچه که اکنون انجام می دهید و آنچه که قصد دارید در آینده انجام دهید ، بیندازید.
  2. مورد تجاری خود را تعیین کنید . شما قصد دارید از کسی درخواست پول کنید ، پس لازم است ROI تعریف کنید.
  3. فرایندهای اولیه ی DevOps را تعریف کنید . به خاطر داشته باشید که این فرایندها دائماً در حال بازنگری و ارزیابی هستند و در نتیجه مدام تغییر می کنند.
  4. روشها ی اولیه ی DevOps و ارتباط آنها با پلت فرم یا پلتفرمهای سرور ابری را تعریف کنید . شما نمی توانید بدون شناخت پلتفرم یا پلتفرمهای هدف ، ابزار DevOps مناسبی را انتخاب و تعیین کنید. فرایندهای DevOps ، اتوماسیون و پلتفرم هدف باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند شما باید ‘ چه چیزی ‘ و ‘ چگونه ‘ را مشخص کنید. بسیاری از شرکتها به خاطر پیچیدگی این بخشهای جدید ، با مشکل مواجه می شوند. این شرکتها با ازدست دادن فرصت های موجود در پلتفرمهای سرور ابری که به هر دلیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند ، مسیر را گم می کنند.
  5. افراد خود را در نظر بگبرید . شما به کسانی احتیاج دارید که با DevOps و نحوه ی توسعه ی سرور ابری با استفاده از DevOps اشنا باشند. تنها به دلیل جدید بودن سرور ابری و DevOps ، این مورد می تواند به یک مشکل اصلی در بسیاری از سازمانها تبدیل شود. به نظر می رسد استفاده ی هم زمان از دو شیوه ی جدید ، سازندگان سنتی که می خواهند هر دو شیوه را فرابگیرند و به راهنمایی احتیاج دارند ، سر در گم کند. آموزش هم در این مرحله کمک چندانی به شما نخواهد کرد. این مسئله نیاز به مدیریت سازندگان دارد ، نباید سوالی در مورد فرایندهای جدید ، پلتفرمها و ابزار جدید و کارهای روزمره وجود داشته باشد.
  6. CloudOps را تعریف کنید ._ ( اپلیکیشنها در سرور ابری چطور کار می کنند ). بسیاری از سازندگان مایل نیستند که با عملیات اجرایی کاری داشته باشند . در این مدل جدید ، این امر امکان ندارد. دوران روش قدیمی که یک کد را بی هدف رها کنی و امیدوار باشی که بهترین نتیجه را به دست بیاوری دیگر به سر رسیده است. DevOps و سرور ابری باید به سازندگان بینش قوی و جدیدی در مورد نحوه ی اجرای اپلیکیشنهایشان ، بدهد. این بازخورد می تواند به پیشرفت سرور ابری کمک کند.

 

DevOps هدایت مسیر را بر عهده دارد

با اثبات روزافزون ارزشهای DevOps و سرور ابری ، مدیران بیشتری به دنبال حذف موانع فنی و بروکراتیک که سبب توقف رشد و از بین رفتن فرصتهای کسب و کار می شوند ، خواهند بود. با این حال ، لازم است همین شرکتها با استفاده از قابلیتهای برتر DevOps که شامل به کارگیری ( نصب ) مداوم اپلیکیشنها و برنامه هاست ، گامهای بیشتری در جهت پیشرفت بردارند. این مفهوم کمتر از سایر مفاهیم شناخته شده است و حتی برخی از مدیران IT در شرکتها از آن هراس دارند و آن را به معنی تولید کمتر و کیفیت پایین تر اپلیکیشن می دانند . اما زمان که شما سرور ابری را به معادله DevOps اضافه می کنید ، می بینید که شرکتها نی توانند انتخاب دیگری جز آن داشته باشند.

 

اگر قرار است رایانش ابری برای شرکتها مفید باشد ، پس DevOps شرکتها را به آن سمت هدایت خواهد کرد. ارزش و کارکرد DevOps و ارزش و کارکرد سرور ابری کاملاً موجب تقویت یکدیگر می شوند. شما نمی توانید بدون استفاده کردن از هر دو ، به ارزش و نتیجه یکی از آنها دست پیدا کنید. از سویی دیگر ، بسیاری از شرکتهای تجاری سازماندهی و ابزار لازم برای اجرای DevOps را ندارند. این شرکتها نظریات جدید و تکنولوژیهای مربوط به آنها را نشناخته اند و همچنان از رویکردهای سنتی که سبب پایین آمدن ارزش و اعتبار شرکت می شوند ، استفاده می کنند. تغییراتی که در این مطلب بیان شد ، می تواند روش جالبی برای این شرکتها باشد .

 

ماهیت استراتژیک DevOps و سرور ابری با سایر شیوه های ساخت و تغییر پلتفرمهایی که در سالهای اخیر مطرح شده اند ، متفاوت است . این دو ، خود را در دنیای دیجیتال تثبیت کرده اند . بزرگترین مانع گسترش این دو ، تعداد تغییراتی است که باید در یک زمان ایجاد شوند. لازم است که DevOps را بشناسند و به کار ببرند. لازم است که از سرور ابری و سرور مجازی در کنار DevOps استفاده شود ، بنابراین بسیاری از تصمیم گیریها در خصوص پلت فرم سرور ابری و ابزار DevOps باید هم زمان با یکدیگر انجام شوند.

 

تغییرات را ادامه دهید

بطور هم زمان باید فرهنگ سازمانی و همچنین ذهنیت سازندگان در مورد مفهوم توسعه DevOps و روش لازم برای ساخت و تقویت سرور ابری تغییر کند. و سرانجام ، واحد IT شرکت باید بودجه ی اصلی خود را صرف این تغییرات کند و بدون انتظار دستیابی به یک نتیجه ی فوری و ROI برای این تغییرات هزینه کند ، که البته برخورد مدیران و سهامداران را در پی خواهد داشت. با این وجود ، راه جایگزین _ انجام ندادن هیچ کاری _ قطعا ً منجر به شکست خواهد شد. زمانی که قادر باشید خیلی سریع و فوری به نیاز بازار پاسخ داده و اپلیکیشن مورد نیاز بازار را تهیه و عرضه کنید ، قطعا ًپاداش این تلاش را در دنیای کسب و کار دریافت خواهید کرد. اگر تا به حال این روند را آغاز نکرده اید ، وقت آن است که دست به کار شوید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
برطرف کردن مشکل ریست کردن برای ریموت زدن
سلام همراه گرامی وقتتون بخیر برای برطرف کردن مسئله ی ریست کردن سرور برای ریموت زدن به آن…
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
اقدامات امنیتی مناسب در PHP | قسمت سوم
۱۱.محل ذخیره ی اطلاعات اقدامات امنیتی | قسمت سوم پشتیبانی session در PHP در حقیقت محلی است که…
زمان مطالعه: 4 دقیقه