ذخیره سازی شبکه متصل شده (NAS) چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۱-۰۴-۲۳

اصول ذخیره سازی شبکه : بسیاری از شرکت ها کارکنان خود را با شبکه های کامپیوتری محلی (شبکه محلی) که دارای سیستم عامل های اشتراک گذاری مشترک هستند، ارائه می دهند. ذخیره سازی داده ها در این روش مزایای بسیاری در مقایسه با رویکردهای غیرمتمرکز دارد.

پایگاه داده های متمرکز کارکنان را قادر می سازد به طور جمعی در اسناد و یا جداول کار کنند. بدون اینکه چندین نسخه از این سند را ایجاد کنند. علاوه بر این، مدیریت پشتیبان گیری داده ها در یک پلتفرم ذخیره سازی اشتراکی، نسبت به تعدادی از هارد دیسک های شخصی، بسیار کمتر است.

ذخیره سازی شبکه متصل شده (NAS) چیست؟

ذخیره سازی شبکه

بسته به اندازه شرکت، مبنای فنی برای ذخیره فایل های مرکزی از سرور مجازی ، شبکه های ذخیره سازی (شبکه های شبکه ذخیره سازی، SAN) یا سیستم های به اصطلاح Network Attached Storage تشکیل شده است. آخرین گزینه ذکر شده در طول چند سال اخیر در میان کاربران خصوصی به طور فزاینده ای محبوب شده است.

انعطاف پذیری بیشتر برای مدیریت مرکزی و دسترسی به محتوا مانند عکس ها، فیلم ها و یا مجموعه های موسیقی خصوصی از طریق دستگاه های مختلف دلیل اصلی محبوبیت آنها است. در مقابل سرورهای پرونده و SAN، که در درجه اول بیشتر به سمت مشتریان تجاری هدایت می شود. سیستم خانه های NAS به عنوان راه حل های قابل قبول و قابل قبول ارائه می شود.

  • اما سرور NAS چیست؟
  • کدامیک از این مفاهیم ذخیره سازی مناسب تر است؟

NAS چیست؟

ذخیره سازی منطقه شبکه به یک دستگاه ذخیره سازی اختصاص داده شده در شبکه محلی ذخیره می شود. و در مقایسه با آن، مقرون به صرفه تر و راحت تر به کار می رود.

دسترسی از راه دور به ذخیره ساز شبکه

سیستم های NAS توسط تولید کنندگان با تضمین کامل بودن دستگاه ها، آماده برای استفاده فوری عرضه می شوند. با تعریف، این بدان معناست که تمام اجزای سخت افزاری و نرم افزاری نیز در دسترس هستند. برخی از ارائه دهندگان محبوب عبارتند از: Synology، Seagate Technology، Netgear، QNAP، Buffalo، یا Western Digital.

در هسته آن NAS یک چیزی بیش از رایانه معمولی است. در زیر بیرون آن، شما یک CPU، RAM و مادربرد خواهید یافت. علاوه بر این، ذخیره سازی شبکه همچنین دارای رابطهایی مانند LAN، USB و WLAN است. اجزای سخت افزاری مرکزی برای تابع ذخیره سازی NAS شامل تعدادی از رسانه های ذخیره سازی انبوه مانند هارد درایو و SSD (درایوهای حالت جامد) و یک کنترل کننده RAID (آرایه ای از دیسک های مستقل) است. که این مولفه های فیزیکی متعددی را در یک درایو مجازی از نظر نرم افزاری، یک سیستم عامل (به طور کلی این لینوکس است) و از نرم افزار NAS استفاده می شود.

چگونه یک سیستم NAS کار می کند

سیستم های NAS اساسا سرورهای فایل هستند که برای ذخیره سازی داده ها در شبکه های محلی بهینه سازی شده اند. دسترسی به شبکه از طریق پروتکل شبکه SMB (سرور پیام بلوک) انجام می شود. NFS (سیستم فایل شبکه) یا (FTP (File Transfer System به عنوان پروتکل های انتقال سیستم استفاده می شود. سخت افزار اپل به AFP (پروتکل ضبط اپل) متکی است.

علاوه بر این، بسیاری از سیستم های NAS همچنین می توانند برای کمک به پشتیبان گیری از ماشین آلات Time Machine استفاده شوند. یکی از وظایف مرکزی ذخیره سازی متصل به شبکه، کنترل آن است که کاربران را در هنگام دسترسی به داده های ذخیره شده ارائه می دهد. این ویژگی مخصوصا برای کاربردهای حرفه ای مفید است. فایل ها از کاربران مختلف می توانند از یکدیگر جدا شوند. در حالی که هنوز در یک پلت فرم ذخیره سازی ذخیره می شوند. کار با گروه ها امکان پذیر است با پشتیبانی از ترخیص مناسب.

با هزینه نسبتا کم آن، ذخیره سازی شبکه متصل شده نیز به بازار SOHO (اداره کوچک، اداری خانه) تجاوز می کند. علاوه بر این، در مقایسه با سایر گزینه ها، سیستم نیاز به کارهای اداری نسبتا کمی دارد. ویژگی های امنیتی بالا را در برابر خرابی ها حفظ کرده و تعادل انرژی خوبی را حفظ می کند.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه