دلایل اعتماد به سرور ابری

زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۴-۱۴

چرا بیشتر مسئولین CIO رایانش ابری بر اساس خواست مشتری را در صدر لیست کارهای خود قرار داده اند؟ مهمترین دلایل اعتماد به سرور ابری در ادامه با نوین هاست…

مسئولین CIO هر روز بیش از قبل از استراتژی Cloud-First استفاده می کنند. گزارشات نشان می دهد که میزان استفاده از سرویسهای سرور مجازی با ۲۱٫۴% افزایش در سال ۲۰۲۳ از ۱۵۳٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۸۶٫۴میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. بدین ترتیب چرا پیشتازان صنعت دیجیتال تا حد ممکن خدمات بر اساس درخواست مشتری را انتخاب می کنند؟سه نفر از مسئولین CIO دلایل خود را برای اعتماد به سرور ابری بیان می کنند.

مهمترین دلایل اعتماد به سرور ابری در کسب و کار ها

۱. استفاده از امکانات خارجی سبب مهارت در ایجاد امنیت می شود

Gideon Kay که در یک شرکت شبکه ی اروپایی مسئول CIO است می گوید هدف شرکت آنها که رویکرد مشارکتی دارد ، ایجاد و ارائه ی خدمات دیجیتال به مشتریانی که خواهان اینگونه امکانات هستند، است . Kay معتقد است که سرور ابری نقش اصلی را در اجرای این رویکرد دارد. وی می گوید : من در مورد پذیرش سرور مجازی یک استراتژی مشخص دارم و آن استراتژی این است که این سرور را به عنوان پیش فرض قرار دهم . صرف نظر از اینکه چه فرصتهایی داریم ، یا از چه نرم افزاری استفاده می کنیم ، آیا می توانیم این سرور را به عنوان یک خدمت دریافت کنیم؟ اگر بتوان خدماتی را هم بر پایه ی سرور ابری انجام داد و هم با سرور ابری ارائه کرد، ما این کار راخواهیم کرد.

دلایل اعتماد به سرور ابری

همیشه موقعیتهایی وجود دارد که نمی توان در آن شرایط از سرور ابری استفاده کرد وهمیشه دلایلی برای عدم امکان استفاده از این سرور وجود دارد و ما مجبوریم یرای گذر از این شرایط و موقعیتها ، ظرفیت و توان داخلی خود را حفظ کنیم. با وجود حفظ توان و ظرفیت داخلی ، شرکت ما از شرکتی که چندان علاقه ای به سرور ابری نداشته است به شرکتی تبدیل شده است که از سرور ابری به عنوان سرور پیش فرض و اصلی خود استفاده می کند.

بر اساس گفته های Kay استراتژی Cloud- First( استفاده از سرور ابری به عنوان انتخاب اول ) به محدوده ی اپلیکیشنها ، پلت فرمها و زیرساختها نیز گسترش یافته است. وی معتقد است که قابل قبول نیست که از تخصص شرکای خود در سرور ابری خارج از شرکت استفاده نکنیم. هیچ سازمان یا شرکت تجاری نمی تواند به اندازه ی شرکتهای بزرگی همچون Amazon ، Microsoft و Google برای امنیت زیرساختهای خود هزینه کند.

مسئله ی مدیریت اطلاعات

ممکن است مشتریهایی باشند که اجازه ی انتقال اطلاعاتشان به سرور ابری را ندهند و بدین ترتیب در این موقعیت ما نتوانیم طبق درخواست مشتری عمل کنیم. در هر حال برنامه ی ما این است که تا حد امکان، استفاده از سرور ابری انتخاب اول ما باشد. و رویکرد ما هر جا که بتوانیم از چند سرویس ارائه دهنده استفاده کنیم ، استفاده از چند سرور ابری خواهد بود.

از نظر Kay در حال حاضر سرور ابری برای استفاده در تمام شرایط و موقعیتها مناسب نیست. به گفته ی وی در حال حاضر هنوز دستهای مختلفی در کارند. و شرکتهای مختلف توانهای متفاوتی دارند. برخی در ارائه ی بعضی خدمات بهتر عمل می کنند ، و به همین دلیل ما با رویکرد استفاده از چند سرور ابری می خواهیم از توانمندیهای شرکتهای مختلف استفاده کنیم. بنابراین ، ما تمام برنامه های خود را به یک سرور منتقل نخواهیم کرد. در این زمینه تعصب کورکورانه نخواهیم داشت. ما در سطح SaaS ، IaaS و PaaS از شرکتهای مختلف استفاده می کنیم. به عقیده ی ما بهترین استراتژی در حال حاضر آن است که برای هر سطح ، از خدمات شرکتی که در آن زمینه قوی تر است ، استفاده کنیم.

۲. استفاده از خدمات یک شرکت منفرد برای تمام سطوح سبب افزایش عملکرد می شود

Chris Ashworth که مسئول CIO یک شرکت آلمانی است. کمتر از یک سال است که انتقال خدمات این شرکت به Amazon را آغاز کرده است. وی یکی از طرفداران سفت و سخت ارائه ی خدمات بر اساس درخواست مشتری است. وی معتقد است که” سرور ابری به قدری مفید است که برای استفاده از آن نیازی به فکر کردن نیست. در طی ۱۰ سال گذشته تنها چند شرکت انگشت شمار بوده اند که از سرور ابری استفاده نمی کنند. و data center خاص خود را دارند ، که آن هم یا به علت ارتباط با سازمانهای دولتی و یا به دلیل حساسیت بیش از حد اطلاعات بوده است .

Ashworth با موقعیتی روبروست که در آن چهار یا پنج شرکت بزرگ ارائه کننده ی data center کنترل کل بازار سرور ابری را در دست دارند. زمانی که این شرکت برای نخستین بار با سرور ابری روبرو شد. تحلیلهای گروههای مختلف درباره ی امکانات متنوعی که این سرور ارائه می کند ، را مورد بررسی قرار داد. Ashworth می گوید : ما یک شرکت آلمانی هستیم و با انتقال خدمات و اطلاعات خود به سرور ابری ریسک بزرگی کردیم.

صحبتهایی در مورد تقسیم خطرات احتمالی و اجرای سرور ابری بر روی چند پلت فرم مطرح می شود. با این حال تنها مزیت استفاده از سرور ابری، دسترسی به زیرساختهای مبتنی بر مصرف نیست_ خدمات متعدد و جالب دیگری نیز در سرور ابری ارائه می شوند ؛ اگر تنها نیمی از اطلاعات خود را در آمازون ذخیره کرده باشید ، نباید انتظار داشته باشید که بتوانید از تمام امکانات و خدمات این شرکت استفاده کنید .

وی اظهار داشت :

” لحظه ی تصمیم گیری برای انتقال تمام اطلاعات شرکت به سرور شرکت آمازون یک لحظه ی تاریخی برای شرکت بوده است. در حقیقت شما باید از یک زمانی به شرکت سرویس -دهنده ی خود اطمینان کنید. این تصمیم تا به حال نتایج خوبی داشته و شرکت آمازون به خوبی از پس ارائه ی خدمات مناسب برآمده است. ” Ashworth می گوید ” شرکت ما توانسته است در لحظات مهم و نقاط اوج کار ثبات داشته باشد.

استفاده از هاست و هاستینگ بر روی سرور ابری نیز در مقایسه با ذخیره ی اطلاعات در سیستم داخلی شرکت ، هزینه ی کمتری داشت. البته نیاز به برگزاری دوره های آموزشی بود و این احتمال وجود داشت. که در زمانهای مختلف با حجم زیادی از امکانات و خدمات روبرو شویم. همچنین ما ابتدا شریک و همکاری گرفتیم تا در شناخت شرکت آمازون و خدمات آن به ما کمک کند. اما این شریک کار خود را به درستی انجام نداد و ما در نهایت با سعی و تلاش خودمان نحوه ی کار با سرور ابری را فراگرفتیم. ما نیز در همان مسیری قدم گذاشتیم که پیش از این دیگران آن را کرده بودند . ما نیز به تدریج عادت کردیم که به سرور ابری اعتماد کنیم.

۳. انتقال به سرور ابری به کنترل میزان افزایش Shadow IT کمک می کند

Phil Armstrong که مسئول CIO یک شرکت بزرگ مالی است ، می گوید که شرکت آنها از چند سال قبل ارائه ی خدمت بر حسب درخواست مشتریان را آغاز کرده است. و اینک ارتباط محکم و تثبیت شده ای با سرور ابری دارد. با این حال وی معتقد است که طی مسیر برای رسیدن به سرور ابری ، مسیر پر پیچ و خمی بوده است.

Armstrong می گوید :” ما پیش از آنکه آمادگی کامل داشته باشیم ، در این مسیر پا گذاشتیم.  مشتریهای ما کارتهای اعتباری خود را برای خرید سرورهای ابری خرج می کردند که از نظر مدیریت ، امنیت و ساختار ، شرایط قابل قبولی نداشتند. و این امر این نگرانی کلی را برای مسئولین CIO ایجاد می کرد که بدین ترتیب قدرت منابع خرید به سرعت به سمت واحد های IT سرازیر شود.

او می گوید: ما باید خیلی سریع راه حلی برای این موضوع پیدا می کردیم. لذا از مدل رده بندی شورای مدیریت تجارت تکنولوژی (TBM) استفاده کردیم تا متوجه شویم که منابع مالی شرکت بیشتر صرف کدام تکنولوژی می شود . با این کار ما توانستیم اپلیکیشنهایی را که باید به سرور ابری منتقل شوند را به صورت آگاهانه انتخاب کنیم.

وی بیان داشت :

“ما در شرکت خودمان از TBM و چک لیست سرور ابری استفاده کرده ایم. تا میزان کارایی اپلیکیشنهایی را که بر حسب نیاز شرکت باید به فهرست خدمات مبتنی بر درخواست منتقل می شدند را تعیین کنیم.” با این رویکرد، شرکت می تواند میزان هزینه هایی را که در قبال استفاده از ویژگیهای سرور ابری می پردازد ، مشخص کند. از انجا که بسیاری از مدیران میانی شرکت تصور می کنند که ارائه ی خدمات بر حسب تقاضا ، صرف نظر از هزینه ای که برای آن می شود. همیشه بهتر است ، آگاهی از میزان هزینه ها می تواند بسیار ضروری و تعیین کننده باشد.

این روزها تبلیغات وسیع و نادرستی وجود دارد که می خواهند این ذهنیت را به شنونده القا کنند که چون سرور ابری ارزانتر است. باید تمام خدمات و اپلیکیشنها را به این سرور منتقل کرد . در حالیکه تنها اپلیکیشنها و عملکردهای خاصی هستند که به صورت معمول مناسب برای ارائه در سرور ابری هستند.

Armstrong معتقد است :

سرور ابری پایان راه نیست ، بلکه تنها مجموعه ای از ویژگیها و خدمات است که اگر به درستی و بر اساس خواسته های شرکت انتخاب شوند. به کارمندان شرکت کمک خواهند کرد تا به اهداف تعیین شده ی شرکت دست پیدا کنند. اما مواردی نیز هستند که استفاده از سرور ابری صحیح نیست و شما باید اپلیکیشنها را در همان جایی که هستند ، باقی بگذارید. یعنی آنها را در سیستم داخلی شرکت نگه دارید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه