تفاوت Fog Computing و Edge compting

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۵-۲۲

چند تفاوت اصلی Fog Computing و Edge compting : دستگاه های IoT سراسر جهان را فرا گرفته اند. در حقیقت ، مطالعات نشان می دهند که می توانیم انتظار داشته باشیم که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۵ بیلیون دستگاه IoT فعال در سراسر جهان وجود داشته باشند.

تمامی برندها از دستیار های صوتی هوشمند گرفته تا سیستم های تبلیغ و راهنمایی داخل فروشگاه ها که با بلوتوث کار می کنند. در تلاش هستند که تا با آزمایش راه های ارتباطی مختلف با مشتریان و دریافت نظرات آنان به شیوه های نوین و خلاقانه اطلاعات جمع کنند. و میزان رضایت و تجارب خوشایند مشتریان را افزایش دهند.

تفاوت Fog Computing و Edge compting

تنها مشکل این مسئله ورود حجم بالایی از داده از هر دستگاه به سیستم است. این حجم عظیم داده را چگونه ( و کجا) می توان پردازش کرد؟

Fog computing و Edge computing دو راه حل احتمالی حل این مشکل هستند. اما در واقع این دو تکنولوژی چه هستند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ این سوال را از کارشناسان این صنعت پرسیدیم و آنچه که در ادامه می خوانید ، پاسخی است که این کارشناسان به این سوال داده اند.

Fog computing و Edge Computing چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

Fog computing و Edge Computing هر دوها قابلیتهای یکسانی در زمینه ی انتقال اطلاعات و داده ها به پلتفرمهای تحلیلگری که یا بر روی مرجع اصلی داده ها قرار دارند و یا به این مراکز نزدیک هستند ، دارند . مرجع ارسال این داده ها و اطلاعات می تواند صفحه نمایش ، بلندگو ، موتور ، پمپ و یا حسگر دستگاه باشد.

مسئول بازاریابی و ارتباطات شرکت Temboo اظهار می دارد : ” Fog computing و Edge computing هر دو از نظر کارایی یک چیز هستند . هر دو به افزایش توانایی رایانش داده ها و اطلاعات در یک شبکه ی محلی مربوط می شوند. تا کارهای رایانش و پردازشی که بطور معمول در سرور مجازی انجام می شود ، بتوان در این شبکه های محلی انجام داد. “

هر دوی این تکنولوژی ها می توانند به سازمانها کمک کنند. تا میزان وابستگی خود را به پلتفرمهای مبتنی بر سرور مجازی و سرور اختصاصی برای تحلیل داده ها که اغلب سبب ایجاد تأخیر و کندی در سیستم می شود ، کاهش دهند. و در عوض بتوانند در مواردی که باید بر اساس تحلیل داده ها تصمیم گرفته می شود. این کار را با سرعت بیشتری انجام دهند. تفاوت اصلی میان Fog computing و Edge computing در محل پردازش داده هاست.

Fog computing و Edge computing

موسس و مسئول شرکت Vantiq می گوید : “در Edge computing پردازش داده ها مستقیماً در دستگاهی که حسگرها بر روی آن قرار دارند. و یا در یک دستگاه ورودی که از نظر فیزیکی به دستگاه مبداء نزدیک است ، انجام می شود. در Fog computing عملیات پردازش را در پردازشگری که یا به شبکه ی LAN وصل است و یا مستقیماً بر روی سخت افزار LAN قرار دارد. و نسبت به Edge computing در فاصله ی دورتری از حسگرها و یا سیستمهای محرک قرار دارد ، انجام می شود. “

بنابراین در Fog computing عملیات پردازش در Fog Node یا ورودی IoT که در LAN قرار دارد، انجام می شود. در حالیکه در Edge computing داده ها بدون آنکه به جایی منتقل شوند. در خود دستگاه و یا حسگرهایی که بر روی دستگاه قرار دارند ، پردازش می شوند.

مزایا و معایب Edge computing

مزایا

یکی از مزایای اصلی Edge computing آن است که داده ها و اطلاعات به جایی منتقل نمی شوند و در نتیجه امنیت اطلاعات بیشتر است. Edge computing تمام داده ها و پردازش آنها را بر روی همان دستگاهی که در آن تولید شده اند ، نگه می دارد. این کار سبب می شود که اطلاعات به صورت جدا از یکدیگر و محصور در منبع اصلی ، دستگاه مبدآ و تولید کننده ی داده ها ، باقی بمانند.

یکی دیگر از کارشناسان نیز تأثیر Edge computing در کاهش هزینه ها را به عنوان یکی از امتیازات مهم این تکنولوژی ذکر می کند. از نظر وی:” تکنولوژی Edge computing با جمع آوری و تحلیل داده ها به صورت مستمر و در لحظه سبب صرفه جویی در زمان و منابع لازم برای حفظ و تأمین عملیات پردازش می شود. شبکه هایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند. در حقیقت از نوعی تحلیل داده های لحظه ای و بلافاصله استفاده می کنند که می تواند در بهینه سازی عملکرد سیستم و همچنین افزایش زمان فعالیت سیستم موثر باشد. “

معایب

از نظر این کارشناسان تنها نقطه ضعف قابل توجه Edge computing ایجاد تعادل میان اطلاعاتی که در دستگاه نگه داشته می شوند. و اطلاعاتی که در صورت لزوم به سرور ابری مرکزی ارسال می شوند ، است.

شرکتها و موسسات در تلاش هستند تا تعادل میان حجم اطلاعات ارسال شده به سرور ابری مرکزی و اطلاعات پردازش شده در Edge را درک کنند. از نظر هزینه ، گاهی به صرفه تر است که داده ها به صورت محلی و در Edge پردازش شوند. با این حال گاهی لازم است که اطلاعات به سرور ابری مرکزی ارسال شوند.

مدیریت این مسئله گاهی برای برخی برندها مشکل می شود، مجموعه داده هایی که به بررسی و تحلیل پیچیده تر نیاز دارند. بهتر است برای پردازش به سرور اختصاصی منتقل شوند و فرایندهای تحلیلی ساده تر بهتر است که در Edge انجام شوند.

مزایا و معایب Fog computing

مزایا

Fog computing با پردازش و ذخیره ی داده ها در LAN سازمانها را قادر می سازد که اطلاعات و داده ها را از دستگاههای مختلف جمع آوری کرده و در یک انبار محلی ذخیره کنند. این فرایند با جمع آوری داده از یک راه ارتباطی و یا یک مجموعه ی مجزا از دستگاههایی که به سرور ابری متصل هستند ، تفاوت بسیار دارد.

Fog computing

علاوه بر آنکه شرکتها را قادر می سازد که اطلاعات و داده ها را از دستگاههای مختلف جمع آوری کنند. در مقایسه با Edge computing ظرفیت بالاتری برای پردازش داده ها دارد. Fog قادر است در یک نوبت حجم بیشتری از داده را پردازش کند. و این قابلیت حقیقتاً بهتر از قابلیت Edge در پردازش لحظه ای و بلافاصله ی درخواستها است. کارشناسان معتقدند بهترین زمان استفاده از Fog computing زمانی است که میلیونها دستگاه بطور هم زمان به سرور مانند سرور مجازی متصل و در حال ارسال و دریافت داده های مشترک هستند.

معایب

یکی از کارشناسان معتقد است که قابلیت اتصال به دستگاههای بیشتر و در نتیجه پردازش داده های بیشتر در Fog computing در مقابسه با Edge computing در عین اینکه از مزایای Fog محسوب می شود. می تواند نقطه ضعفی برای این تکنولوژی باشد. وی معتقد است در Fog نیاز به زیرساختهای بیشتر ( و بنابراین سرمایه گذاری بیشتر ) است. و شما به ثبات و هماهنگی اطلاعات در سراسر یک شبکه ی بزرگ وابسته هستید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه