تفاوت بین PHP و ASP چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۸-۰۶-۲۸

هنگامی که وب سایتی با بانک های اطلاعاتی عظیم را با ادغام بانک های اطلاعاتی قدیمی خود میخواهید جابه جا کنید ، میزبان وب یا یک طراح وب به کمک برنامه های ASP.Net و برنامه های PHP نیاز دارند. این دو بهترین زبان های برنامه نویسی وب هستند که به ساخت وب سایت با بهترین ویژگی ها کمک می کنند. زبان های برنامه نویسی وب متفرقه و زیادی وجود دارد اما PHP و ASP.Net در این سال ها محبوبیت زیادی پیدا کردند زیرا پایگاه داده های پویا که در ساخت وب سایت ها استفاده می شوند را پشتیبانی می کنند.

 

ASP چیست؟

ASP.NET یک بستر توسعه وب است که متعلق به پلتفرم Microsoft .NET مایکروسافت است. یک مدل برنامه نویسی ، ابزارها و خدمات نرم افزاری را برای ایجاد برنامه های وب مستحکم برای رایانه های شخصی و تلفن های هوشمند فراهم می کند. در بالای پروتکل HTTP کار می کند و از دستورات و کد های HTTP استفاده می کند. کدهای برنامه ASP.NET را می توان به زبان های برنامه نویسی مانند C # ، Visual Basic ، JavaScript و… نوشت.

 

PHP چیست؟

PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است. کد PHP باید با کد HTML تعبیه شود. PHP می تواند عملیات مختلفی از قبیل رسیدگی به پرونده ، دستیابی به فرم ها را برای جمع آوری داده ها و ارسال ایمیل انجام دهد. همچنین از کوکی های HTTP برای اهداف ردیابی پشتیبانی می کند. Zend، Yii، Symfony، Code Igniter برخی از چارچوب های مبتنی بر PHP هستند. برنامه نویسان می توانند از محیط های توسعه یکپارچه (IDE مانند NetBeans ، Zend Studio و Eclipse ) برای توسعه برنامه های کاربردی در PHP استفاده کنند.

 

PHP معمولاً برای توسعه سیستم های مدیریت محتوا (CMS) و وب سایت های تجارت الکترونیکی استفاده می شود. برای ذخیره سازی داده ها ، هر برنامه وب با یک پایگاه داده مرتبط است. پی اچ پی را می توان به راحتی با بانک های داده مانند MySQL یکپارچه کرد. جوملا ، وردپرس و دروپال برخی از CMS ها مبتنی بر PHP هستند. علاوه بر این ، استقرار و میزبانی وب سایت ها مقرون به صرفه است. همچنین امکان رتبه بندی و دسترسی بهتر به موتور جستجو را فراهم می کند.

 

یک تفاوت عمده بین PHP و ASP در این است که زبان برنامه نویسی ASP.Net فقط برای محصولات و برنامه های مایکروسافت مناسب است ولی PHP پیشرفته تر است و بر روی هر پلتفرمی اجرا می شود. همچنین می تواند با انواع مختلفی از بانک های اطلاعاتی در ارتباط باشد. مایکروسافت ASP.net را فقط در سال ۲۰۰۲ راه اندازی کرد تا به ابزار های هاستینگ خود کمک کند. از طرف دیگر PHP خیلی زود در سال ۱۹۹۵ توسط یک برنامه نویس به نام Rasmus Lerdorf به تنهایی راه اندازی شد و در هر سیستم عاملی سازگار است.

 

MySQL

MySQL ضرورت اصلی زبان برنامه نویسی PHP است. این مدیریت پایگاه داده برای PHP را برای اتصال پایگاه های داده در نظر گرفته شده است. با استفاده از MySQL ، پایگاه داده ها قابلیت انعطاف پذیری خود را دارند و از آنجا که می توان MySQL را از طریق PHP قابل دسترسی است ، و نیازی به هزینه های اضافی نخواهد بود. اما اگر ASP.Net از MySQL استفاده کند ، نمی توان به راحتی از بستر مایکروسافت دسترسی داشت.

 

در سیستم عامل های لینوکسی بهتر است از PHP و در سیستم های ویندوز از ASP.Net استفاده شود. در مقایسه php با ASP به عنوان IIS در سرور مجازی خود نیاز دارید ، به همین دلیل وب سایت هایی که با استفاده از زبان PHP در Linux طراحی شده اند قیمت های نسبتا کمتری دارد. سرور مجازی ویندوز هزینه ی بالایی دارد که می توانید در نوین هاست با هزینه ای معقول تهیه کنید. به همین دلیل باعث افزایش قیمت طراحی سایت با استفاده از زبان ASP.Net می شود.

 

تفاوت بین PHP و ASP

تفاوت دیگر بین PHP و ASP این است که ASP.Net پهنای باند کمتری نسبت به PHP ارائه می دهد. از آنجا که این برنامه در حالی که اجرا می شود مقدار زیادی فضای سرور را در مقایسه با استفاده ی PHP از حافظه داخلی را درگیر می کند. کد هایی که در زبان برنامه نویسی PHP استفاده می شود بسیار ساده تر از ASP.Net هستند. در صورت استفاده از کدهای ساده ، ساخت وب سایت توسط توسعه دهندگان آسان تر می شود. کد های PHP با هر سیستم عاملی چه ویندوز چه لینوکس سازگار است و اجرا می شود ولی برای اجرای کد های ASP.net در سیستم عاملی غیر از ویندوز باید از ASP-Apache کمک گرفت.

 

PHP بیشتر یک زبان برنامه نویسی متن باز است که کد ها به راحتی در وبلاگ ها و وب سایت ها در دسترس هستند. اما ASP.Net فقط می تواند از ابزارهایی استفاده کند که توسط Microsoft و پلتفرم ویندوز پشتیبانی شده است. ابزارهایی که به صورت رایگان می توانید برنامه نویسی PHP انجام دهید را برای ASP.net مبلغی را می بایست پرداخت کنید. زبان PHP خیلی نزدیک به زبان برنامه نویسی C ++ است و شباهت هایی با زبان کدنویسی خانواده C دارد. حتی کد های آن تقریباً شبیه به کد های C ++ و C. است. با این حال ASP.Net از مجموعه ای متفاوت از کدها را استفاده می کند. هر برنامه نویسی که دانش استفاده از C ++ و C را داشته باشد می تواند به راحتی از PHP نیز استفاده کند ولی در مورد ASP.Net صدق نمی کند.

 

خلاصه

با توجه به تفاوت های فوق بین پی اچ پی و ASP ، به این نتیجه رسیدیم که پی اچ پی ساده تر و مقرون به صرفه تر از ASP.Net است. اما وقتی بحث امنیت به میان می آید ، ASP.NET حرف اول را می زند و بنابراین امنیت تنها دلیلی است سازمان های دولتی برای استفاده از ASP.Net محدودیت بودجه ای ندارند.

 

امیدواریم از مطالعه مقاله لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ارائه شده توسط نوین هاست از جمله ثبت دامنه ، خرید هاست ، سرور مجازی در لوکیشن های مختلف ، سرور اختصاصی ایران و آلمان ، هاست ابری و سرور ابری ، به www.novinhost.org مراجعه کنید یا با شماره ۶۶۰۱۵۸۹۱ تماس بگیرید تا با اعضای بخش فروش و پشتیبانی ما صحبت کنید. پیروز و سر بلند باشید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
مزایا و معایب مجازی ساز KVM
مجازی ساز KVM چیست و چه مزایایی دارد؟
یکی از پرکاربردترین مجازی سازها که برای کاربران مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد، مجازی ساز KVM…
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حافظه NVMe چیست؟
حافظه NVMe چیست و چه مزایایی دارد؟
بیشتر افرادی که دارنده وب سایت هستند یا قصد دارند وب سایتی را راه‌اندازی کنند، با هارد سرور…
زمان مطالعه: 4 دقیقه