احتمالات آینده رایانش ابری

زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۸-۰۴-۱۲

ممکن است در مورد آینده ی رایانش ابری از ما سوال کنید .برای پاسخ به سوال شما در حقیقت باید گفت که چگونه می توان یک تعریف مختصر و جامع از دورنمای سرورهای ابری هیبریدی که هر روز پیچیده تر می شوند ، ارائه کرد.

 

 

اتکاء به خود نیز مفهومی است که در آینده ی نزدیک نقش بزرگتر و پررنگ تری بر عهده خواهد داشت. البته شما به عنوان کارشناس سرورهای ابری و سرور مجازی ، قصد دارید که خدماتی را ارائه کنید و ما نیز خوشحال خواهیم بود که بتوانیم در انجام امور پیچیده تر در کنار مشتریان باشیم. با این حال وجود فناوریهای جدید در سرورهای ابری و سرور مجازی ، این امکان را فراهم آورده است که این سرورها آزادی عمل بیشتری داشته باشند. بنابراین ارائه دهنده ی خدمت چیزی بیشتر از یک مربی خواهد بود.

 

در تمام این موارد ، همکاری ، کلید اصلی است. چرا که با ترکیب دانش و تجربه با یکدیگر به بهترین راه حلها دست خواهیم یافت.

 

کاملاً پیشرو

زمانی که در سال ۲۰۰۶ چند تکنسین علاقمند با سالها تجربه ی کار در زمینه ی اینترنت و هاستینگ Cloud VPS را که در آن زمان هاستینگ XLS نامیده می شد ، ساختند ، پیش بینی نمی کردند که طی چند سال آینده ، بازار سرور ابری و سرور مجازی تا این حد پیشرفت خواهد کرد. CloudVPS حقیقتاً پیشرو محسوب می شود و نخستین سرور ابری عمومی است که در هلند بر اساس پلت فرم Openstack ساخته شده است.

 

سیستمی که این شرکت در آن زمان راه اندازی کرد هنوز هم قابل استفاده است. اکنون Openstack پیشرفت کرده است و ما پس از سالها دانش بیشتری به دست آورده ایم. حال زمان آن است که توجه خود را به نسل جدید Openstack و نسل جدید خدمات سرور ابری و سرور مجازی معطوف کنیم. اما چه چیز باعث شاخص بودن استراتژی ما شده است ؟ و مشتریها چه نقشی در متمایز بودن ما از سایر شرکت ها دارند؟

 

اصل ‘ بخر و بساز ‘ اساس استراتژی IT-Ernity که CloudVPS بخشی از آن است ، را تشکیل می دهد. IT-Ernity متخصصان با مهارتهای مختلف را خریداری کرده و در نتیجه به سرعت پیشرفت کرد و تمام گستره ی بازار ، از شرکتهای بزرگ تا SME های کوچک را در دست گرفت. حقیقت این است که این سازمان که با استفاده از استراتژی ‘ بخر و بساز ‘ کارشناسان مختلف را در اختیار گرفت ، خیلی زود قدرت خود را به دیگران اثبات کرد و CloudVPS نیز همراه با آن رشد کرد. از آنجا که بازار که در آن زمان بیشتر در انحصار هاستینگ مشترک بود ، اشباع شده بود ؛ تنها رقبای حرفه ای و شرکتهای بزرگتر که در زمینه ی هاست مشترک تخصص داشتند ، در بازار باقی می ماندند.

آنچه که ما را در این شرایط از دیگران متمایز می کرد ، این بود که ما برای مشتریان ( احتمالی ) خود امکانات زیادی را ایجاد کرده بودیم.

سوال اصلی این بود: ما چگونه این کار را کرده بودیم؟ بنابراین شروع به تحقیق و جستجو در مورد نسل جدید سرور ابری و سرور مجازی کردیم.

 

کسانی که پشت CloudVPS بودند و هنوز هم هستند ، از طرفداران اصلی Open Source بودند ، که معتقدند اگر چیزی را با یکدیگر بسازیم ، نتیجه ی بهتری به دست خواهیم آورد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که بر روی پلت فرم ابری خود توسعه دهنده بر مبنای openstack تمرکز کنیم. فن آوری Openstack در آن زمان چندان پیشرفته نبود : بسیاری از اصول اساسی فعلی وجود نداشت و گروه نسبتاً جوان بود. ما در این قسمت بازار هم خلائی مشاهده کردیم. پس از آن با افزایش دانش خود و توسعه ی پلت فرم Openstack آن را تبدیل به قالبی کردیم که به عنوان یک سرور ابری و سرور مجازی برای همه قابل استفاده باشد.

 

انتخاب بین یک غذای حاضر و آماده یا مواد اولیه ی آن

اینک یک platform ابری کامل در اختیار ماست ، همان چیزی که زمانی در ذهن ما بود. این platform امکانات زیادی دارد و به مشتریان این امکان را می دهد که با توجه به راهنمایی ها و پیشنهادات ما ، هر جا که لازم بدانند ، آن را مطابق اهداف کسب و کار خود تغییر دهند. می شود این platform را مانند مواد اولیه ای در نظر بگیرید که می توانید با آنها هر غذایی که مایل هستید ، درست کنید.

 

اما همه قادر نیستند که به صورت مستقل و به تنهایی این غذا را درست کنند. به همین دلیل ما NextVPS را هم ارائه کرده ایم که به مشتریان این امکان را می دهد که به آسانی و بدون اینکه دانش فنی چندانی داشته باشند ، بتوانند از همان platform ابری استفاده کنند. در حقیقت به جای اینکه خودشان غذا را بپزند ، NextVPS غذای حاضر و آماده را در چند طعم رایج در اختیار آنها قرار می دهد.

 

چه ایده ای در پس ساخت این دو نوع platform وجود دارد؟ عمر برنامه ها و نرم افزارها به مرور کوتاه و کوتاه تر می شود؛ در دنیای کسب و کار ،هر آنچه که امروز در ذهن و تصور افراد هست فردا باید در دنیای واقعی وجود داشته باشد. با استفاده از platform ابری بر پایه ی openstack مشتریان خودشان می توانند مسیر و مدت استفاده از یک برنامه را به صورت خودکار تعیین کنند. با استفاده از NextVPS مشتریها همین کار را ، اما با سطح دانش فنی پایین تر انجام می دهند.

 

استفاده از چند سیستم ابری بدون از دست دادن کنترل

حالا CloudVPS چشم به آینده دارد. چرا که هر روز در بازار یک مسئله ی جدید مطرح می شود. امروزه سازمانها بر اساس نیازها ، خواسته ها و برنامه هایشان سرور مناسب را برای برنامه ها و سیستم های نرم افزاریشان انتخاب می کنند ، که اغلب منجر به انتخاب چند سرور برای بخشهای مختلف سیستم IT آنها می شود. چگونه با این استراتژی چند سروری برخورد می کنید ، به عنوان مثال چگونه آن را کنترل می کنید ؟ مثلاً امنیت یک سیستم IT را چگونه کنترل می کنید ؟

 

موارد دیگری نیز مطرح می شود. مثلاً بعضی شرکتها می خواهند به جای تمرکز بر زیرساختهای سرور ابری و سرور مجازی مورد استفاده شان ، بیشتر بر روی ارائه ی خدمات هم به مشتریان و هم به بخشهای درون سازمانی خود تمرکز کنند. علاوه بر این فن آوریهای جدید همچون Containerization ، IoTو هوش مصنوعی نیز مسائل جدیدی را در ارتباط با مدیریت به همراه دارند. مسائلی مانند :چگونه نرم افزارهای حد متوسط خود را به روز نگه می دارید؟ چگونه تداوم کارتان را تضمین می کنید؟ و اما در مورد اطلاعات: این اطلاعات کجا ذخیره می شوند و چه کسی می تواند به آنها دسترسی داشته باشد؟ این سوالات از سوالات بسیار مطرح در دیدگاه GDPR هستند.

 

از نظر ما ، جواب این موضوعات جدید در هماهنگی بین اجزای مختلف قرار دارد. ایجاد اتوماسیون ، نه فقط ایجاد یک قاب شیشه ای : ایجاد یک نظارت کامل بر تمام سیستم IT .

 

تمام سرورهای خود را از یک محیط کنترل کنید

ما با NextVPS و یک پورت جدید ، نیاز فزاینده به هماهنگی را پیش بینی کرده ایم . این پورت تمام عملکردهای لازم برای کنترل خودکار سرویسهای VPS بر روی Openstack را دارد. ما همچنان این پورت را با هدف خودکفا کردن مشتریان گسترش می دهیم. در نهایت مشتریان باید بتوانند از طریق این پورت خدمات ارائه شده توسط سرورهای دیگر را نیز کنترل کنند. و این تنها در زمینه ی فن آوری نیست ، بلکه جنبه های مدیریتی همچون نظارت بر حسابها ، تأیید اعتبار اسناد ، اطلاعات مربوط به مصرف و سفارش ها را نیز در بر می گیرد. بدین ترتیب امکان کنترل چند سرور از یک محیط به سادگی فراهم می شود.

 

نه در جایگاه مشتری، بلکه کنار یکدیگر بر سر یک میز

اما همانطور که گفتیم همه این امکان را ندارند که در خانه از تمام تجارب ودانش مربوط به فن آوری و مباحث پیچیده ی آن بهره مند باشند. در عین حال – اگر شما قصد دارید که در سازمان خود مسیر نوآوری را در پیش بگیرید – خوب است که یک یار تمرینی داشته باشید. ما می توانیم با تکیه بر تجربه ای که از سوالات سایر مشتریان کسب کرده ایم به عنوان یک یار و شریک کامل عمل کنیم. با داشتن بیش از هشتاد مهندس ، همیشه یک نفر هست که با مشکلی شبیه به مشکل مشتری مواجه شده باشد.

علاوه بر این ما جلسات آموزشی برای مشتریان ترتیب می دهیم که در آن امکان ارائه ی بسیاری از توصیه های هدفمند و اختصاصی وجود دارد. به عنوان مثال کاربران می حواهند بدانند که چقدر ساده است که تنها با لمس یک دگمه ، یک نسخه ی جدید از برنامه را بر روی سیستم خود نصب کنند و این کار گاهی می تواند چند بار در یک روز تکرار شود. از سویی دیگر ، مدیران سیستم ها ، به عنوان مثال ، کنجکاوند که بدانند چگونه چند سرور و یا شاید بخشهای مختلف یک سرور ابری را کنترل کنند و بتوانند نیازهای امنیتی و نظارتی سازمان را برآورده کنند. همه می خواهند به مشتری کمک کنند تا از openstack به نحوی موثرتر و مفیدتر استفاده کند. حال چه با قدم های کوچک بچگانه و چه با قدمهای بسیار بلند .

نتیجه

این بدان معنا نیست که ما در جایگاه مشتری نشسته ایم تا بگوییم: باید چنین و چنان باشد. ما می خواهیم در کنار یکدیگر و بر سر یک میز بنشینیم تا نیازهای واقعی مشتریان را دریابیم. در بحث هایی که با سازندگان سرورهای ابری و سرور مجازی می شود ، اغلب تأکید بر نیازهای فنی است، در حالیکه نکته ی جالب تر آن است که بدانیم این فن آوری در نهایت در کدام قسمت کسب و کار می تواند مفید واقع شود. سازمان در حال حاضر در کجا قرار دارد و قرار است در آینده به کجا برسد؟ بنابراین مهم است که نه فقط نیازهای امروز ، بلکه احتیاجات فردا را نیز در نظر بگیریم و تنها از طریق تحقیقات اولیه در کنار یکدیگر می توان به یک راه حل موفق دست یافت.

 

به همین دلیل ما مشتریان خود را از طریق انجام تست بتا در بهبود و گسترش محصولات و خدمات جدید دخالت می دهیم . نوآوری همیشه آسان نیست. یک نگاه تازه چه از سوی کارمندان اجرایی و چه از سوی مدیران واحدهای استراتژیک می تواند عملکردی عالی داشته باشد. در مجموع آنها می توانند بطور اختصاصی بگویند که به دنبال چه چیزی هستند و می خواهند از راه حل به دست آمده چگونه استفاده کنند . اگرچه چنین رویکردی سبب ایجاد یک روند طولانی تر می شود ، اما در نهایت منجر به تولید محصولی بهتر در جهت رفع احتیاج مشتری ها خواهد شد.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه