آینده ی سرور ابری در OpenStack

زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۸-۰۴-۲۳

آیا می خواهید یک عملکرد یا یک امکان جدید به سیستم خود اضافه کنید؟ یا اینکه می خواهید bug یکی از اپلیکیشنهای خود را از بین ببرید؟ احتمالاً شما مایل نیستید که روزهای طولانی برای تکمیل این امکانات صبر کنید. در واقع ممکن است حتی زمانی برای این انتظار نداشته باشید. چرا که نه مشتریهای شما ، نه کارمندان و نه کاربران سیستم شما برای این کار صبر نمی کنند.

 

 

امروزه ، هر روز بیشتر از روز قبل از سازندگان حوزه ی IT خواسته می شود که راهی برای بهبود اپلیکیشن های موجود و همچنین برای کار بر روی پروژه های آینده پیدا کنند. زمانی که صحبت از استفاده از زیرساختهای پایه ای می شود ، نیاز به استمرار یک پارچگی ، بهبود اپلیکیشنهای موجود و ارائه ی اپلیکیشنهای پیشرفته تر مطرح می شود . پاسخ سازندگان این حوزه برای رفع این نیاز چیست؟ سیستم سرور مجازی ابری خصوصی در OpenStack .

 

سرور ابری عمومی : امکان محاسبات آسان

وقتی سرور ابری عمومی یا سرور مجازی را انتخاب می کنید ، بلافاصله به ابزار اساسی مناسب و صحیح دسترسی پیدا می کنید. علاوه بر این ، درست در زمانی که به برخی ابزار و زیر ساخت ها نیاز دارید ، می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. نیازی به صرف هزینه و سرمایه گذاری اولیه نیز در اغلب موارد ندارید. و شما تنها برای آنچه که استفاده می کنید ، هزینه پرداخت می کنید. دیگر نیازی به پیش بینی مقدار اوج حجم قابل استفاده ی این زیرساختها هم ندارید. سرور ابری و سرور مجازی به شما امکان می دهد که این حجم را هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی ، هر زمان که خواستید ، محاسبه کنید.

 

شما می توانید با استفاده از برنامه هایی مانند AWS و یا Microsoft Azure در فایلهای موجود در سرور ابری یا سرور اختصاصی سهیم شوید.

با استفاده از زیر ساخت سرور ابری و سرور مجازی ، می توانید زیرساختی متفاوت از زیر ساخت سنتی و یا زیرساختی که سازندگان بومی کشور خودتان ارائه می کنند ، را برای انجام پروژه ی خود به کار بگیرید. سرورهای ابری امکانات و مزایایی همچون امنیت و رضایت ، سطوح مختلف خدمات ، پشتیبانی ، قوانین و مقررات خاص را با خود به همراه می آورند: فقط باید قبل از آنکه اطلاعات و اپلیکیشنهای خود را در یک سرور ابری گسترده قرار دهید ، به چند نکته توجه داشته باشید. اگر شما از یک سرور آلمانی سخت گیر و محدود استفاده می کنید ، این نکات چندان اهمیتی نخواهند داشت، به ویژه زمانی که این سرور ابری مانند سرور مجازی ابری OpenStack بر مبنای یک نرم افزار Opensource ایجاد شده باشد.

 

عدم وجود محدودیت با OpenStack

OpenStack به علت open source بودن نرم افزار ، یک سیستم عامل ابری است که می تواند منابع زیرساختی همچون ایجاد شبکه ، ذخیره و رایانش ( محاسبه ) اطلاعات را کنترل و مدیریت کند. شما می توانید این منابع را بااستفاده از API و یا داشبورد کنترل و مدیریت کنید. openStack نه فقط امکان استفاده از ساختار کلیدی و امکانات گسترده و شبکه ی چندمستأجری را در اختیار شما قرار می دهد ، بلکه به شما این امکان را نیز می دهد که این ساختارها مورد نظارت و رایانش قرار دهید. تعداد زیادی از سازندگان و کاربران شامل تشکلهای معروفی همچون Mirantis, Red Hat و Suse این پلت فرم را ایجاد کرده و از آن حمایت می کنند.

 

OpenStack را به شکلهای مختلف می توان اجرا کرد. برخی شرکتها به جای ساختن سرور ابری یا سرور اختصاصی برای خود ، استفاده از سرور ابری عمومی را انتخاب می کنند. این انتخاب یک انتخاب منطقی است ، زیرا اجرا و مدیریت OpenStack کار پیچیده ای است و باید از سخت افزار و مرکز data center استفاده کرد. در سرور ابری OpenStack شما می توانید بلافاصله از این منابع زیرساختی استفاده کنید. و با داشتن یک تأمین کننده ی صحیح می توانید از تمام امکانات و خدماتی که OpenStack ملزم به ارائه ی آنهاست ، استفاده کنید. زمانی که از openStack به عنوان محیط اپلیکیشن خود استفاده می کنید ، خدمات جالبی را در اختیار شما قرار می دهد.

انواع

زمانی که از سرور مجازی ابری بر پایه ی OpenStack استفاده می کنید ، می توانید به صورت هم زمان امکانات و خدمات مورد نظر خود را از میان امکانات ارائه شده از سوی شرکتهای ملی و یا بین المللی مختلف انتخاب کنید. این امر بدان معنی است که شما به راحتی می توانید یک سرور مجازی ابری را که بیشترین همخوانی با خواسته های شما را داشته باشد ، انتخاب کنید. در صورت تغییر قوانین و فن آوری موجود ، می توان از یک سرور ابری آلمانی علاوه بر سرور ابری عمومی برای بهره مندی از مزایایی مانند راهنمایی ، همکاری و پشتیبانی شخصی نیز استفاده کرد.

 

تمام سرورهای ابری OpenStack مانند هم نیستند : اجرای هریک از آنها جایی برای شرح و تفسیر خود شما نیز در اختیارتان می گذارد. با استفاده از سرور مجازی ابری نمونه های کار شما از طریق یک محیط ذخیره ی مرکزی ارائه و تحویل می شوند. فایده ی این کار چیست؟ نمونه های بسیاری در CloudVPS در دسترس شما خواهد بود. اگر یکی از nodهای راینشی از بین بروند ، نمونه های موجود با استفاده از سایر nodها ذخیره و ارائه خواهند شد. اگر یک سرور ابری از فضای ذخیره ی مرکزی استفاده نکند ، ممکن است نمونه های کاری شما درابعاد گسترده در دسترس نباشند و این نکته ای است که باید در محیط اپلیکیشن خود راه حلی برای آن بیندیشید. اینگونه سرورهای ابری سبب ایجاد پیچیدگی بیشتر و هزینه های اضافی غیرضروری می شوند.

انتقال اطلاعات

آزادی انتخاب یکی از مزایای مهم استفاده از CloudVPS و OpenStack است. به خاطرباز بودن فضای OpenStack شما می توانید محیط اپلیکیشن خود را ارتقاء داده و به یک سرورابری دیگر که بر پایه ی OpenStack کار می کند ، منتقل کنید. این امکان می تواند پاسخ مستقیمی به مسئله ی امکان جابجایی اطلاعات و اپلیکیشن باشد. OpenStack را می توان یا به صورت دستی با استفاده از داشبورد و یا به صورت کاملاً اتوماتیک مدیریت و کنترل کرد. OpenStack API امکانات بیشتری نسبت به داشبورد دارد.

شما قادر خواهید بود که تمام محیط اپلیکیشن خود را از اجرا و کنترل تا زمان نابودی و خراب شدن آن ، کاملاً اتوماتیک کنید. می توانید این اتوماسیون را به وسیله ی Heat که بخشی از OpenStack است ، انجام دهید. به لطف ویژگی باز بودن OpenStack ، شما می توانید از سایر ابزارهای هماهنگی و تدارکات مانند Terraform, Docker Swarm, Kubernetes و Ansible نیز استفاده کنید. از آنجا که شما ناچارید خدمات استانداردسازی و تکثیر محیط اپلیکیشن خود را به سادگی و سریع انجام دهید و به صورت پویا به رفتار اپلیکیشن خود واکنش نشان دهید ، این خدمات سبب انعطاف پذیری و کارآمدی هرچه بیشتر شما می شود.

 

یک اپلیکیشن هم برای حال و هم برای آینده

یک نکته کاملاً واضح است: OpenStack چه در حال حاضر و چه برای آینده ، انتخاب درستی است. این پلتفرم به صورت فعال بر اساس ورودی کاربران بهینه می شود و هر شش ماه نیز نسخه ی جدیدی از OpenStack به بازار عرضه می شود. این نسخه های جدید از امنیت و ثبات بیشتری برخوردارند و امکانات و خدمات جدیدی را نیز ارائه می کنند. این امر سبب می شود که OpenStack برای اپلیکیشنهای قدیمی شما ، اپلیکیشنهای مناسب برای سرور ابری شما مناسب باشد و حتی با انتخاب نوع و نسخه ی صحیح سرور ابری OpenStack می تواند برای تولیدات آتی شما که در حال حاضر هنوز در مرحله ی طراحی هستند ، مناسب باشد.

 

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه