آینده ی رایانش ابری در سال ۲۰۱۹

زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۷-۱۰-۳۰

در طی چند سال گذشته رایانش ابری مورد توجه بسیاری از شرکتها قرار گرفته است و گزارشها حاکی از آن است که در طی ۴ سال آینده شرکت ها ۵۰% سرمایه ی خود را بر روی تکنولوژی رایانش ابری سرمایه گذاری می کنند. تردیدی نیست که سرور ابری و تکنولوژی مربوط به آن در این حوزه باقی خواهد ماند. امروزه شاهد شتاب روزافزون شرکت ها در به کارگیری این تکنولوژی هستیم ، چرا که بسیاری معتقدند استفاده از سرور ابری نوآوریهای جدید را به همراه خواهد داشت.

 

 

با توجه به این مطالب ، نوین هاست در این پست به بیان مطالبی در خصوص وضعیت رایانش ابری در آینده و همچنین نکاتی می پردازد که شرکتها باید در زمان انتقال اطلاعات به سرور ابری رعایت کنند تا خطری برای آن اطلاعات پیش نیاید.

شرکتهای تجاری چگونه می توانند بیشتر منابع محاسباتی خود را تأمین کنند؟

شرکتهای تجاری باید بر اساس نیازهای کسب و کار ، زیرساختهای IT موجود ، هزینه ها و مسائل امنیتی ، رویکردی حسابگرانه داشته باشند و تمام گزینه ها و امکانات موجود را برای ارزیابی و تعیین بخشی از کار که بیشترین بار کاری را به خود اختصاص داده است ، در نظر بگیرند.
این شرکتها باید منابع محاسباتی موجود در سرورها و زیرساختهای IT فعلی خود را نیز بررسی و مشخص کنند. در مورد پروژه های در حال اجرای شرکتهای تجاری ، می توان این کار را با صرف هزینه ی کم و یا بدون صرف هزینه ی اضافی انجام داد. می دانیم که معمولاً ۸۰ درصد از ظرفیت CPU در دسترس است ، که در ۸۰ درصد موارد، برای بسیاری از شرکتها منجر به ایجاد منابع محاسباتی قابل توجه می شود.

بزرگترین اشتباهات شرکتها در زمان انتقال خدمات و اطلاعات به سرور ابری چیست؟

  • انتقال بیش از حد سریع خدمات و اطلاعات به سرور ابری ، صرفاً به این دلیل که متخصصان می گویند باید این کار را انجام داد.
  • اعتقاد به اینکه انتقال داوطلبانه ی خدمات و اطلاعات به سرور ابری ، خودبخود سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود
  • عدم توجه به ظرفیت پیش فرض و اینکه استفاده از این منابع تا چه حد می تواند سبب رفع نیازها شود.
  • عدم شناخت کامل از خطرات و هزینه های استفاده از سرور ابری. به عنوان مثال این که ممکن است اسیر یک قرارداد بلندمدت با طرف عرضه کننده ی خدمات سرور ابری شوید؟ آیا مهارتهای لازم را دارید؟ آیا طرف عرضه کننده ی خدمات سرور ابری ، خدمات پشتیبانی و سرویسهایی را که شما می خواهید ، ارائه می کند؟ آیا هزینه ی پنهانی برای ورود و خروج اطلاعات وجود دارد یا خیر؟

درنظر نگرفتن اهمیت توجه به ذیحسابی و نظارت بر اطلاعات ، چه از نظر رعایت مسائل قانونی و حقوقی و چه از نظر رعایت موارد اخلاقی در استفاده از اطلاعات.

آیا آینده ی مطلوب تمام شرکتهای تجاری در استفاده از رایانش ابری است و یا شرکتهای تجاری هستند که بهتر است سیستمهای پیش فرض خود را خارج از سرور ابری نگهدارند؟

 

ما به آینده ای معتقدیم که در آن شرکتهای تجاری از استفاده از هر دو منبع ، هم رایانش ابری و هم سیستمهای پیش فرض خودشان سود می برند.هر دوی این منابع مورد نیاز هستند و شرکتها و سازمانهای مختلف نیازهای متفاوتی خواهند داشت که این نیازها و توجهات بر میزان به کارگیری هر یک از این منابع تأثیر می گذارند. موضوع اصلی مورد بحث باید جانمایی صحیح بار اصلی کار در تمام منابع باشد.
بیشتر شرکت ها از ترکیبی از هر دو منبع ، سرور ابری و زیرساختهای خصوصی خود استفاده می کنند. در حقیقت از نوعی سیستم ترکیبی استفاده می کنند که بازده هزینه ی مصرف شده را افزایش می دهد و لازمه ی کنترلهای امنیتی و بهینه سازی ظرفیت محاسبه و سرمایه گذاریهای موجود IT است.

تصور می کنید که استفاده ی بیشتر از خدمات مشاوره ی ابری به کنترل و توجه به هزینه های روبه رشد استفاده از سرور ابری کمک می کند؟

اگر بخواهیم به این سوال کوتاه جواب بدهیم ، جواب این سوال مثبت است. با اینکه هیاهو و هیجان زیادی در مورد کاربردهای این سیستم ایجاد شده است ، اما سرور ابری و تکنولوژی مربوط به آن هنوز در اولین مراحل خود قرار دارد. به عنوان یک صنعت، هنوز در مرحله ی تعریف مشخصات کلی سرور ابری هستیم ، اینکه این سرور شبیه به چه چیزی است و چگونه از آن استفاده می کنند. این دقیقا جایی است که مشاوران می توانند به سادگی وارد جریان شوند و ارزش خود را نشان دهند. با رشد روزافزون محبوبیت سرور ابری ، انتظار می رود که تعداد و تأثیر این مشاوران نیز افزایش پیدا کند ، زیرا این مشاوران به شرکتها کمک می کنند تا چگونگی و محل استفاده از سرور ابری را ارزیابی کنند.

بدین ترتیب شرکتهای مشاوره ای کوچک بیشتر از بازارهای محلی سود می برند ، حال آنکه شرکتهای بزرگ مانند Accenture و McKinsey هر روزه توانایی ها و ظرفیتهای خود را در صنعت بیشتر از قبل گسترش می دهند. پیش بینی می شود بازار خدمات سرور ابری عمومی در سرتاسر جهان از ۲۴۶٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲۸۷٫۸ میلیارد دلار در سال جاری و ۳۸۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برسد. این در حالیست که بر طبق گزارشات IDC ، میزان استفاده از رایانش ابری از سال ۲۰۰۹ تا به حال ۴٫۵ برابر رشد داشته است و انتظار می رود که میزان استفاده از IT از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۰ نیز ۶ برابر افزایش پیدا کند.

تنها راه حفظ و تقویت این رشد ، استفاده از خدمات مشاوره ای در این سیستم است ، زیرا در واقع ، بیشتر سازمانها ، چه سازمانهای کوچک و چه شرکتهای بزرگ ، از دانش و مهارت کافی برای استفاده ی صحیح از سرور ابری برخوردار نیستند. این شرکتها شناخت درستی از دورنمای استفاده از سرور ابری ندارند و نمی دانند که کدام کارها را بهتر است از طریق سرور ابری انجام دهند و کدام کارها را همچنان در سیستمهای پیش فرض قدیمی خود نگه دارند.گزارش IDC مبنی بر خروج بیش از ۴۰ درصد شرکتها از سیستم ابری و بازگشت آنها به سیستمهای قبلی ، دلیلی بر اثبات این عدم آگاهی و عدم شناخت است.

بخش IT چگونه این چالش در توانایی خود را خواهد پوشاند ؟

طی دهه ی گذشته با پیدایش سرور ابری ، نوسانات قابل توجهی در حوزه ی IT ایجاد شده است. قبلا داشتن تخصص IT به کارگران ماهری که می توانستند datacenter بسازند ( مانند مهندسین زیرساخت)، ارزش حرفه ای می داد. اما امروزه کسانی که می دانند چگونه می توان یک سرور ابری را تنظیم و پیکربندی کرد از ارزش حرفه ای بالاتری برخوردار هستند. این امر سبب بروز نوعی چالش در تعیین توانایی در حوزه ی IT شده است و بخش صنعت در تلاش است که به تنهایی این چالش را برطرف کند.

درین اثنا ، از سویی مشاوران و مهندسین DevOps در تلاش هستند تا این فضای خالی را پر کنند ، از سویی دیگر نیز برخی از افراد دست اندرکار برتر حوزه ی سیستم ابری با نفوذ در دانشگاهها و تأثیر بر برنامه آموزشی در تلاش هستند که با تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته ی مهندسی نرم افزار ، کارکنانی با مهارت بیشتر برای کار در محیطهای IT در آینده پرورش دهند.

به نظر می رسد هیچ کدام از این راه حلها در بلند مدت چاره ی این مشکل نیستند. در عوض بهتر است که بیشتر بر بهبود وضعیت و پیشرفت متخصصین کامپیوتر متمرکز شویم. این افراد هم آموزش دیده هستند و هم در رشته ی خود و در رقایت با سرور ابری بسیار پر تلاشند که همین امر نیز سبب شده است بیشتر از قبل در بازار کار مورد استقبال قرار بگیرند.

متخصصان کامپیوتر و دیگر کارشناسان این حیطه عامل اصلی رفع این چالش و ثبات پیشرفت شغلی در حیطه ی IT چه در زمان حال و چه در آینده هستند. با این حال نباید نیاز به ایجاد پلت فرمهایی که در نهایت بتوانند بر پیچیدگیهای عملیاتی غلبه کنند ، فاصله ی یادگیری را کاهش دهند و به کاربران ناآشنا به دانش IT این امکان را بدهند که خودشان بدون دانش و مهارت تخصصی بتوانند کارهای خودشان را در این زمینه انجام دهند ، را نیز از نظر دور داشت.

برخی شرکتهای تجاری به تازگی یک مسئول CIO در سیستم خود تعیین و معرفی کرده اند که سبب پیچیدگی بیشتر سیستم شده است . آیا این پست جدید در سیستم ماندنی است؟

به شکل سنتی ، خیر ، ماندنی نیست. نقش CIO ایجاد نوعی ارتباط بین دنیای حرفه ای و غیر حرفه ای است. اما حقیقت این است که مدیران مشارکتی امروزی باهوش تر ، آموزش دیده تر و از نظر تکنیکی قوی تر و تیز هوش تر از هر زمان دیگر هستند. امروزه نقش CIO به چیزی شبیه به نقش CTO تبدیل شده است. گروه c در آینده احتمالاً CTOرا به عنوان یک محصول و نتیجه ی کسب و کار که هم تراز با تکنولوژی است ، در نظر خواهند گرفت.

تنها راه باقی ماندن CIO این ست که CIO بتواند مسئولیتها و وظایفش را از CTO متمایز کند. ممکن است بخش تکنیکی مسئولیتهای گروه c (CIOs و CTOs ) نیز تفکیک شده و به نقشهای ‘ مسئول ارشد اطلاعات ‘ و ‘ مسئول ارشد معماری ‘ تبدیل شوند. به عبارتی می توان گفت به تدریج با افزایش تأکید کسب و کار به اطلاعات ، ممکن است نقش ها و مسئولیتهای جدید نیز به وجود بیایند. آینده رایانش ابری

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه