سرور چیست؟ یک اصطلاح، دو تعریف

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۱-۰۴-۱۶

سرور چیست؟ اصطلاح “سرور” معنای دوگانه در IT دارد. هم برای توصیف یک رایانه که منابع را در یک شبکه دسترسی میدهد. (سخت افزاری) و همچنین برنامه ای که بر روی این رایانه اجرا می شود. (نرم افزاری) استفاده می شود . بنابراین لازم است دو تعریف سرور متفاوت داشته باشیم. با نوین هاست همراه باشید!

سرور چیست؟ یک اصطلاح، دو تعریف

تعریف سرور (سخت افزار):

یک سرور مبتنی بر سخت افزار، یک دستگاه فیزیکی متصل به شبکه کامپیوتری است. که یک یا چند سرور مبتنی بر نرم افزار در کنار سیستم عامل اجرا می شود. اصطلاح جایگزین برای یک سرور مبتنی بر سخت افزار هاست است. در اصل هر کامپیوتر می تواند به عنوان یک هاست با نرم افزار سرور مورد استفاده قرار گیرد.

تعریف سرور (نرم افزار):

یک سرور مبتنی بر نرم افزار یک برنامه است. که سرویس ویژه ای را برای برنامه های دیگر (به نام مشتری ها) به صورت محلی یا از طریق شبکه ارائه می دهد. خدمات ارائه شده بستگی به نوع نرم افزار سرور دارد. مدل مشتری-سرور اساس ارتباطات است.

سرورها چگونه کار می کنند؟

سرویس های سرور که از طریق شبکه های کامپیوتری عمل می کنند، به لطف کمک سرور های سرور مشتری، به دست می آیند. این مفهوم امکان تقسیم وظایف میان رایانه های مختلف را فراهم می کند و کاربران را به طور همزمان به آنها دسترسی می دهد.

هر سرویس ارائه شده از طریق یک شبکه نیاز به یک سرور (نرم افزار) دارد که به طور دائم در حالت آماده به کار است. این تنها راه برای اطمینان از این است که مشتریان، مانند مرورگرهای وب و یا برنامه های ایمیل، همیشه می توانند برای دسترسی به سرور و استفاده از سرویس های خود در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه ارتباط سرویس گیرنده و سرور بستگی به سرویس خاص دارد و توسط یک پروتکل انتقال خاص تعریف شده است. این را می توان بهترین توصیف کرد با استفاده از نمونه هایی از انواع اصلی سرور:

وب سرور چیست ؟

وظیفه اصلی یک وب سرور برای ذخیره، پردازش و ارائه وب سایت به مشتریان، مانند مرورگرهای وب و خزنده موتور جستجوگر است. ارتباط بین سرور (نرم افزار) و مشتریان از طریق پروتکل انتقال ابرمتنی (HTTP) یا نسخه رمزگذاری شده آن، HTTPS انجام می شود. اسناد HTML و عناصر موجود در آنها مانند، تصاویر، ورق های سبک، یا اسکریپت ها، به این روش منتقل می شوند. سرورهای عمده وب عبارتند از سرور HTTP Apache، سرویس های اطلاعات اینترنت مایکروسافت (IIS) و Nginx.

سرور فایل چیست ؟

سرورهای فایل برای ذخیره سازی مرکزی داده ها که برای چندین مشتری مختلف از طریق یک شبکه قابل دسترسی هستند. شرکت ها در مدیریت این فایل ها به ارائه چندین گروه کاری دسترسی به یک فایل تکیه دارند. سرور فایل ها را در برابر مشکلات ناشی از نسخه های مختلف فایل محلی محافظت می کند. با فعال کردن نسخه های خودکار فایل ها و تهیه پشتیبان متمرکز از تمام اطلاعات شرکت ها. اگر دسترسی به سرور فایل از طریق اینترنت می آید.

پروتکل های انتقال مانند FTP (پروتکل انتقال پرونده)، SFTP (پروتکل انتقال امن پرونده)، FTPS (FTP over SSL) یا SCP (کپی ایمن) استفاده می شود. در شبکه های کامپیوتری محلی (LAN)، پروتکل های SMB (Block Message Block) و NFS (Network File System) مورد استفاده قرار می گیرند.

سرور ایمیل:

سرور ایمیل متشکل از چندین ماژول نرمافزاری است که با یکدیگر همکاری می کنند. تا ایمیل ها را ارسال، دریافت، ارسال و بازیابی کنند. پروتکل انتقال ایمیل ساده (SMTP) معمولا این کار را انجام می دهد. کاربرانی که مایل به دسترسی به یک سرور ایمیل هستند. نیاز به یک سرویس گیرنده ایمیل برای جمع آوری پیام از سرور و ارسال آنها به صندوق ورودی ایمیل دارند. این توسط IMAP (پروتکل دسترسی به پروتکل اینترنت) و یا POP (پروتکل پست اداری) انجام می شود.

سرور پایگاه داده چیست ؟

یک سرور پایگاه داده یک برنامه کامپیوتری است که برنامه های دیگر را از طریق یک شبکه به یک یا چند پایگاه داده دسترسی می دهد. راه حل های نرم افزاری مانند این عبارتند از اوراکل، MySQL، مایکروسافت SQL سرور، PostgreSQL و DB2.

سرور بازی:

سرورهای بازی (نرم افزار) برای بازی چند نفره مبتنی بر آنلاین تخصصی هستند. آنها داده ها را از بازی آنلاین مدیریت می کنند و یک تعامل همزمان با دنیای مجازی را فعال می کنند, سختافزار برای سرور بازی می تواند از مرکز داده یک ارائه دهنده تخصصی یا از طریق شبکه خانگی به صورت محلی باشد.

پروکسی سرور چیست ؟

یک سرور پروکسی به عنوان یک رابط ارتباطی در شبکه های کامپیوتری عمل می کند. عملکرد به عنوان واسطه، پروکسی سرور درخواستها را از طریق شبکه و از طریق آدرس IP خود به آنها ارسال میکند. پروکسی ها برای فیلتر کردن ارتباطات، کنترل پهنای باند، افزایش در دسترس بودن از طریق متعادل کردن بار و یا برای ذخیره اطلاعات استفاده می شود. یک سرور پروکسی نیز نامعلومی را افزایش می دهد زیرا آدرس IP مشتری در پشت پروکسی پنهان است.

DNS server:

DNS، مسئول قطعنامه نام در شبکه هستند. این به وب سایت جهانی متمرکز است. زیرا یک سرور DNS نام هاست شخص انسان (مانند www.1and1.com) را به آدرس IP مربوطه ترجمه می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد سرورهای DNS و سیستم نام دامنه، لطفا به مقاله ما در سرور DNS مراجعه کنید.

سرور هاست چیست؟

در حالی که برای شرکت های بزرگ برای خرید سخت افزار سرور خود ارزشمند است. کارفرمایان و افرادی که می خواهند پروژه سرور خود را اجرا کنند، معمولا به منابع اجاره شده رسیده است. ارائه دهندگان متخصص ارائه دهنده سرورها برای اجاره در مدل های هاست مختلف هستند. که مزایایی را به همراه می آورد که کاربر نگران نباشید در مورد عملکرد دستگاه فیزیکی باشد. محصولات متنوع از سرور اختصاصی ، با اجزای سخت افزاری است. که به طور انحصاری برای یک کاربر محفوظ است. به تعرفه های هاست هاست شده، جایی که چندین سرور مجازی در یک پایگاه سخت افزاری مشترک هاست می شوند.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه