اوبونتو : سیستم لینوکس برای همه

زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۱-۰۴-۱۵

در این مقاله به بررسی سیستم عامل محبوب اوبونتو سرور میپردازیم ، با نوین هاست همراه باشید!

اوبونتو : توزیع لینوکس چند منظوره با پشتیبانی طولانی مدت

برای انتشار نسخه جدید ۱۶٫۰۴ LTS با کیفیت تر، کاننیکی در آوریل ۲۰۱۶ در مورد انتشار توزیع لینوکس اوبونتو منتشر کرد. این گرافیک موفقیت قابل توجهی از بسته نرم افزاری منبع باز را نشان می دهد برای مثال، در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰ میلیون نصب جدید از اوبونتو بر روی ابرهای عمومی و خصوصی آغاز شده است. توزیع بر روی صدها میلیون کامپیوتر، سرور مجازی ، دستگاه، ماشین مجازی و غیره نصب شده است.

از زمان انتشار در سال ۲۰۰۴ – از جمله در سوپر کامپیوتر چینی Tianhe-2 نصب شده است. از جمله پروژه های متعددی که توسط نرم افزار سیستم اجرا می شود، شبکه های اجتماعی Snapchat، Pinterest، Instagram و Reddit، و همچنین Dropbox و Netflix خدمات وب است. اوبونتو نیز در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) استفاده می شود و واحد عملیاتی مرکزی BYU Mars Rover است.

اوبونتو: سیستم لینوکس برای همه

اوبونتو واقعا چیست؟

اوبـونتو یک توزیع لینوکس رایگان است که در اکتبر ۲۰۰۴ منتشر شده و بر اساس لینوکس دبیان گنو / لینوکس است. بنیانگذار پروژه منبع باز کارآفرین آفریقای جنوبی مارک شاتلورث بود. وی رویای توسعه یک سیستم عامل اوبونتو را که تقریبا همه افراد در دسترس بود و فلسفه اصلی بسته نرم افزاری را شکل داد، ایجاد کرد – کلمه “اوبونتو” از زبان های بنتو زولو و خثا می آید و به معنی “جامعه” یا “بشریت” .

از ابتدا، شرکت نرم افزاری Canonical – همچنین توسط Shuttleworth تأسیس شد – مسئول توسعه بیشتر این پروژه بود. همراه با توسعه دهندگان مختلف، تضمین می کند که نسخه های جدید اوبونتو هر ۶ ماه یکبار شامل ویژگی های جدید، به روز رسانی های امنیتی و بهینه سازی سیستم می شوند. اوبونتو به خاطر سادگی آن به سرعت محبوبیت پیدا کرد. که از همان ابتدا بسیار متفاوت از سایر توزیعهای لینوکس بود.

طبق آمار از w3techs، در ابتدا به عنوان یک سیستم خانگی خانگی در نظر گرفته شده است این توزیع لینوکس برای سرورهای وب از ژوئن ۲۰۱۶ به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. و در نهایت تقریبا دوازده سال پس از انتشار آن دبیان پیشین خود را در اختیار داشت. در حال حاضر، یک نوع برای استفاده در دستگاه های تلفن همراه نیز وجود دارد با اوبونتو لمسی.

لینوکس دبیان و اوبونتو : یک رابطه ساده

از آنجا که اوبونتو مشتق شده از دبیان است  هر دو توزیع لینوکس به لحاظ فنی مشابه هستند: تیم اوبونتو ساختارهای متنوعی را شامل می شود، از جمله dpkg (بسته بندی دبیان) و فرمت .deb و همچنین برخی از بسته های نرم افزاری. در ابتدای مرحله توسعه یک نسخه جدید از اوبونتو، این با کسانی که از نسخه پایدار دبیان فعلی مطابقت دارند، مطابق با آن هستند. این تغییرات پس از آن به نوبه خود به توسعه دهندگان پروژه های دبیان به عنوان تکه ها در دسترس است.

اما چون سازگاریها اغلب دشوار است، آنها به ندرت برای استفاده در دبیان مناسب هستند. که در گذشته همواره بین دو تیم پروژه اختلاف نظر بوده است. در ابتدا، همیشه متهم است که Canonical به طور منحصرا در بهبود محصول خود در طول فرآیند توسعه، بدون مشارکت در پروژه دبیان یا توسعه بیشتر هسته لینوکس تمرکز دارد.

کاربر پسند و کاملا قابل تنظیم : ویژگی های اصلی اوبونتو

به عنوان یک سیستم یونیکس مانند، اوبونتو به یک محیط دسکتاپ ثابت متصل نیست. مانند یک سیستم عامل ویندوز. رابط Unity (قبلا GNOME)، ایجاد شده توسط Canonical، به طور پیش فرض از نسخه ۱۱٫۰۴ نصب شده است. اما شما همچنین می توانید آن را با رابط کاربری مورد نظر خود جایگزین کنید. این امر لازم نیست، زیرا Unity به شما اجازه می دهد تا فقط با کمی تمرین با موش یا صفحه کلید کار کنید. ظاهر و موقعیت عناصر عامل فردی می تواند تا حد زیادی تغییر یابد تا محیط زیست را به سرعت به شرایط مورد نیاز خود متصل سازد.

یکی دیگر از ویژگی های ویژه اوبونتو این واقعیت است که تنظیمات سخت افزاری اغلب بر روی دیسک سخت ذخیره نمی شوند. سیستم به طور خودکار اجزاء داخلی را در طی فرآیند راه اندازی به رسمیت می شناسد. بدین معنی که شما به راحتی می توانید کارت گرافیک، کارت حافظه و غیره را مبادله کنید. به همین ترتیب، بدون استفاده از تنظیمات، می توانید از نصب یک اوبونتو در یک سیستم ذخیره سازی قابل حمل روی یک کامپیوتر دیگر استفاده کنید.

نصب استاندارد توزیع لینوکس یک حساب کاربری مدیر (root) ایجاد می کند. اما این غیر فعال است، که همچنین در مورد Mac OS X است. این تازه واردان از تغییرات سیستم غیرممکن است که ممکن است بر عملکرد یا امنیت تاثیر بگذارد. دستور sudo نیز به شما اجازه می دهد. تا به طور موقت دسترسی کامل سیستم را در تنظیمات پیش فرض به دست آورید، که ممکن است برای نصب برخی برنامه ها لازم باشد.

نصب ساده

نصب معمولی اوبونتو تعهد توسعه را به میزان بالایی از کاربرگ دوستانه با استفاده از رویکرد ارائه تنها یک برنامه برای هر منطقه کاربردی، برجسته می کند. بسیاری از توزیع های دیگر لینوکس اغلب با انواع راه حل های مختلف برای یک سناریو یک کاربر ارائه می شوند که پیچیدگی های غیر ضروری را ایجاد می کند.

اوبونتو همچنین کاربران را برای افزایش راحتی در هنگام به روز رسانی خط مشی ها پیشنهاد می کند: مدیریت به روز رسانی شما را از نسخه های جدید و تکه های امنیتی برای سیستم عامل و همچنین تمام برنامه های نصب شده اطلاع می دهد, هنگامی که شما تصمیم می گیرید کدام یک از به روز رسانی های اعلام شده شما را می خواهید، شما به سادگی بسته ها را انتخاب کرده و یا آنها را انتخاب کرده و سپس با یک کلیک یک فرایند به روز رسانی برای انتخاب خود را شروع کنید.

بیش از ۴۰،۰۰۰ بسته برنامه با چهار سطح اولویت

یکی دیگر از عناصر محبوب دبیان که در مشتقات آن نیز برجسته شده است تقسیم بسته های برنامه به چندین منبع بسته است. تیم Ubuntu توجه خاصی به هر یک از منابع مختلف دارد . برخلاف دبیان. اصلی، مهمترین منبع برای عملکرد اساسی سیستم عامل، بالاترین سطح پشتیبانی را دریافت می کند. این شامل تنها بسته هایی است که نیازهای مجوز را برآورده می کنند و توسط پشتیبانی فنی تضمین شده و به روز رسانی های امنیتی به موقع مشخص می شود.

تمام بسته هایی که توسط تیم توسعه دهنده اوبونتو به دلیل اهمیت آنها پشتیبانی می شوند. اما مجوز سازی آنها الزامات را برآورده نمی کند. به عنوان نرم افزار محدود محسوب می شود. در مقایسه با برنامه های اصلی، پشتیبانی محدود است. عمدتا به دلیل عدم دسترسی به کد منبع.

منبع منابع (نرم افزار آزاد) و چند منظوره (نرم افزار با محدودیت های مجوز) حمایت رسمی از Canonical دریافت نمی کنند. به روز رسانی به جای اعضای جامعه اوبونتو-دبیان یا به اصطلاح اساتید جهان (MOTUs) آمده است. برای نرم افزار منبع باز که در اصلی یا جهانی موجود نیست. می توانید آن را با ارسال یک گزارش اشکال پیشنهاد کنید.

مدیر نصب اوبونتو از تاریخ ۱۶٫۰۴ آورده شده است که جایگزین مرکز نرم افزاری قبلی شده است, این برنامه به صورت استاندارد از پیش نصب شده است  و لیستی از ۴۰،۰۰۰ + بسته های نرم افزاری موجود را می توان مستقیما با استفاده از ابزار نصب کرد. این در درجه اول با برنامه های گرافیکی و اغلب استفاده می شود. در حالی که اکثر برنامه های کاربردی پوسته و نرم افزار سرور، مانند وب سرور آپاچی یا پایگاه داده MySQL، در مدیر گنجانده نشده است. با اوبونتو، مسیر از طریق خط فرمان نیز برای این ضروری است.

چگونه سیاست نسخه توزیع لینوکس کار می کند

از زمان انتشار آن در اکتبر ۲۰۰۴، Canonical یک نسخه جدید اوبونتو را هر شش ماه – در ماه آوریل و اکتبر منتشر می کند. این ریتم فقط برای اوبونتو ۶٫۰۶ شکسته شد. که دو ماه دیگر طول کشید تا به شدت بر اشتباهات برنامه، پشتیبانی زبان آسیایی و صدور گواهی پایه استاندارد لینوکس کار کرد. هر نسخه یک شماره نسخه دارد که اطلاعات مربوط به سال انتشار و ماه را فراهم می کند.

علاوه بر این، آنها هر کدام یک نام کد خود را دارند، شامل یک گونه حیوانی و یک الگوی پیشین با همان نامه اولیه است. به عنوان مثال، نسخه منتشر شده در آوریل ۲۰۰۷ اوبونتو ۷٫۰۴ Feisty Fawn نامیده می شود, موجودات افسانه ای نیز به افتخار اوبونتو نسخه هایی از اسم ها، مانند تک شاخ ها (Utopic Unicorn) و دوچرخه سواری (Wily Werewolf) داده شده است.

Canonical یک دوره پشتیبانی حداقل ۹ ماه برای تمام نسخه های اوبونتو ارائه می دهد. (قبل از نسخه ۱۳٫۰۴ آن ۱۸ ماه بود) که در آن به روز رسانی های لازم امنیتی ارائه می شود. هر دو سال یک نسخه ویژه با پشتیبانی بلند مدت (LTS) به جای نسخه معمولی آوریل به نظر می رسد. این نسخه ها به روز رسانی های امنیتی و سخت افزاری پنج ساله کمک می کند و آنها را برای شرکت ها و مؤسسات و همچنین کاربران خانگی مناسب تر می کند. در مقایسه با هزینه های معمول که برای توسعه دهندگان و اعضای جامعه اوبونتو جالب تر است. اولین نسخه LTS اوبونتو ۶٫۰۶ بود.

نتیجه گیری: اوبونتو، توزیع دیگر لینوکس

با اوبونتو، کاننیکال یک داستان موفقیت بی نظیر را از بین برده است. مفهوم ساده حداکثر راحتی را برای کاربران فراهم می کند و همچنان برای دستیابی به همان سطح امروز ادامه می یابد. فرزند دبیان بسیاری از کاربران را به عنوان جایگزینی برای ویندوز جذب کرده است. زیرا متفاوت است، یادآور سیستم های لینوکس است.

اما در عین حال بصری – به لطف رابط دسکتاپ داخلی خود، Unity، مدیر نرم افزار App Store-esque و موثر مدیریت به روز رسانی با این وجود، این مسیر نیز به خصوص در محیط دبیان-لینوکس بسیار موثر است. واقعیت این است که Canonical مجددا لینوکس مشترک را با اوبونتو شکسته و اقداماتی را انجام می دهد که به طور فزاینده ای را از پایگاه لینوکس حذف می کند.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه