آشنایی با انواع مختلف هاست

زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۵-۲۷

اگر به تازگی با انواع هاست و مفهوم آن آشنا شده اید و قصد دارید که یک حساب کاربری برای خود باز کنید. ممکن است با مشاهده ی انواع مختلف هاست ، سردرگم شوید. برای آنکه بتوانید مناسبترین هاست مطابق با نیازهای خود را انتخاب کنید ، نخست باید انواع هاست و ویژگی های اصلی هر کدام را بشناسید.

آشنایی با انواع مختلف هاست

معرفی انواع مختلف هاست

برای انتخاب بهترین هاست ، لازم است علاوه بر مقایسه ی ویژگیهای مورد نظرتان با ویژگیهای هر یک از انواع هاست موجود ، میزان بودجه ی خودتان را نیز برای اینکار در نظر بگیرید. مطمئناً شما مایل هستید که امکانات و ویژگیهای مورد نظر خود را بدون آنکه برای ویژگیهای ناخواسته هزینه ای بپردازید ، در اختیار داشته باشید.

هاست رایگان و هاست پولی

نخستین تصمیمی که در زمان جستجو برای انتخاب یک هاست ، باید بگیرید، آن است که می خواهید خدمات مورد نظر خود را از یک هاست رایگان بگیرید یا یک هاست پولی را ترجیح می دهید. هر کدام از این هاست ها مزایا و معایبی دارند.

مزیت اصلی هاست ارزان قیمت این است که رایگان است و ممکن است سرویس ایمیل رایگان هم داشته باشد . هاست رایگان ممکن است برای وب سایتهای شخصی و خانوادگی گزینه ی خوبی باشد. با این حال برای سایتهای حرفه ای و تخصصی به هیچ عنوان نباید از هاست رایگان استفاده شود . معایب هاست رایگان چه برای سایت های شخصی و چه برای سایت های تخصصی عبارت است از :

  • نام دامین ندارند.
  • اغلب دارای آگهای مزاحم هستند که مدام در بالا یا پایین صفحه ی سایت شما دیده می شوند.
  • محدودیت نصب و اضافه کردن نرم افزار دارند.
  • محدودیت افزایش حجم فایل و یا جابجایی فایل دارند.
  • بطور معمول database لازم برای اجرای بسیاری از نرم افزارهای مفید از قبیل ابزار وبلاگ نویسی را ندارند.
  • ممکن است از نظر ایمنی وضعیت مطلوبی نداشته باشند.
  • ممکن است پشتیبانی فنی نداشته باشند و یا پشتیبانی کند یا محدودی داشته باشند.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی رایج ترین نوع هاست است . این نوع هاست برای نیازهای شخصی و تجاری مناسب است . اغلب هاستهای اشتراکی از پلتفرم لینوکس استفاده می کنند ، با این حال برخی نیز در ازای دریافت هزینه ی بالاتری به صورت ماهانه ، علاوه بر لینوکس ، گزینه ی ویندوز را نیز ارائه می کنند . بیشتر بسته های خدماتی هاستهای اشتراکی قابل ارتقاء هستند ، بنابراین شما می توانید با یک بسته ی کوچک کار خود را آغاز کنید و سپس با تغییر نیازهایتان ، آن را تغییر دهید.

برخی از مزایای هاست اشتراکی عبارتند از :

  • هزینه ی پایین ماهیانه ، اگر به صورت سالانه پرداخت شود ، اغلب شامل تخفیف نیز خواهد شد.
  • اغلب هاست های اشتراکی برنامه ها و ابزار اضافی نیز ارائه می کنند که شما را در بهینه سازی سایتتان یاری کرده و سبب افزایش کارایی و پویایی سایت شما می شوند.
  • شما می توانید از دامین خودتان و همچنین ایمیل مربوط به دامین خودتان استفاده کنید.
  • این هاستها معمولاً خدمات پشتیبانی مناسبی برای مشتریان دارند.

اما باید به معایب هاستهای اشتراکی نیز توجه داشته باشید :

  • استفاده از فضای یک سرور به صورت شریکی با سایتهای دیگر که این امر می تواند ایمنی سایت شما را کاهش دهد ، البته این مشکل در سرور مجازی و سرور های ابری قابل چشم پوشی است.
  • وجود محدودیت های مشخص در زبانهای برنامه نویسی که توسط هاست پشتیبانی می شوند و یا در انواع فایلهایی که هاست اجازه ی کار با آنها را به کاربر می دهد.
  • ممکن است فضای مورد استفاده ی شما در هاست اشتراکی به سبب افزایش حجم تبادل اطلاعات بیش از حد بزرگ شود و شما مجبور به ترک هاست شوید.
  • اگر شما افزایش ناگهانی و کوتاه مدت تبادل داده داشته باشید ، ممکن است سایت شما به علت استفاده زیاد از منابع هاست ، کند و یا متوقف شود.

هاست اختصاصی

به حالتی که در آن تنها سایت شما بر روی یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی قرار داده شده باشد.  هاست اختصاصی یا تخصیص داده شده می گویند. مزیت اصلی این هاست این است که شما می توانید به صورت مستقل در مورد نحوه ی استفاده از منابع تخصیص یافته و سرور مورد استفاده تصمیم بگیرید.

این نوع از هاست برای شرکتهای بزرگتر و سایتهایی که حجم تبادلات بالایی دارند ، مناسب است. شما می توانید در صورت تمایل از چند دامین استفاده کنید و یا چند سایت را بر روی یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی قرار دهید. در واقع تعداد و نوع نرم افزارهایی که شما می توانید نصب کنید ، نامحدود است.

نیاز به داشتن مهارت بالا و همچنین قیمت بالاتر از معایب هاست اختصاصی محسوب می شوند.

انواع دیگر هاست

هاستهای رایگان یا پولی و هاستهای اشتراکی یا اختصاصی دو دسته ی اصلی هاستهای موجود در بازار هستند. با این حال ممکن است شما به نوع دیگری از هاست نیاز داشته باشید.

هاست مشارکتی

حالتی است که در آن شما از سرور خودتان استفاده می کنید. اما برای اجرا و راه اندازی سرور از یک شرکت دیگر فضایی را اجاره می کنید. این نوع هاست بسیار گران است و نیاز به دانش و مهارت دارد. این گزینه برای شرکتهای بزرگتر که یک واحد اختصاصی IT و یا یک ارائه کننده ی هاست کوچک دارند ، مناسب است.

هاست لینوکس یا ویندوز

اغلب هاست های اشتراکی از پلتفرم لینوکس استفاده می کنند. اما برخی هاستها نیز وجود دارند که از سیستم ویندوز استفاده می کنند. از آنجا که ویندوز یک نرم افزار propreitary است ، هزینه ی آن نیز خیلی بیشتر از لینوکس است. ممکن است شما به دلایل شخصی هاستی را انتخاب کنید که از پلتفرم ویندوز استفاده می کند و یا اپلیکیشنهایی داشته باشید که اختصاصاً به ویندوز نیاز داشته باشند.

VPS ( سرور خصوصی مجازی )

سرور خصوصی مجازی یک برنامه هاست اشتراکی است که مانند یک هاست اختصاصی عمل می کند. شما منابع را درخواست می کنید و بخشی از این منابع به شکلی در اختیار شما گذاشته می شود. که گویی شما یک سرور اختصاصی در اختیار دارید . هزینه ی سرور مجازی خیلی بیشتر از هاست اشتراکی و کمی بیشتر از هاست اختصاصی واقعی است.

انواع هاست مدیریت شده

در این نوع هاست ، در حقیقت می توانید بدون داشتن دانش و مهارت بالا ، یک سرویس اختصاصی در اختیار داشته باشید . این گزینه برای سایتهای مشهوری که تعداد کارکنان و یا پرسنل واحد اختصاصی IT کمی دارند ، مناسب است. شما می توانید یک فضای اختصاصی برای کار داشته باشید. اما یک شرکت هاستینگ کارهای مربوط به پیکربندی سرور و نصب نرم افزارها را برای شما انجام دهد.

هاست واسطه ای یا نمایندگی

واسطه یا نماینده کسی است که خدمات هاستینگ را به عنوان خدمات شرکت خودش به شما ارائه کرده است. اما در واقع از منابع یک شرکت بزرگتر یا یک شرکت مادر استفاده می کند. هاستهای کوچک اغلب واسطه یا نماینده هستند. اما در حوزه های مرتبط مانند طراحان سایت یا گرافیستهایی که هاستینگ را به عنوان یک سرویس اضافی در بسته ی خدماتی خود ارائه می کنند ،نیز می توانید این نوع هاستینگ را بیابید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه