سیر تا پیاز سئو و بهینه سازی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۰-۰۸-۱۵

سئو یا SEO به معنای بهینه سازی سایت و صفحات وب در موتورهای جستجو از جمله گوگل می باشد و واژه SEO مخفف شده عبارت Search Engine Optimization می باشد.

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی سایت با نوین هاست

مبحث سئو امروزه به صورت یک علم بسیار گسترده در بخش طراحی سایت از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. سئو به شما کمک می کند که سایت شما به واسطه کلمات کلیدی و پیج رنک گرفتن و در نهایت با قرار گرفتن در صفحات اولیه گوگل باعث افزایش بازدید سایت شما و بیشتر شدن فروش می گردد. پس از آنکه کار طراحی سایت شما به اتمام رسید نوبت بهینه سازی است بهینه سازی همان سئو می باشد. که باعث افزایش بازدید سایت شما می شود. Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. نکته قابل ملاحظه این است که سئو به معنی خریدن لینک های گوگل و سیستم تبلیغات گوگل در صفحات اول گوگل نیست . و این گونه تبلیغ ها که Search Engine Marketing می باشد. به معنی سیستم بازاریابی موتورهای جستجو بوده و ارتباطی با سئو و بهینه سازی ندارد.

انتخاب کلمات کلیدی

قبل از این که شما بتوانید طراحی وب سایت را برای موتور های جستجو بهینه کنید ، ابتدا باید بدانید که جه کلماتی را قرار است هدف گیری نمایید . برای یک شروع خوب ۳ یا ۴ کلمه کلیدی را که دوست دارید طراحی وب سایت برای آن ها رتبه خوبی کسب کند انتخاب نمایید . با قرار گرفتن این کلمات کلیدی در ذهنتان ، شما می توانید هدف خود را این گونه مشخص کنید که با جستجوی هر یک از این کلمات در گوگل ، طراحی سایت شما جزو ۱۰ نتیجه اول باشد . (ما به گوگل اشاره می کنیم زیرا اگر شما بتوانید در گوگل رتبه خوبی بگیرید ، در دیگر موتور های جستجو هم رتبه خوبی خواهید گرفت .) این کلمات کلیدی هم می توانند عام و هم خاص باشند . اما ابتدا لازم است تا قبل از انتخاب ، لیست ما را شامل طرفداران ومنتقدان هر کدام مطالعه نمایید .

رتبه بندی سایت در نتایج

PageRank در لغت به معنای ” رتبه ی صفحه ” می باشد و سیستمی است که پایه گذاری آن توسط مشهورترین موتور های جستجو یعنی گوگل انجام شد . در ابتدا موتور های جستجو به تمام طراحی سایت ها به طور یکسان رتبه می دادند. و نتایج جستجو تنها بر اساس محتوا و تگ های متایی که در آن صفحات قرار داشتند ، بود .

با گذشت زمان سیستم PageRank یا همان رتبه بندی صفحات ، موتور های جستجو را و نیز مبحث سئو سایت را دگرگون ساخت و یک فاکتور دیگر به معیارهای سئو و بهینه سازی وب سایت افزود یعنی : اعتبار طراحی وب سایت برای اینکه مشخص شود یک طراحی وب سایت تا چه اندازه مهم و معتبر است، گوگل طراحی سایت های بزرگ متعددی را انتخاب کرد. طراحی وب سایت هایی مانند cnn.com و dmoz.org و espn.com . این دسته از طراحی سایت ها به طور واضح معتبر بودند و گوگل اینگونه دریافت که اگر این دسته از طراحی وب سایت ها به وب سایت دیگری ( مثلا طراحی سایت B ) لینک دهند .

در این صورت طراحی وب سایت B می تواند بخشی از اعتبار آن طراحی سایت را در پروسه سئو سایت کسب نماید. و به همین ترتیب اگر طراحی سایت B به طراحی وب سایت دیگری ( مثلا طراحی سایت C ) لینک می داد . در این صورت طراحی سایت C نیز می توانست بخشی از اعتبار آن را کسب کند و همین طور طراحی سایت کوچکتر نیز. با استفاده از همین سیستم برای اعتبارسنجی یک طراحی وب سایت و مقوله سئو سایت و بهینه سازی وب سایت ، گوگل توانست به هر طراحی سایت بر اساس اعتبار آن عددی را از ۰ تا ۱۰ تحت عنوان PageRank (یا رتبه ی صفحه ) نسبت دهد.

متاتگ ها و تایتل تگ ها

اولین و مهم ترین اقدام سئوکه باید بر روی صفحات خود انجام دهید تگ عنوان ( title tag ) می باشد . بسیاری از افرادی که از طریق منابع خارجی و یا ویرایشگر متن WYSIWYG استفاده می کنند . قرار دادن تگ meta را که می تواند برای آن ها محبوبیت زیادی در موتور های جستجو و مقوله سئو سایت داشته باشد را فراموش می کنند . فواید استفاده از تگ های عنوان که در بهینه سازی سایت استفاده می شود شامل ۳ بخش می باشد :

  1. کاربری که برای کلمه کلیدی شما جستجو کرده است . در صورتی که عنوان طراحی سایت شما مثل عبارت جستجو شده باشد . لینک و عنوان طراحی وب سایت شما را به صورت مشخص (هایلایت ، پررنگ ، bold) شده مشاهده می کند . و این به طور قطع می تواند تعداد کلیک برای طراحی وب سایت شما را افزایش دهد نسبت به وقتی که از تگ عنوان استفاده نشده است .
  2. باعث افزایش رتبه بندی ( ranking ) شما در موتور های جستجو خواهد شد .
  3. به موتور های جستجو کمک می کند تا بین صفحاتی که ممکن است شبیه هم باشند تفاوت قائل شود .

نکته مهم

سرفصل های یک صفحه معمولا با تگ های header مشخص می شوند . ( از “<“h1″>” تا “<“h6″>”) و همچنین مطالب مهم در تگ های bold ( به صورت پر رنگ و برجسته شده ) قرار می گیرند. تا اطمینان حاصل شود که کاربر به این مطالب توجه بیشتری نشان می دهد . نه تنها این مطالب توجه کاربران را به خود جلب می کند بلکه به عنوان یک شاخص ابتدایی در اختیار موتور های جستجو قرار می گیرد تا بفهمند صفحه مورد نظر درباره چه چیزی صحبت میکند. و چه قسمت هایی از آن مهم تر هستند .

امیدواریم از این مقاله استفاده کامل را برده باشید. برای سفارش سئو و بهینه سازی سایت خود می توانید از لینک بالای سایت نوین هاست سفارش سئو و بهینه سازی خود را دهید. تا در اسرع وقت کارشناسان نوین هاست با شما تماس می گیرند.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه