آشنایی با سیستم عامل CentOS

زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۱-۱۰-۰۴

CentOS (مخفف Community Enterprise Operating System (سیستم عامل شرکتی اجتماعی) ) یک توزیع لینوکس است که یک پلتفرم محاسباتی رایگان، طبقه کارآفرینی، جامعه پشتیبانی می کند که با منبع بالادست آن، Red Hat Enterprise Linux (RHEL) سازگار است. در ژانویه سال ۲۰۱۴، CentOS اعلام کرد که رسما پیوستن به Red Hat در حالی که مستقل از RHEL، تحت هیئت مدیره جدید CentOS است، اعلام کرد.

آشنایی با سیستم عامل CentOS

 

CentOS چیست؟

اولین نسخه CentOS در ماه مه سال ۲۰۰۴ به نام CentOS نسخه ۲ از نسخه RAS 2.1AS منتشر شد. از زمان انتشار نسخه ۷٫۰، CentOS رسما از معماری x86-64 پشتیبانی می کند. در حالی که نسخه های قدیمی تر از ۷٫۰-۱۴۰۶ نیز از IA-32 با Extension Address Physical) PAE) پشتیبانی می کنند. از دسامبر ۲۰۱۵، نسخه CentOS 7 AltArch برای معماری IA-32، معماری Power و برای انواع ARMv7hl و AArch64 معماری ARM در دسترس است.

سیستم عامل CentOS و لینوکس

CentOS به عنوان یکی از مصنوعات ساختمانی cAos لینوکس شناخته می شود. در آن زمان، بعضی از شرکت کنندگان cAos صرفا علاقه مند به این مصنوعات ساختگی برای استفاده خود بودند. با اشاره به مشکلات در همکاری با دیگر کلون های قابل توجه Red Hat Enterprise Linux) RHEL) زمان.

در ژوئن ۲۰۰۶، دیوید پارسلی، توسعه دهنده اصلی توو لینوکس (یکی دیگر از کلون RHEL)، اعلام کرد بازنشستگی لینوکس تائو و گسترش آن در CentOS را اعلام کرد. کاربران Tao با به روز رسانی یوم به انتشار CentOS مهاجرت کردند.

در ژوئیه ۲۰۰۹

در یک نامه باز در وب سایت CentOS پروژه گزارش شده است که بنیانگذار CentOS، لنس دیویس، در سال ۲۰۰۸ ناپدید شده است. دیویس مشارکت در پروژه را متوقف کرد. اما همچنان ثبت نام برای دامنه CentOS و حساب PayPal را ادامه داد. در اوت ۲۰۰۹، تیم CentOS، با تماس با دیویس ارتباط برقرار کرد و دامنه های centos.info و centos.org را به دست آورد.

در ژوئیه ۲۰۱۰

CentOS دبیان را غافلگیر کرد تا محبوب ترین توزیع لینوکس برای سرور مجازی شود. و تقریبا ۳۰ درصد از تمام سرورهای مجازی آن را استفاده می کنند. دبیان در ژانویه ۲۰۱۲ رهبری را بر عهده گرفت.

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۳

Red Hat اعلام کرد که پروژه CentOS را حمایت خواهد کرد “کمک به ایجاد یک پلت فرم مناسب برای نیازهای توسعه دهندگان منبع باز که فناوری های درون سیستم عامل و در اطراف آن را ادغام می کند.” در نتیجه این تغییرات، مالکیت علائم تجاری CentOS به Red Hat منتقل شد. که در حال حاضر بیشتر از توسعه دهندگان Head CentOS را استخدام می کند. با این حال، آنها به عنوان بخشی از تیم Open Source and Standards Red Hat کار می کنند. که جداگانه از تیم Red Hat Enterprise Linux اداره می شود. یک هیئت مدیره جدید CentOS نیز تاسیس شد.

طرح و نرم افزار

RHEL فقط از طریق یک سرویس اشتراکی پرداخت می شود که دسترسی به به روز رسانی نرم افزار و سطوح مختلف پشتیبانی فنی را فراهم می کند. این محصول عمدتا از بسته های نرم افزاری تحت مجوز نرم افزار آزاد توزیع می شود و کد منبع این بسته ها توسط Red Hat منتشر شده است.

توسعه دهندگان CentOS از کد منبع Red Hat برای ایجاد محصول نهایی بسیار شبیه به RHEL استفاده می کنند. نام تجاری و آرم های Red Hat تغییر یافته است، زیرا Red Hat اجازه نمی دهد که آنها را دوباره توزیع کنند. CentOS رایگان در دسترس است پشتیبانی فنی عمدتا توسط جامعه از طریق لیست های رسمی پستی، انجمن های وب و اتاق های گفتگو ارائه می شود.

این پروژه با Red Hat وابسته است، اما تلاش می کند تا بیشتر عمومی، باز و همه جانبه باشد. در حالی که Red Hat بیشترین توسعه دهندگان Head CentOS را استخدام می کند. پروژه CentOS خود به کمک های کاربران و حامیان سازمانی متکی است.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه