تأثیر ترکیب سرور ابری و AI بر استراتژیهای سرمایه‌گذاری IT

زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۸-۰۴-۳۱

سرعت تغییر از مدلهای سنتی زیرساختهای IT وابسته به سرمایه به مدلهای انعطاف پذیرتر سرویس های multi-cloud هیبریدی باعث تغییر در میزان هزینه های شرکتها در سراسر جهان شده است .

 

 

بر اساس آخرین مطالعات بازار جهانی که توسط شرکت Gartner انجام شده است،پیش بینی می‌شود مجموع هزینه های IT در سال ۲۰۱۹ ، ۷۹/۳ میلیارد دلار باشد که در این صورت نسبت به سال ۲۰۱۸ تنها ۱/۱٪ افزایش خواهد داشت.

 

گسترش بازار زیرساخت IT

یکی از مسئولین شرکت Gartner اظهار داشته است :« کاهش نرخ ارز ناشی از افزایش قیمت دلار امریکا سبب شده است که پیش‌بینیهای قبلی خود در مورد هزینه های IT در سال ۲۰۱۹ را تغییر داده و مقادیر پیش‌بینی شده را نسبت به فصل گذشته کاهش دهیم. » وی ادامه داد: « با توجه به اینکه با جنگ تجاری و عدم ثبات در محیطهای سیاسی و اقتصادی روبرو هستیم، انتظار می‌رود که در ماههای باقیمانده از سال ۲۰۱۹ همچنان ارزش دلار افزایش یابد. »

 

مدیران تولید محصولات تکنولوژیک ناچارند که در سال ۲۰۱۹ ، با ایجاد تعادل میان محصولات و خدماتی که در سال ۲۰۱۹ رشد خوبی دارند با محصولات و خدماتی که بازارشان راکد شده و یا سیر نزولی دارد ، نقش راهبردی‌تر و استراتژیکتری به مجموع دارایی‌ها و سهام خود بدهند. بر اساس ارزیابیهای شرکت Gartner ، مدیران موفق تولید در حوزهٔ IT در سال ۲۰۲۰، مدیرانی هستند که چشم‌انداز بلند مدت نسبت به تغییرات این حوزه در سال ۲۰۱۹ داشته‌اند.

 

بخش سیستم های دیتاسنتر با کاهش ۸/۲ درصدی بیشترین رکود را در سال ۲۰۱۹ تجربه خواهند کرد. این مسئله عمدتاْ ناشی از کاهش متوسط بهای فروش (ASPs) در بازار سرور مجازی و سرور ابری است که در اثر تغییر در الگوی هزینه‌های بخشهای پیش‌بینی‌شدهٔ آن به وجود آمده است.

 

علاوه بر این ، تغییر الگوی هزینه های بخش IT در شرکت ها از خدمات سنتی به گزینه‌های جدیدتر و مبتنی بر سرور ابری و سرور اختصاصی همچنان سبب رشد بازار نرم‌افزارهای سازمانی می‌شود.

 

تأثیر ترکیب سرور ابری و AI بر استراتژیهای سرمایه‌گذاری IT

پیش‌بینی می‌شود که ارزش این بازار در سال ۲۰۱۹ به ۴۲۷ میلیارد دلار برسد که در این صورت نسبت به ارزش ۳۹۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ ، حدود ۷٪ بیشتر خواهد بود. تا کنون بیشترین میزان انتقال به سرور ابری و سرور مجازی مربوط به حوزهٔ نرم‌افزار و اپلیکیشن بوده است. با این حال شرکت Gartner پیش‌بینی می‌کند که در آیندهٔ نزدیک شاهد رشد در بخش زیرساخت نرم‌افزار ، به ویژه در بخش پلتفرم ترکیبی به عنوان یک سرویس (iPaaS) و پلتفرم اپلیکیشن به عنوان یک سرویس (PaaS) خواهیم بود.

 

انتخابهای مدیران و مسئولین IT در حوزهٔ سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی نقش کلیدی در موفقیت در کسب و کار دیجیتال خواهد داشت. تکنولوژیهایی که به صورت جداگانه و مجزا به وجود می‌آیند، همچون هوش مصنوعی ، الگوی کسب و کار و شرایط اقتصادی شرکتهای دولتی و شرکتهای بخش خصوصی را تغییر خواهند داد. یکی از کارشناسان می‌گوید: « با اینکه غالباْ نقش و اهمیت هوش مصنوعی به درستی شناخته نمی‌شود، اما این تکنولوژی تأثیر بسیاری بر هزینه های IT خواهد گذاشت.

 

چشم‌انداز رشد هزینه‌ٔ اپلیکیشنهای AI

Gartner معتقد است که هوش مصنوعی تنها یک محصول نیست، بلکه نوعی تکنولوژی و یا شاخه‌ای از علوم مهندسی کامپیوتر است. در واقع، امروزه در بسیاری از محصولات و خدمات از هوش مصنوعی استفاده می‌شود و علاوه بر این ، هوش مصنوعی هستهٔ اصلی تلاشهایی است که برای ساخت محصولات جدید در تمام صنایع انجام می شوند. Gartner پیش‌بینی می‌کند که تنها امسال شرکتهای تجاری بابت استفاده از هوش مصنوعی مبلغی معادل ۹/۱ تریلیون دلار سود ببرند.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه