آشنایی با ویندوز سرور ۲۰۰۳ | بخش دوم

زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۱-۰۹-۱۸

ویندوز سرور ۲۰۰۳ سیستم عامل سرور فعلی مایکروسافت در کنار ویندوز سرور ۲۰۰۸ است. که توسط شرکت های بزرگ و کوچک برای مدیریت زیرساخت های داخلی خود استفاده می کنند. و همچنین خدمات خارجی مانند وب سایت ها و ایمیل را مدیریت می کنند.

آشنایی با ویندوز سرور 2003 | بخش دوم

دایرکتوری فعال

Active Directory یک سرویس اختیاری است که به شما اجازه می دهد یک دامنه ایجاد کنید. که بعدا می توانید برای مدیریت تمام سرویس هایی که در شبکه شرکت خود دارید اجرا کنید. Active Directory به عنوان یک فروشگاه مرکزی برای حساب های کاربری، نام های کامپیوتر، چاپگرها و سایر سرویس هایی که ممکن است در شبکه شما اجرا شود، عمل می کند. با نگه داشتن تمام این اطلاعات در یک مکان مرکزی که می تواند توسط تمام رایانه های شبکه شما دسترسی پیدا کند. کارکنان شما قادر به ورود به هر کامپیوتر در داخل شبکه خود با استفاده از یک حساب کاربری می باشند. و می توانند به هر چاپگر که در آن ذخیره شده اند دسترسی داشته باشید.

Active Directory همچنین پایه ای برای نصب مایکروسافت Exchange Server است. مایکروسافت اکسچنج سرور با استفاده از فروشگاه حساب های کاربری برای ایجاد صندوق های پستی است. که می تواند به نوبه خود توسط کارمندان شما قابل دسترسی است. به عنوان Active Directory یک برنامه اختیاری برای ویندوز سرور ۲۰۰۳ است. شما باید آن را به صورت دستی نصب کنید. این را می توان با اجرای دستور ‘dcpromo’ با استفاده از گزینه ‘Run’ از منوی Start انجام داد.

سرور DNS

آشنایی با ویندوز سرور ۲۰۰۳  همچنین دارای یک سرور DNS می باشد که به شما اجازه می دهد از سرور ویندوز خود به عنوان یک مجله داخلی DNS برای رایانه های شبکه شرکت خود استفاده کنید. یا به عنوان یک سرور مجازی نام های خارجی برای دامنه های اینترنتی خود. در صورت فعال بودن Active Directory، سرویس DNS شما بر روی سرور ویندوز شما نصب شده است. زیرا برای Active Directory برای انجام برخی کارها به درستی کار می کند. مدیر خدمات DNS که به طور استاندارد با ویندوز سرور ۲۰۰۳ نیز می آید به شما اجازه می دهد تا سایر سرورهای DNS را که در حال اجرا DNS Server مایکروسافت هستند. و در شبکه ی مشابه سرور ویندوز که شما مدیریت می کنید مدیریت کنید.

در بعضی موارد، شما ممکن است سرویس سرویس دهنده DNS را نصب کنید، اما سرویس DNS خودش در سرور مجازی شما نصب نشده است. در این حالت می توانید سرور DNS مایکروسافت را از ویندوز سرور ۲۰۰۳ CD-ROM خود نصب کنید. یا فقط از مدیر سرویس برای مدیریت سایر سرورهای DNS در حال اجرا Microsoft DNS Server که در شبکه خود دارید استفاده کنید.

ویندوز مدیا سرور

ویندوز مدیا سرور یکی دیگر از برنامه های اختیاری است که می تواند به صورت دستی بر روی سرور ویندوز سرور ۲۰۰۳ نصب شود. هدف اصلی از ویندوز مدیا سرور این است که از طریق پروتکل HTTP در پورت ۸۰ سرویس محتوای چند رسانه ای را خدمت کند. به این معنی که نمی توان آن را در یک سرور مجازی که همچنین خدمات اطلاعات اینترنت (IIS) نصب شده است استفاده کند. بر خلاف دیگر سرورهای رسانه ای جریان، ویندوز مدیا سرور نیز برای پخش زنده و پخش برنامه های تلویزیونی امکان پذیر است. و این راه حل کامل برای ایستگاه های رادیویی اینترنتی و در شرایط دیگر که در آن پخش محتوای زنده است، می باشد.

ویندوز مدیا سرور همچنین می تواند برای ارائه محتوا بر روی تقاضا برای بازدیدکنندگان وب سایت شما استفاده شود. و همچنین به شما اجازه می دهد کلیپ های مختلف چند رسانه ای را با هم به یک جریان تبدیل کنید. که پس از آن می تواند توسط همه استفاده از پروتکل HTTP قابل دسترسی باشد.

نتیجه

بنابراین، در نتیجه، آشنایی با ویندوز سرور ۲۰۰۳ همراه با اجزای اختیاری است. که می توانید بر روی سرور مجازی خود نصب کنید و در اوقات فراغت خود استفاده کنید. بر خلاف دیگر سیستم عامل های سرور، ویندوز سرور ۲۰۰۳ یک سیستم عامل سرور همه منظوره است که می تواند برای تقریبا هر سناریویی که سرور مجازی آن مورد نیاز است، مستقر شود. شرکت های بزرگ قادر به استفاده از قدرت و یا ویندوز سرور ۲۰۰۳ با استفاده از آن برای میزبانی وب سایت های شرکت های خود، برای مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات داخلی خود و خدمت و میزبانی محتوای چند رسانه ای برای کارکنان است که پس از آن می توانید در صورت نیاز مورد نیاز است.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه