چه موقع باید از سرور مجازی استفاده کرد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۵-۲۸

زمانی که صحبت از هاستینگ یک وب سایت در میان است ، استفاده از سرور مجازی بطور طبیعی نسخه ی بالاتر یک هاست پایه ی اشتراکی به حساب می آید. با گسترش سایتتان ، شما به نقطه ای می رسید که دیگر هاست اشتراکی برای کارتان کافی نیست و به منابع بیشتری نیاز خواهید داشت. بنابراین هدف شما آن است که بدانید چه زمانی برای انتقال از هاست اشتراکی به سرور مجازی ، مناسب است؟

چه موقع باید از سرور مجازی استفاده کرد؟

نوین هاست در این مطلب قصد دارد تا به بیان تفاوت های هاست اشتراکی و سرور مجازی بپردازد. سپس به شما کمک خواهد کرد تا زمان مناسب برای انتقال به سرور مجازی خصوصی را تشخیص دهید و به شما آموزش می دهد تا تنها در سه مرحله این کار را انجام دهید:

  1. سرور مجازی مناسب را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.
  2. بیاموزید که چگونه با استفاده از دسترسی SSH به سرور مجازی مورد نظر خود متصل شوید.
  3. از Command Line برای مدیریت سرور مجازی خود استفاده کنید.

تفاوت های هاست اشتراکی و سرور مجازی

برای آنکه یک سایت به خوبی کار کند ، وجود یک سرور که عموم کاربران به آن دسترسی داشته باشند ، ضروری است. سرور یک کامپیوتر مانند سایر کامپیوترهاست ، فقط تنظیمات نرم افزاری و گاها سخت افزاری خاص دارد.

زمانی که از هاستینگ اشتراکی صحبت می کنند ، اغلب منظور چند وب سایت است که بر روی یک سرور ذخیره شده اند. این رویکرد به سازندگان امکان می دهد که هزینه ها را کاهش دهند و به همین دلیل است که معمولاً هاست اشتراکی ارزانترین نوع هاستی است که می توانید پیدا کنید. با این حال ، این شیوه ی هاستینگ اشکالات مخصوص به خودش را دارد.

برای درک بهتر این اشکالات ، می توانید وب سایت را به عنوان یک برنامه ی کامپیوتری تصور کنید. برای آنکه این برنامه ( سایت) کارکند ، به منابعی از قبیل RAM و قدرت CPU نیاز دارد. در مجموع هر چقدر تعداد کسانی که از این برنامه در یک زمان خاص استفاده می کنند بیشتر باشد ، نیاز به منابع نیز بیشتر خواهد بود.

با این حال هر کامپیوتر ( سرور ) مشخص منابع قابل دسترس محدودی دارد. این بدان معنی است که در هاست اشتراکی ، شما به دردسر افتاده و سرعت سایتتان کم می شود.

در عمل ، معمولاً تنها در دو حالت این اتفاق می افتد:

  1. زمانی که مسئول هاست سایتهای متعدد را روی یک سرور قرار داده باشد.
  2. زمانی که سایت شما بیش از حد تبادل داده داشته باشد.

اگر یک هاست معتبر و شناخته شده را انتخاب کرده باشید ، حالت اول چندان مطرح نخواهد بود ، با این حال ، زمانی که سایت شما بین کاربران شناخته شده و گسترش پیدا می کند ، از آنجا که منابع قابل دسترسی هاست اشتراکی محدود است ، مشکلات اجرایی غیر قابل اجتناب خواهد بود. و این به آن معنی است که زمان انتقال به یک هاست بهتر فرا رسیده است. به عبارت دیگر شما باید سایت خود را به سرور مجازی منتقل کنید. ممکن است نام سرور مجازی خصوصی به نظر عجیب بیاید ، اما کاملاً صحیح و مناسب است .

در سرور مجازی خصوصی نیز شما یک سرور واقعی را با کاربران دیگر شریک می شوید. با این وجود ، هر سایت با تخصیص بخشی از منابع ، یک بخش از فضای سرور را که به صورت مجازی از سایر بخش ها جدا شده است ، در اختیار دارد.

حال به تفاوت های سرور مجازی خصوصی با یک هاست اشتراکی معمولی می پردازیم:

  • فضای سرور مجازی به خوبی تقسیم بندی شده است . با اینکه از یک سرور واقعی به صورت اشتراکی استفاده می شود ، اما در واقع هر سرور مجازی محیط مخصوص به خودش را دارد ، بدون آنکه تداخلی با سایر سرورهای مجازی پیش بیاید.
  • در سرور مجازی نیازی به استفاده ی شریکی از منابع سرور نیست . هر سرور مجازی میزان مشخصی از منابع را در اختیار دارد ، بنابراین افرایش حجم تبادل داده در سایر سایتها برای شما مشکلی ایجاد نمی کند.
  • سرور مجازی تا حد زیادی قابل توسعه و گسترش است . بسته به اینکه کدام شرکت هاستینگ را انتخاب کرده باشید ، می توانید هر زمان که نیاز داشتید ، منابع سرور مجازی خودتان را ارتقاء دهید( مثلاً در صورت توسعه ی سایت ، قدرت CPU را افزایش دهید و یا RAM بیشتری بگیرید )
  • می توانید سرور خود را به طور کامل کنترل کنید. در سرور مجازی ، شما می توانید تنظیمات سرور مجازی خود را یا به تنهایی و یا با کمک شرکت هاستینگ مربوطه ، مطابق میل خود تعیین کنید.

چه زمانی باید هاست خود را از هاست اشتراکی به سرور مجازی خصوصی تغییر داد؟

همانگونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، نخستین مسئله ای که باید در زمان انتقال به سرور مجازی به آن توجه داشت ، مسئله ی ‘ عملکرد ‘ است. به همین خاطر است که می گوییم اگر شما وب سایتی دارید که دچار ترافیک بیش از حد داده شده است ، به جایی خواهید رسید که هاست اشتراکی قادر به پاسخگویی نیازهای آن نخواهد بود.

اینکه پس از چه مدت به این نقطه برسید بستگی به سخت افزار مورد استفاده ی شرکت هاستینگ مربوطه ، پیکربندی سرور مورد استفاده در هاست و برنامه ای که از آن استفاده می کنید ، دارد. در نهایت اکثر شرکتهای هاستینگ ، حتی برای هاستینگ اشتراکی برنامه multiple tiers of plans را پیشنهاد می کنند:

از آنجا که هیچ دو شرکت هاستینگی مانند هم نیستند ، تعیین زمان دقیق برای ارتقاء به سرور مجازی کار آسانی نیست. با این وجود اگر وب سایت شما بخشی ( یا تمام ) ویژگی های زیر را دارد ، زمان آن رسیده است که هاست خود را به سرور مجازی تغییر دهید:

  • سایت شما روزانه حداقل ۲۰۰-۱۰۰ بازدید داشته باشد.
  • ضریب بازگشت (bounce rate ) سایت شما به صورت ثابت افزایش یافته باشد.
  • زمان بارگیری سایت شما در حال افزایش است و یا با خرابی سیستم مواجه شده اید.

توجه داشته باشید که تعداد ۲۰۰ – ۱۰۰ بازدید در روز تنها یک حساب سرانگشتی است. اگر شما یک هاست اشتراکی با قدرت کافی داشته باشید ، ممکن است بتوانید حتی تا هزاران بازدید در ماه را مدیریت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که عوامل متعدد دیگری به غیر از نوع هاستی که استفاده می کنید ، نیز در عملکرد سایت شما موثر هستند.

به همین دلیل است که به شما توصیه می کنیم که همیشه از قبل به فکر بهینه کردن سایت خود باشید ، بدین ترتیب همیشه احساس بهتری خواهید داشت. اگر سایت شما ترافیک داده زیادی پیدا کرده است و با وجود به کار بستن تمام ترفندهای موجود ، هنوز احساس می کند که سایتتان کند است، پس زمان آن رسیده است که هاست خود را به سرور مجازی تغییر دهید.

زمانی که لازم باشد هاست خود را از سرور مجازی به هاست اختصاصی تغییر دهید ، هزینه ها افزایش قابل ملاحظه ای خواهند داشت ، اما معمولاً شما به چنین تغییری نیاز ندارید ، مگر اینکه روزانه هزاران نفر از سایت شما بازدید کنند.

چگونه می توان کار با سرور مجازی را شروع کرد ؟ (تنها در سه مرحله)

اگر تصمیم گرفته اید که هاست خود را به سرور مجازی تغییر دهید، باید قبل از شروع کار با سرور مجازی به چند نکته توجه کنید. در واقع باید بدانید که چگونه باید به سرور مجازی متصل شوید و چگونه آن را کنترل کنید.

مرحله ۱. سرور مجازی مناسب را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

زمانی که در جستجوی یک سرور مجازی به عنوان هاست هستید ، توجه داشته باشید که اغلب شرکتهای هاستینگ ، هاستهای خود را بر اساس منابع و امکاناتی که هر سرور ارائه می کند( اندازه RAM ، قدرت CPU ….) ، تقسیم بندی می کنند.

با یک حساب سرانگشتی پیشنهاد می کنیم که بهتر است یک سرور مجازی با حداقل یک RAM 2 GB و ۴٫۸ GHz CPU را انتخاب کنبد ، به ویژه اگر قصد دارید که یک سایت پرترافیک را راه اندازی و اجرا کنید.

اگر می خواهید سرور خودتان را داشته باشید و از انتخاب یک هاست اشتراکی برای سایت جدید خود گریزان هستید ، سرور مجازی نسبتاً کوچک گزینه ی خوبی خواهد بود. وقتی از کنترل سرور صحبت می کنیم شاید در ابتدا امر پیچیده ای به نظر بیاید ، اما در واقع همه از عهده ی انجام آن برمی آیند ؛ کافی است که اصول اساسی را بداند و قدری به تحقیق و جستجو علاقمند باشد.

مرحله ۲. بیاموزید که چگونه با استفاده از دسترسی SSH به سرور مجازی مورد نظر خود متصل شوید.

مدیریت یک سرور مجازی کاملاً متفاوت از استفاده از یک هاست اشتراکی است. در هاست اشتراکی ، شما معمولاً به یک control panel دسترسی دارید که تمام کارهای مدیریتی خود را از طریق آن انجام می دهید.

سرور مجازی control panel ندارد. بنابراین شما باید بطور مستقیم با سرور تعامل داشته باشید. برای این کار شما باید از command line استفاده کنید که در ادامه ی همین مطلب به آن خواهیم پرداخت. قبل از آن باید به سرور متصل شوید که برای این کار به یک کاربر SSH امن نیاز دارید. کاربر SSH اپلیکیشنی است که شما را قادر می سازد به صورت مستقیم به سرور وصل شوید. اگر از یک سیستم با پایه ی Unix استفاده می کنید ، می توانید این کار را مستقیماً از command line و بدون نیاز به وجود کاربر اختصاصی انجام دهید.

برای اتصال به سرور باید آدرس IP آن را بدانید. دو نکته ی دیگری که باید مورد توجه قرار دهید عبارتند از : پورتی که استفاده خواهید کرد و نوع اتصالی که می خواهید برقرار سازید . PuTTY به صورت پیش فرض از پورت شماره ۲۲ که مخصوص اتصال SSH است ، استفاده می کند.

شما می توانید از طریق control panel هاستینگ سایت خود ، آدرس IP سرور را پیدا کنید. آدرس را وارد کرده و با زدن دکمه Open اتصال را برقرار سازید. اگر آدرس صحیح باشد. پنجره command line بر روی صفحه ظاهر شده و اطلاعات اتصال را از شما خواهد خواست. اگر می خواهید به یک سرور جدید وصل شوید. احتمالاً باید از نام کاربری و رمز عبور root استفاده کنید که آنها را هم در control panel هاستینگ سایت خواهید یافت.

مرحله ۳. از Command Line برای مدیریت سرور مجازی خود استفاده کنید.

برخی افراد چندان تمایلی به استفاده از Command Line ندارند. زیرا Command Line جنبه ی گرافیکی ندارد و تمام کارها با استفاده از فرمانهای متنی انجام می شود ؛ اگر بخواهید از آن به خوبی استفاده کنید باید حداقل فرمانهای اصلی را از حفظ باشید.

با این حال شما می توانید هر چیزی را که لازم است در مورد Command Line بدانید. در گوگل جستجو کرده و بیابید. برای کمک به شما ، در اینجا به چند مورد از فرمان های اصلی اشاره می کنیم:

  • ls : این فرمان تمام فایل ها و پوشه های موجود در دیرکتوری مورد مشاهده را نشان می دهد.
  • my : با این فرمان می توانید فیلها را از یک پوشه به پوشه ی دیگر منتقل کنید.
  • cd : از این فرمان می توانید برای حرکت بین دیرکتوری ها استفاده کنید.
  • mkdir : هر زمان که بخواهید یک پوشه ی جدید ایجاد کنید ، این فرمان به کارتان می آید.
  • nano : با این فرمان می توانید بدون آنکه از Command Line خارج شوید ، از Nano Editor استفاده کرده و فایلها را ویرایش کنید.

حال دیگر می توانیدشروع به مدیریت سرور خود کنید. فقط توجه داشته باشید که با استفاده از این کاربری دسترسی کامل به سرور دارید و ممکن است چیزهایی را که نباید تغییر کنند ، تغییر دهید. هر زمان که در مورد موضوعی تردید داشتید از متخصصان کمک بگیرید.

نوین هاست یار نوین شماست

در اکثر موارد ، زمانی که یک سایت تازه را راه اندازی می کنید. هاست اشتراکی برای کارتان کافی است . با این حال ، پس از مدتی سایت شما گسترش یافته و به جایی می رسد که شما به منابع بیشتری نیاز دارید. در این مرحله ، اگر می خواهید که سایت شما عملکرد مناسب خود را همچنان حفظ نماید. باید هاست خود را به سرور مجازی خصوصی تغییر دهید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه