پروتکل های مسیریابی شبکه | بخش دوم

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۱۲-۲۳

پروتکل های مسیریابی شبکه

 

هنگامی که یک مهندس درک مفاهیم پایه ای از چگونگی کار حمل و نقل / مسیریابی بسته را دارد، قدم بعدی این است که به درک روش پیکربندی مسیریابی پی ببرد. در این مقاله در مورد دسته بندی اصلی مسیریابی و پیکربندی انواع مختلف پروتکل های مسیریابی پویا که در دسترس و معمول هستند و استفاده می شود را توضیح میدهیم. با ما همراه باشید!

 

پروتکل های فاصله مسیر

تنها پروتکل مسیریابی مدرن که به طور سنتی بر روی فاصله است RIP است. این یک نسخه کامل از جدول مسیریابی خود را هر ۳۰ ثانیه از طریق تمام رابط های فعال فعال می کند. هنگامی که یک روتر دریافت یک بروزرسانی از یک همسایه، آن را به روز رسانی را به جدول مسیریابی (با فرض اینکه هیچ درگیری وجود ندارد) قرار می دهد. اگر چیزی اتفاق می افتد و مسیر غیر قابل دسترس است، مسیر قبل از اینکه به عنوان غیر قابل دسترس علامت گذاری شود، در جدول مسیریابی حداقل ۱۸۰ ثانیه (تایمر پیش فرض نامعتبر) باقی می ماند. این تکنیک همگرایی یک مسیر ناموفق را تضعیف می کند و ترافیک را از مسیر مسیر دیگری متوقف می کند.

 

مدیریت حلقه برای پروتکل های مسیریابی برش از دو روش مختلف استفاده می شود: معکوس سم و افق تقسیم. معکوس سمی هر زمانی که یک مسیر جدید از یک همسایه آموخته می شود استفاده می شود وقتی این اتفاق می افتد، روتر به طور خودکار یک تبلیغات مسیر را از طریق رابط آماری با متریک بی نهایت ارسال می کند. این اقدام مانع همسایه از استفاده از آن مسیر به مقصد تازه یاد گرفته شده است.

 

پروتکل های حالت پیوند

پروتکل های پیوند دولت هر یک از روتر ها را در یک شبکه با نمای کلی شبکه ارائه می دهد و به هر روتر توانایی محاسبه بهترین مسیر را از طریق شبکه می دهد. تمام پروتکل های مسیریابی پیوند دولت مدرن از الگوریتم کوتاه ترین مسیر Dijkstra استفاده می کنند.

 

پروتکل های پیوند دولت با ایجاد همسایگی با روترهای متصل و مبادله یک نسخه از شبکه شناخته شده (نه تنها محتوای جدول مسیریابی) به این همسایگان ها کار می کنند. تمام به روز رسانی هایی که دریافت می شوند بلافاصله به تمام همسایگان متصل می شوند. هر دو OSPF و IS-IS پروتکل های حالت پیوند هستند و هر دو از الگوریتم Dijkstra برای نقشه برداری بهترین مسیر استفاده می کنند. با این حال، تنظیمات آنها کاملا متفاوت است و انتخاب یک در برابر دیگر اساسا بر اساس الزامات یک شبکه خاص است. OSPF بیشتر در شرکت ها مستقر است و IS-IS در شبکه های ارائه دهنده سرویس محبوب تر است.

 

پروتکل های مسیر

تنها پروتکل مسیریابی مسیر در حال استفاده BGP است. هنگامی که BGP پیکربندی شده است، یک نسخه از تمام سیستم های مستقل قابل دسترسی (اصطلاح BGP برای دامنه های شبکه، که قبلا مورد بحث قرار گرفته است) و مسیر دستیابی به آنها را داشته باشد. این اطلاعات پروتکل را نشان می دهد که از چه شبکه هایی می تواند به آن دسترسی پیدا کند و مسیر تبلیغ شده به هر کدام.

 

یک روتر BGP از تعدادی از ویژگی های مسیر مختلف نیز استفاده می کند تا تعیین کند که کدام مسیر برای رسیدن به یک مقصد خاص از آن استفاده کند. از آنجا که BGP یک EGP است و برای هدایت بین دامنه های مسیریابی استفاده می شود، اغلب راه های متعدد برای رسیدن به مقصد در دسترس هستند. با استفاده از ترکیبی از این ویژگی های مسیری، مسیریاب مسیری را که از آن استفاده می کند را انتخاب می کند.

 

خلاصه

این که آیا از یک روش استاتیک یا پویا مسیریابی استفاده می شود اغلب بر اساس اندازه شبکه تعیین می شود؛ اگر شبکه بسیار کوچک باشد (چند گره)، یک راه حل مسیریابی استاتیک می تواند کار کند. با این حال، حتی اگر شبکه کوچک باشد، یک روش مسیریابی پویا می تواند بدون تنظیمات زیادی مورد استفاده قرار گیرد و همچنان به عنوان شبکه رشد می کند.

 

نوع پروتکل مسیریابی پویا برای استفاده بسیار به فروشندگان تجهیزات شبکه در استفاده بستگی دارد. OSPF و EIGRP دو مورد از محبوب ترین پروتکل های مسیریابی در شبکه های سازمانی هستند. از این دو، EIGRP به طور معمول ساده تر از پیکربندی است، اما تا همین اواخر سیسکو اختصاصی بوده و بنابراین به طور معمول در سایر تجهیزات فروشندگان پشتیبانی نمی شود.

 

اگر فقط تجهیزات سیسکو را مستقر می کنید، انتخاب کمی بیشتر وابسته به آموزش کارکنان خود است و کدام پروتکل را که بهترین آنها را درک می کنند و ترجیح می دهند. قسمت ۲ از این سری از طریق نحوه شباهت شبکه برای شبکه بردار در مقابل یک شبکه حالت ارتباطی، همراه با پوشش برخی از ویژگی های پروتکل مسیریابی پویا معمولی اضافی پیاده می شود.

 

برای کسب اطلاعات در مورد خدمات ارائه شده توسط نوین هاست ، از جمله ثبت نام دامنه ، خرید هاست ، سرور مجازی در لوکیشن های مختلف ، سرور اختصاصی ، هاست ایران ، هاست اشتراکی و راه حل های هاستینگ ، به www.novinhost.org مراجعه کنید یا با شماره ۶۶۰۱۵۸۹۱ تماس بگیرید تا با یکی از اعضای بخش فروش ما صحبت کنید. پیروز و سر بلند باشید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه