پروتکل زمان شبکه (NTP)

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۷-۰۶-۱۴

پروتکل زمان شبکه (NTP)

 

پروتکل زمان شبکه (NTP): تعریف و قابلیت

پروتکل زمان شبکه NTP مخفف کلمات Network Time Protocol می باشد، ساعت های سیستم کامپیوتر به کاربران نشان می دهد که چه زمانی سریع و راحت است. زمان سیستم نه تنها برای کاربر، بلکه برای خود کامپیوتر نیز مرتبط است. تمبرهای زمان نقش مهمی در برقراری ارتباط بین دو یا چند سیستم و همچنین جریان صحیح فرآیندها و خدمات متقابل شبکه ایفا می کنند. به منظور جلوگیری از عوارض سیستم به علت زمانهای مختلف سیستم، پروتکل زمانی به اصطلاح شبکه در سال ۱۹۸۵ منتشر شد.

 

NTP چیست؟

پروتکل زمان شبکه نتیجه کار توسعه دیوید ل. میلز، استاد دانشگاه دانشگاه دلاور است. اولین مشخصه رسمی پروتکل، که بخشی از خانواده پروتکل اینترنت است، در سپتامبر ۱۹۸۵ در RFC 958 منتشر شد. NTP به عنوان یک پروتکل برای همگام سازی ساعتهای چندگانه از طریق مجموعه ای از مشتریان و سرورهای گسترش می یابد. پیشینیان آن پروتکل زمان و پیام زمانبندی ICMP است که عملکرد آنها در پروتکل زمان شبکه ترکیب شده است. NTP بر اساس پروتکل دیتاگرام کاربر (UDP) است که امکان انتقال داده های اتصال را فراهم می کند. شماره پورت UDP برای این ۱۲۳ است. NTP فراهم می کند سازه های پروتکل اساسی ضروری برای همگام سازی زمان سیستم های مختلف به دقت یک نانو ثانیه. همچنین حاوی مقررات برای تعیین دقت و منابع احتمالی خطا ساعت سیستم محلی است. پروتکل فقط نوع نمایش داده ها و فرمت های پیام را مشخص می کند، اما هماهنگ سازی و الگوریتم های فیلتر را ارائه نمی دهد.

 

تعریف

NTP (پروتکل زمان شبکه) یک پروتکل برای هماهنگ سازی ساعت در سیستم های کامپیوتری است که در RFC 958 شرح داده شده است. بر اساس پروتکل UDP اتصال (پورت ۱۲۳) و متعلق به خانواده پروتکل اینترنت است. برای فرایند هماهنگ سازی، NTP به زمان جهانی هماهنگ (UTC)، که از مشتریان و سرورهای فردی در یک سیستم سلسله مراتبی بدست می آید، متکی است.

 

چگونه NTP کار می کند؟

برای هماهنگ سازی ساعتهای کامپیوتر تا یک نانو ثانیه، پروتکل زمان شبکه از زمان جهانی هماهنگ شده (UTC) استفاده می کند که از سال ۱۹۷۲ به اجرا گذاشته شده است. این روش توسط روش های مختلفی نظیر سیستم های رادیویی و ماهواره ای تعیین می شود. خدمات مهم مانند سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) با گیرنده های خاص برای دریافت سیگنال های مربوطه مجهز شده اند. از آنجاییکه هر کامپیوتر با استفاده از این نوع گیرنده به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست و امکان پذیر است، سرورهای زمانبندی به اصطلاح اولیه وجود دارد که همچنین گیرنده UTC هستند.

 

 

با استفاده از پروتکل هایی نظیر NTP، این سرورها ساعت های رایانه را در شبکه خود همگام سازی می کنند. در این فرایند هماهنگ سازی، فاصله های متفاوتی از سلسله مراتب ساختار یافته به منبع UTC وجود دارد، همچنین به عنوان «لایه ها» (لاتین برای «لایه ها») شناخته می شود. به عنوان مثال، تمام وسایل فنی که زمان خود را از یک سرور زمان اولیه یا یک سیستم ناوبری ماهواره ای می گیرند در دسته طبقه -۰ طبقه بندی می شوند. نمونه هایی از این ساعت های اتمی یا رادیو هستند. رایانه ای که UTC را به دست می آورد از این نوع ساعت اتمی یا رادیویی مربوط به stratum-1 و غیره است. هر سیستم هر دو مشتری از طبقه پیشین و سرور برای سیستم های stratum زیر (حداقل بالقوه) است.

 

کدام سیستم عامل از پروتکل NTP پشتیبانی می کند؟

در اصل، پروتکل زمان شبکه به ویژه برای سیستم های یونیکس، که در آن پروتکل هنوز در قالب پرونده پس زمینه ntpd اجرا می شود، توسعه داده شد. این سرویس هر دو به عنوان یک مشتری است که می تواند سیستم محلی و به عنوان یک سرور NTP برای سیستم های دیگر همگام سازی کند. برای مدت طولانی، این سرویس همچنین اولین انتخاب برای اجرای NTP در توزیع های لینوکس بود – نسخه های جدیدتر به طور فزاینده ای بر روی application timesyncd client اجرا می شود که بخشی از مدیر سیستم است. سیستم عامل های MacOS و ویندوز هم اکنون از پروتکل زمان شبکه برای به دست آوردن UTC از طریق اینترنت با فرآیندهای سیستم ساده و بدون نرم افزار اضافی استفاده می کنند.

 

جایگزین NTP چیست؟

اگر چه NTP در سطح جهانی به عنوان استاندارد هماهنگی در نظر گرفته شده، اما به ویژه در زمینه امنیت، بی عیب و نقص است. به عنوان مثال، به دلیل اینکه براساس پروتکل UDP connectionless است، یک هکر میتواند بستهها را به یک سرور NTP با آدرسهای جعلی فرستاده از طریق جعل IP ارسال کند. آدرس سیستم هدفمند به عنوان آدرس فرستنده انتخاب شده است. سرور پاسخ خود را ارسال می کند، که به طور قابل توجهی بزرگتر از درخواست فرستاده شده توسط مهاجم است، به فرستنده ادعایی – سیستم هدف مورد نظر. اگر مهاجم در حال حاضر در مقیاس وسیعی با فرستادن تعداد زیادی از چنین درخواست های دستکاری، می تواند سیستم هدف را بیش از حد بارگذاری کند – بیشتر در این مقاله می توان در مقاله زیر یافت شد: DoS und DDoS.

 

توجه داشته باشید

الگوریتم های مختلف برای از بین بردن نوسانات کوتاه مدت و محلی در هنگام هماهنگ سازی NTP استفاده می شود. به عنوان مثال، روش اندازه گیری زمان برای یک بسته برای سفر بین مقصد (زمانی که یک بسته داده نیاز به رفتن از منبع به مقصد و بازگشت دوباره)، می تواند انحرافات محلی بر اساس الگوریتم برکلی را جبران کند. به عنوان مثال، الگوریتم Marzullo برای پردازشگرهای عیب یابی استفاده می شود.

 

برای کسب اطلاعات در مورد خدمات ارائه شده توسط نوین هاست ، از جمله ثبت نام دامنه ، خرید هاست ، سرور مجازی در لوکیشن های مختلف ، سرور اختصاصی ، هاست ابری و سرور مجازی ایران ، به www.novinhost.org مراجعه کنید یا با شماره ۶۶۰۱۵۸۹۱ تماس بگیرید تا با یکی از اعضای بخش فروش ما صحبت کنید. پیروز و سر بلند باشید.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه