رایانش ابری | قسمت دوم (مزایا و معایب)

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۳-۲۷

مزایا و معایب رایانش ابری با نوین هاست.

پلت فرم PaaS

PaaS پیچیده ترین خدمات ارائه شده در میان سه نوع خدماتی است که در مقاله رایانش ابری چیست به آنها اشاره شد .PaaS و SaaS تقریباً به هم شبیه هستند. تفاوت اصلیشان در این است که به جای ارائه ی نرم افزار به صورت آنلاین ، در حقیقت ، PaaS پلت فرمی برای ایجاد نرم افزاری که از طریق اینترنت ارائه می شود ، است. بر اساس گزارشهای موجود ، پیش بینی می شود که ارائه ی خدمات PaaS تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۴ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.

مزایا ی رایانش ابری

به وجود آمدن نرم افزارهایی که تحت سرور مجازی ابری کار می کنند. برای شرکتها ( با رویکردهای مختلف ) منافعی به همراه داشته است. از جمله اینکه با این شیوه شرکتها قادرند با هر وسیله ای ( برنامه های بومی یا مرورگر اینترنت ) از نرم افزار مورد نظر استفاده کنند. در نتیجه کاربران می توانند به فایلها و تنظیمات کاری خود را به صورت کاملاً یکپارچه از طریق دستگاههای دیگر نیز دسترسی داشته باشند. با این وجود ، رایانش ابری چیزی فراتر از صرفاً دسترسی به فایل ها و اطلاعات و یا استفاده از دستگاههای مختلف برای انجام کار است.

مزایا رایانش ابری

به لطف خدمات رایانش ابری ، کاربران می توانند ایمیل خود را بر روی هر دستگاهی چک کنند. و حتی با استفاده از سرویسهایی مانند Dropbox و Google drive فایلهای خود را ذخیره کنند. همچنین خدمات رایانش ابری این امکان را فراهم می کند. که کاربر از فایلها، موسیقی و عکسهای ذخیره شده در سیستم خود یک نسخه ی Back up تهیه کند. و بدین ترتیب مطمئن باشد که در صورتی که آسیبی به هارد دیسک سیستمش وارد شود. می تواند بلافاصله به این فایلها دسترسی داشته باشد .

رایانش ابری فرصت خوبی برای صرفه جویی در هزینه ها در اختیار شرکتهای بزرگ تجاری قرار می دهد. قبل از به وجود آمدن این سیستم ، شرکتها مجبور به صرف هزینه های فراوان برای خرید ، ساخت و نگهداری زیرساخت ها و تکنولوژی لازم برای مدیریت اطلاعات بودند. امروزه ، شرکتها به جای صرف هزینه های زیاد برای سرورهای بزرگ و واحدهای پیچیده ی IT که نیاز به ارتقاء دائمی دارند. می توانند از واحدهای کوچک با اتصال پرسرعت اینترنت استفاده کنند. و کارمندان می توانند با استفاده از خدمات سرور مجازی ابری به صورت آنلاین فایلهای پاورپوینت و اکسل خود را آماده کنند. و یا با نرم افزار مورد نظر شرکت کار کنند.

کاربران شخصی نیز دریافته اند زمانی که سند ، عکس و یا فایلهای ویدئویی را از طریق سیستم ابری آپلود می کنند. و بعداً آنها را به سادگی بازیابی می کنند. حافظه ی کمتری در سیستم و یا لپ تاپ آنها مصرف می شود.

علاوه بر این ، این ساختار ابرمانند به کاربران امکان می دهد که نرم افزار خود را با سرعت بیشتری upgrade کنند. چرا که امروزه شرکتهای نرم افزاری محصولات خود را بیشتر از طریق وب ارائه می کنند. تا از طریق روشهای قدیمی مانند CD یا flash drive . شرکت Adobe در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که نسخه های بعدی برنامه Photoshop و بخشهای Creative Suit آن فقط از طریق اشتراک اینترنتی قابل دسترسی خواهد بود. این موضوع به کاربران اجازه می دهد که به سادگی نسخه های جدید را دانلود کرده و از برنامه ها استفاده کنند.

معایب رایانش ابری

رایانش ابری با وجود تمام امتیازات خود (سرعت بالا ، کارامدی و نوآوری) ، خطراتی را نیز به همراه دارد .

اولین نقطه ضعف رایانش ابری ، مسئله ی امنیت اطلاعات است ، بخصوص زمانی که موضوع به ثبت اطلاعات حساسی همچون اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سلامتی و بیماری کاربران مربوط باشد. با اینکه قوانین ، خدمات رایانش ابری را ملزم به رعایت هر چه بیشتر موارد امنیتی کرده اند. هنوز این مشکل کاملاً حل نشده است. همه روزه رسانه ها اخباری مبنی بر دسترسی هکر ها به اطلاعات حساس این یا آن شرکت ، را اعلام می کنند.

این اطلاعات ممکن است به دست هکرها از بین بروند ، دستکاری شوند و یا برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرند. ( گرچه برخی گزارشها معتقدند اینگونه دسترسی های غیرمجاز بیشتر به سیستمهای on-site مربوط می شود نه به سیستمهای ابری ) . کدگذاری و پنهان کردن اطلاعات با استفاده از رمز می تواند از اطلاعات حیاتی و اصلی حفاظت کند. اما اگر رمز و کد مربوطه مفقود شوند ، اطلاعات نیز از دست می رود.

سرورهای مورد استفاده ی شرکتهای ارائه کننده ی خدمات رایانش ابری ممکن است دچار بلایای طبیعی ، باگ های داخلی و یا قطعی برق شوند. و متأسفانه دسترسی جغرافیایی به خدمات رایانش ابری می تواند از هر دو سو قطع شود : اشکالی که در کالیفرنیا ایجاد می شود ، ممکن است کاربران را در نیویورک فلج کند. شرکتی در تگزاس ممکن است به علت آسیبی که به مرکز خدمت رسانیش در Maine وارد شده است ، اطلاعاتش را از دست بدهد.

در نهایت ، این سیستم نیز مانند هر تکنولوژی جدید دیگر نیاز به یک دوره ی آموزشی برای کارمندان و مدیران دارد. اما زمانی که تعداد زیادی کاربر از طریق یک پورت هم به اطلاعات دسترسی دارند.  احتمال انتقال و انتشار خطاهای سهوی به کل سیستم بالا می رود. رایانش ابری | قسمت دوم

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه