ذخیره سازی در فضای ابری (قسمت دوم)

زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۶-۰۸

ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری با نوین هاست : بسیاری از ما تصور می کنیم زمانی که یک فایل را در سرور ابری آپلود و ذخیره سازی کردیم. آن فایل برای همیشه در سرور ابری می ماند و هر وقت که خواستیم و یا حداقل زمانی که اتصال اینترنت خوب و با کیفیتی داشته باشیم ، می توانیم آن را دانلود کنیم.

اما سرور ابری و سرور مجازی در حقیقت درست مانند سایر هارد دیسکهای موجود است. و شما تنها تا زمانی که ارائه کننده ی آن سرور ابری و سرور مجازی در بازار به فعالیت خود ادامه دهد. و فرمت فایل ذخیره شده ی شما در نرم افزارهای موجود استفاده شود. می توانید به فایلهایی که در سرور ابری آپلود کرده اید ، دسترسی داشته باشید. به علاوه ، در دسترس نگه داشتن تمام آن فایلها خیلی بیشتر از آنکه تصور می کنید به تلاش و برنامه نیاز دارد.

ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری چگونه صورت می گیرد ؟

مطمئناً تمام فایلهای دیجیتال بر اساس نحوه ی سازمان دهیشان ، تفاوتهای مختصری با هم دارند ، اما حقیقت به این سادگی نیست. مثلاً یک فایل متنی ساده پسوندی دارد که نشان می دهد. آن فایل یک فایل متنی است و با استفاده از ACSII یا Unicode standard که امکان خواندن بیت های آن را فراهم می کنند. بیت این فایل با شکل ۰۱۱۰۱۰۰۰ ۰۱۱۰۱۰۰۱ به عنوان کلمه ” سلام ” خوانده می شود . برای فایلهای با فرمت پیچیده تر هم از اصول و روشهای مشابه استفاده می کنند. تمام این روشها تنها تا زمانی به خوبی کار می کنند که فرمت این فایلها مطلوب و مورد استفاده باشند. و یا این نرم افزارهای مشخص در بازار موجود باشند .

  • ذخیره سازی در فضای ابرینکته آخر اینکه ، آخرین باری که یک فایل موسیقی را با فرمت RAM یا WMA اجرا کردید، چه زمانی بود ؟
  • چند فایل با پسوند .mov و .wmv برای دیدن فایلهای ویدیوئی دانلود کرده اید ؟

با پیشرفت تکنولوژی از فرمتهای اختصاصی فایلهای صوتی و تصویری مانند Real Media, Windows Media و QuickTime به فرمهای استانداردی همچون MPEG-4 و MP3 ، نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرا و بازیابی فایلهای با فرمت قدیمی نیز یا از رده خارج می شوند و یا محکوم به طرد شدن خواهند بود . حتی فرمتهای فعلی نیز از این امر در امان نیستند. Fraunhofer IIS ، مسئول اصلی ارائه ی فرمت MP3 ، پا را از ارائه ی فرمتی که امروزه همه جا برای پخش فایلهای موسیقی استفاده می شود. فراتر گذاشته و به پشتیبانی از به کارگیری فرمتهایی همچون AAC و FLAC پرداخته است.

آینده فایلهای تاریخ گذشته ی شما

واضح است که با افزایش اعتماد افراد به ذخیره و آپلود اطلاعات در سرور ابری و سرور مجازی و تجمیع اطلاعات ارزشمند چندین دهه در هارد دیسکهای سرور ابری در دیتاسنترها ، لازم است برای آنکه همچنان به اطلاعات خود دسترسی داشته باشیم. باید توانایی خواندن و یا تبدیل خودکار فایلهای قدیمی به فرمت جدید را حفظ کنیم. کانورترهای آنلاین تا حدی این کار را انجام می دهند. اما این توانایی در اصل به این معنی است که کاربر فایلی را در سرور آپلود کند ، سرور عملیات پیچیده ی مرتب سازی مجدد ساختار کدهای دیجیتال فایل را انجام و پسوند جدیدی به آن فایل بدهد. و این امکان را در اختیار کاربر قرار دهد که هر زمان به اطلاعات موجود در فایل نیاز داشت. بتواند نتیجه ی حاصل از تغییرات ایجاد شده را با فرمت دلخواه خود دانلود نماید.

برای اینکه کم کم با نسل جدیدتر فرمتها که ممطمئناً در تعداد قابل توجهی از محیطهای نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرند آشنا شوید. باید به دنبال چنین فرایندی باشید. با گذشت بیش از یک دهه از استفاده ی گسترده از ذخیره سازی در سرور ابری و آپلود حجم بسیار بالایی از اطلاعات توسط صدها میلیون نفر ، قطعاً باید انتظار منسوخ شدن برخی از این فرمتهای قدیمی را داشته باشیم.

آیا اکنون می توانم اطلاعات خود را در اختیار داشته باشم؟

بنابراین ، این حجم انبوه اطلاعات آپلود شده در سرور های ابری ، سرور مجازی و سرور اختصاصی چگونه سالم و در دسترس نگه داشته می شوند؟ در کل باید دانست که به هر حال کامپیوترها قدیمی می شوند. سرورها خراب می شوند و نیاز به تعویض پیدا می کنند. پایگاههای داده چگونه می توانند در عین آنکه به قول خود به کاربران مبنی بر فعالیت ۹۹٫۹% پایبند هستند. با اینگونه مشکلات معمول و مشکلات زیانبار ناگهانی ، روبرو شوند؟ پاسخ این سوال در افزایش تعداد سرورها است. بخصوص سرورهای رزرو که با استفاده از همگام سازیهای دوره ای به صورت آماده به کار در کنار نسخه های فعال مشابه خود وجود دارند و در صورت نیاز وارد مدار می شوند.

اما گاهی این سرورهای پشتیبان نیز کافی نیستند و دیتاسنتر به یک نوار مغناطیسی تبدیل می شود.بله ، نوارهای مغناطیسی ، جدای از آنکه یادبودی از تاریخ رایانش در کامپیوترهای اولیه است . امروزه نه فقط همچنان زنده و فعال هستند ، بلکه به عنوان یک ابزار برای ذخیره سازی ، رونق گرفته اند. در عین حال ممکن است به نظر عجیب برسد که فیلمی که شما با تلفن هوشمند خود که کیفیت ۴K دارد ، می گیرید. در نهایت در یک قفسه و بر اساس تکنولوژیی که تصور می کنید احتمالاً فقط در ادارات دولتی قدیمی استفاده شود و در موزه بتوان دید، ذخیره شود. این امر یک واقعیت عجیب و غریب است .

هدف اصلی ذخیره سازی ابری

در نهایت هدف اصلی ذخیره سازی در سرور ابری آن است که صرف نظر از اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد. و صرف نظر از اینکه از چه نوع دستگاهی استفاده می کنید. اطلاعات شما را در دسترستان قرار دهد. اطلاعات شما را می توان با رمزگذاری به مدت ۳۰ سال بدون اسیب و تغییر بر روی نوارهای مغناطیسی نگهداری کرد. در حالیکه هارد دیسکهای موجود در سرورها تنها پس از ۵ سال خراب می شوند. دلیل آنکه امروزه به صورت رایج از نوارهای مغناطیسی استفاده نمی شود. آن است که بارگذاری اطلاعات بر روی آنها و خواندن اطلاعات از روی آنها کار آسانی نیست.

در مقایسه با سرعت شگفت انگیز هارد دیسکهای مدرن ، کار با نوارهای مغناطیسی فرایندی کند وپیچیده دارد. اما اگر نوارهای مغناطیسی را تنها برای ذخیره ی اطلاعات برای مواقعی که سرورها از کار می افتند و یا برای موارد حقوقی مورد استفاده قرار گیرند. جایگزین بسیار مناسبی برای هارد های اکسترنال که معمولاً پس از پنج سال در معرض آسیب قرار می گیرند ، هستند.

نکته پایانی

نکته پایانی آنکه آسانی استفاده و در دسترس بودن ذخیره سازی در سرور ابری تنها با نشان دادن شیوه ی آسان drag and drop به شما. در حقیقت سیستم ذخیره سازی پیچیده تر و نه چندان جذاب ذخیره ی اطلاعات بر روی هارد دیسکها و نوارهای مغناطیسی را از چشمان شما پنهان می کند. این امر بدان معناست که حاصل این شیوه بسیار مفید است و این پایگاههای داده توسط متخصصینی اداره می شود. که چالشهای موجود را به خوبی می شناسند و دائماً در تلاش برای رفع این چالشها و مشکلات هستند.

بنابراین مادامی که شرکت ارائه کننده ی سرور ابری و سرور مجازی مورد استفاده ی شما در بازار حضور دارد. شما شانس این را دارید که اطلاعاتتان با پشتیبانی چندین سرور و حتی شاید یک یا دو نوار مغناطیسی در یک انبار که از نظرشرایط آب و هوایی کنترل شده باشد ، سالم و در دسترستان باشد .

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه