تفاوت هاست ابری با سرور مجازی خصوصی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار :
۱۳۹۸-۰۱-۲۷

امروزه برداشت اشتباه در مورد تفاوت فنی هاست ابری و سرور مجازی خصوصی در صنعت هاستینگ به یک معضل جدی تبدیل شده است. اغلب افراد برداشت صحیحی در مورد تفاوت اصلی بین این دو ندارند. این امر ناشی از کمی آگاهی در مورد عوامل متمایزکننده ی این دو تکنولوژی هاستینگ است.

 

 

با ظهور شیوه های مجازی سازی و انجام عملیات از راه دور ، انتخاب چنین روشها و یا روشهای شبیه به آن در سازمانهای ثبت شده و حتی استارت آپها افزایش چشمگیری داشته است. دیگر نیازی به وجود یک سازه ی فیزیکی ( یک CPU با ویژگیهای خاص از نظر پردازشگر، RAM و محل ذخیره) ، یک سیستم عامل بر روی این سخت افزار و سپس یک اپلیکیشن تحت وب خاص ( مانند WordPress, Magento, Drupal, Joomlaو …) که وب سایت بر روی آن قرار داده شود ، نیست.

البته این تنها دلیل انتخاب روشهای مجازی توسط شرکتها و استارت آپها نیست . در روشهای قدیمی علاوه بر نیاز به وجود سازه های فیزیکی و … که قبلا بیان شد ، برای اطمینان از اینکه سرور کار خود را به درستی انجام می دهد ، لازم است تجهیزات کارآمد و قدرتمند وجود داشته باشد و همچنین تجهیزات به صورت مرتب و دوره ای بازبینی و سرویس شوند.

 

بهتر است نخست مفاهیم سرور ابری و سرور مجازی را به صورت کوتاه تعریف کنیم. به زبان ساده می توان گفت که سرور ابری و سرور مجازی چیزی است که سخت افزار ، سیستم عامل و اپلیکیشنی که بر روی آن سخت افزار در حال اجراست را از یکدیگر جدا می کند. مفهوم اصلی هر دو تکنولوژی یکی است ، اما قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و قابلیت دسترسی ویژگیهایی هستند که این دو تکنولوژی را از یکدیگر متمایز می سازند.

 

سرور مجازی خصوصی (VPS) چیست؟

سرور مجازی خصوصی که گاهی ‘ سرور ابری خصوصی ‘ نیز نامیده می شود ، سروری است که با استفاده از مکانیسم مجازی سازی ساخته شده است . این سازه در اصل چند جایگاه ( فضای ) شخصی اختصاصی بر روی یک ماشین مجازی در اختیار دارد. هر جایگاه را می توان به یک منبع خاص اختصاص داد. با این حال این تکنولوژی عموماً به دو روش استفاده ی هم زمان و یا استفاده از منبع مشترک کار می کند.

 

یکی از معایبی که سبب شده صنعت هاستینگ سرور مجازی خصوصی از رسیدن به سطح بالاتر بازبماند ، آسیب پذیری آن است که می تواند باعث شود یک جایگاه (فضا) یا منبع مشخص در صورت بروز یک حادثه از کار بیفتد و در نتیجه وب سایت یا اپلیکیشن مربوطه نیز از دسترس خارج شود و تازمانی که مشکل ایجاد شده رفع نشود ، دیگر قابل دسترسی در نت نباشد. با این وجود باقی اپلیکیشنها که بر روی سایر جایگاههای این سرور قرار دارند ، بدون مشکل قابل اجرا هستند.

البته این احتمال، هر چند به صورت نادر ، وجود دارد که یک جایگاه مشخص با یک مشکل بزرگ ، مانند یک حمله ی DdoSو یا ترافیک بسیار بالای ناگهانی و غیر منتظره در یک روز معمولی ، مواجه شود و این مشکل تمام سرور و تمام منابع آن و در نتیجه تمام اپلیکیشنهای مربوط به آن سرور را از کار بیندازد.

 

با این وجود هاست سرور مجازی خصوصی نقاط مثبتی نیز دارد که آن را در جایگاهی نزدیک به انواع هاست اشتراکی و هاست اختصاصی قرار می دهد.

 

مزایای هاستینگ سرور مجازی خصوصی

  • سرور مجازی خصوصی به شما آزادی کامل و مطلق می دهد . شما مختارید که سرور خود را هر گونه که دوست دارید، مدیریت کنید ، به همه چیز دسترسی دارید و هر نرم افزاری که نیاز داشته باشید ، می توانید نصب کنید.
  • هاستینگ در سرور مجازی خصوصی بسیار کارآمد است . سرور مجازی خصوصی برخلاف هاست اشتراکی به مخاطبین و یا ترافیک داده وابسته نیست. شما کاملاً از سایر سرورها جدا هستید و منابع مخصوص به خود را در اختیار دارید.
  • هاستینگ در سرور مجازی خصوصی امن است . تمامی فایلهای شما خصوصی هستند و سایر مشتریان هاست با هر میزان دسترسی که داشته باشند ، نمی توانند به فایلهای شما دسترسی داشته باشند.

 

هاست ابری چیست؟

هاست ابری بهترین شیوه ی هاستینگ سایت ( و یا اپلیکیشن ) موجود در بازار در حال حاضر است . این تکنولوژی در زمانی کوتاه مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

 

وب سایت هایی که بر روی هاست ابری قرار می گیرند ، در هر زمان و هر کجا قابل دسترسی هستند. این بدان معنی است که منابع هاستینگ برای هر وب سایت بر روی تمام سرورهای ابری موجود در خوشه ی مربوطه کپی می شوند. به عنوان مثال ، اگر یک سرور ابری ترافیک داده ی بالایی داشته باشد ، به صورت خودکار درخواستهای وارده را به سوی جایگاه یک سرور ابری آزاد در خوشه هدایت می کند. به عبارت دیگر سرور ابری خدمات هاستینگ وب از قبیل ذخیره ی فایلها، SSH ، FTP ، SFTP و خدمات ایمیل ( مانند SMTP و …) را به صورت هم زمان بر روی چند سرور مختلف اجرا می کند.

 

تخصیص منابع یکسان به صورت هم زمان بر روی چند سرور ابری در یک خوشه سبب ایجادثبات و اطمینان خاطر بالا می شود. به این ترتیب ، اگر یکی از دستگاهها کار نکند ، خللی در کل خدمات هاستینگ ایجاد نمی شود.

 

مزایای هاست ابری

  • هاست ابری نسبتآ قابل اعتماد است ، زیرا سایت شما بر روی یک بخش مجازی قرار می گیرد که از مزایای چند شبکه ی واقعی استفاده می کند . وقتی یکی از سرورها از کار می افتد ، کاهش مختصری در سطح منابع سرور ابری ایجاد می شود ، اما این کاهش به سایت شما نمی رسد . هیچ عدم دسترسی یا مشکل دیگری در سایت شما ایجاد نمی شود.
  • هاست ابری امن است . امنیت این هاست توسط چند سرور واقعی که در برابر کسانی که می خواهند به بخش مرکزی آن دسترسی پیدا کنند و یا می خواهند وقفه ای در خدمات آن ایجاد کنند ، محافظت می شوند ، تأمین می شود.
  • هاست ابری قابل توسعه و انعطاف پذیر است. این هاست محدودیتهای یک سرور تکی را ندارد. شما می توانید در لحظه و بر حسب نیاز به منابع هاست دسترسی داشته باشید.
  • هاست ابری از نظر اقتصادی به صرفه است ، زیرا شما تنها هزینه ی آن چیزی را می پردازید که مصرف کرده اید.

 

کدام سرور را انتخاب کنیم؟ هاست ابری یا سرور مجازی خصوصی

کارآمدی هاستینگ سرور مجازی خصوصی کمتر است ، زیرا این نوع هاست میزان مشخصی از منابع رایانشی را به هر مشتری اختصاص می دهد. بنابراین اگر تقاضا افزایش پیدا کند، سیستم قادر به اداره ی جریان ورودی اضافی نیست و به سادگی از کار می افتد . همین اتفاق در صورت خرابی سیستم نیز رخ می دهد.

 

هاست ابری برخورد متفاوتی با افزایش تقاضا دارد. در محیط ابری ، وب سایت در مجموعه ای از منابع رایانشی به هم پیوسته قرار می گیرد. معنای این جمله به زبان ساده آن است که اگر یک سرور به بیشترین ظرفیت خود برسد ، سرور دوم آماده ی کار و خدمت رسانی است. به همین صورت ، اگر یک سرور از کار بیفتد ، چون سایر سرورها همچنان پاسخگوی ترافیک داده ی ورودی هستند ، سایت نیز به کار خود ادامه خواهد داد. اگر شما به دنبال عملکرد قوی و ثبات و اعتماد هستید ، پس هاست ابری گزینه ی خوبی برایتان خواهد بود. کاهش قیمت زیرساختهای ابری از سوی شرکت Amazon و سایر شرکتهای مشابه نشان داد که بازار ظرفیت رشد بالایی در این زمینه دارد. علاوه بر این ، این کاهش قیمت نشان داد که هاستینگ ابری نیز قیمت مناسبی دارد.

 

سرور مجازی خصوصی برای کسانی ساخته شده است که می خواهند تنها یک سایت را روی هاست قرار دهند. سرور مجازی خصوصی با اینکه قدرت بالایی دارد ، اما نمی تواند مدت زمانی کارکرد مطلوب سایت شما را تضمین کند و با افزایش ترافیک داده و یا یک نقص فنی کوچک ممکن است از کار بیفتد.

 

چرا هاست ابری بهترین شیوه ی هاستینگ است؟

هاست بر پایه ی سرور ابری ثبات بیشتری دارد ، زیرا در اینگونه هاستها به دلیل عدم تمرکز هاست بر یک سرور ، بروز نقص در یکی از بخشهای سازنده تأثیر چندانی بر عملکرد کل مجموعه نمی گذارد.

 

در هاست ابری در صورت نیاز گزینه ای برای افزودن منابع وجود دارد. RAM ، فضای دیسک ، پهنای باند و … را می توان تنها با چند کلیک اضافه کرد و زمانی که دیگر به آنها نیاز نبود ، آنها را بدون اینکه بار مالی ایجاد کنند ، از سیستم خارج نمود. بنابراین هاست ابری را می توان شیوه ای از هاستینگ دانست که قادر است در صورت تقاضا منابع لازم را تأمین کند. این هاست قابلیت توسعه ای پویا را دارد و می توان آن را بر حسب نیازهای مشتری به صورت سفارشی ساخت. این هاست به سرمایه گذاری زیاد نیاز ندارد و می توان بدون آنکه در خواست مشتری کنسل شود یا هزینه ی اضافی برای مشتری ایجاد شود منابع غیر ضروری را از آن حذف کرد.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه