تاثیر سرور ابری بر تحولات سرویس های مالی

زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار :
۱۴۰۲-۰۳-۱۳

تاثیر سرور ابری بر تحولات سرویس های مالی با نوین هاست : دو مورد از سنتی‌ترین صنایع جهان ، سرویسهای خود را به سرور ابری منتقل کرده‌اند. سرویسهای مالی و تولیدی برای تغییر نحوهٔ انجام کسب و کار خود از شیوه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. تا بتوانند به نیازهای جدید دنیایی که هر روز بیش از پیش به سمت تکنولوژیکی شدن پیش می‌رود، پاسخ دهند.

مهم ترین تاثیر سرور ابری بر تحولات سرویس های مالی

اغلب به نظر می‌رسد که این صنایع دیرپا در مقایسه با رقبای جدیدتری همچون رسانه، دنیای سرگرمی‌ها و علوم زیستی ، نما و جلوهٔ کمتری دارند. اما واقعیت آن است که آنها نیز برای به‌کارگیری رایانش ابری و بهره مندی از مزایای آن در کسب و کار ، شیوه‌های خلاقانه و موثری یافته‌اند. تمام شرکتها برای حفظ موقعیت خود در دنیای کسب و کار و سرویسهای الی و تولیدی ، تلاش و مبارزه می‌کنند. آنها بازارهای بزرگ جهانی را به تصرف خود درمی‌آورند و هم با رقبای قدیمی و هم با رقبای جدید که تازه وارد بازار شده‌اند ، به رقابت تنگاتنگ می‌پردازند.

تاثیر سرور ابری بر تحولات سرویس های مالی

بنابراین هر دوی این صنایع یا باید در شیوهٔ کسب و کار خود تجدید نظر کنند و یا خطر بازماندن از سایر رقیبان را بپذیرند. شیوه‌های مبتنی بر سرور ابری و سرور مجازی گذر از چالشهای ناشی از تحولات عظیم دیجیتال را آسان‌تر می‌کند. سرور ابری از تکرار بی‌مورد در عرصهٔ تقاضا که هم پر از مصرف کنندگانی است که هم با دنیای دیجیتال آشنا هستند و هم انتظار دارند از خدمات کارآمد و مشتری- مدار بهره‌مند شوند. و هم دائماْ مورد هجوم رقبای جدید و پیشرفته‌تر است، پیشگیری می‌کند. بنابراین عجیب نیست که هر دوی این صنایع هزینهٔ بیشتری صرف سرور ابری کردند.

بررسی دقیق یک میلیارد دلار هزینه‌ای که بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای سرور ابری پرداخت شده است. نشان می‌دهد که میزان هزینه‌ای که برای سرویسهای مالی و ساختار کلی سرور ابری شده است. در مقایسه با تکنولوژیهای مشابه آن رشد چشمگیری داشته است.

از زمان ایجاد این تغییر سرویسهای مالی و ساختاری، شرکتها دریافته‌اند که سرور ابری مزایای متعددی دارد. و راهکارهای فراوانی برای پاسخ به نیازهای بازار جهانی مبتنی بر تکنولوژی ارائه می‌کند. با این حال مسئلهٔ اصلی این است که در عین توجه به نوآوری ، سرور ابری را به خوبی مدیریت کنیم: هزینه‌های کنترل‌نشده، خطرات امنیتی و عدم اشراف کامل به فرایند و سیستم می‌تواند یک برنامهٔ موفق سرور ابری را نابود کند.

در ادامه به دو نمونه مثال از این شرایط اشاره می‌کنیم :

  • شرکت Cox Automotive برای دستیابی به مزایای توسعهٔ اقتصادی به سرور ابری عمومی متکی است. سرور ابری عمومی این شرکت را قادر می‌سازد که با صرف هزینه‌ای محدود، سرعت عمل خود را افزایش داده و ایده‌های جدید را آزمایش کند. با تقویت دیتاسنترها و استفاده از AWS این شرکت توانست توجه بیشتری به محصولات، خدمات و مشتریان خود داشته باشد
  • Intuit یک موتور قدرتمند مالی است که با وجود آن ، پیچیدگیهای سرور ابری نمی‌تواند مانع گسترش این سرور و موفقیت آن در سراسر جهان شود. این شرکت با کنترل خودکار و بهینه‌سازی هزینه‌های سرور ابری ، از انجام فرایندهای دستی که سبب سختی کار و افزایش خر بروز خطا می‌شوند، پیشگیری می‌کند.

هر دو شرکت، با مدیریت دقیق محیط سرور ابری خود ،راههای خلاقانه‌ای برای ایجاد پاسخگویی و اجتناب از افزایش هزینه‌ها یافته‌اند. در نتیجه، آنها به اهدافی که از ابتدا بسیاری را به سمت رور ابری سوق داده ‌است، دست یافته‌اند ؛ اهدافی همچون : چابکی ، خلاقیت ، پیروزی در رقابت با سایرین …

دسترسی همیشه و همه جا به خدمات

به‌کارگیری تکنولوژی سرور ابری به سرویسهای تولیدی و مالی این توانایی را می‌دهد که به خوبی پاسخگوی نیاز « دسترسی همیشه و همه جا به خدمات » باشند و تحولی در سطح کاربرد و مصرف ایجاد کنند. این صنایع، سه بخش از سرور ابری عمومی را با سرعت بیشتری پذیرفتند و مورد استفاده قرار دادند ـ کانتینرها ، یادگیری ماشینی و serverless .

هر یک از این سه بخش قابلیتهای منحصربفردی برای ارتقاء سطوح بالا و یا سطوح انتهایی سیستم دارند. به عنوان مثال، کانتینرها می‌توانند هزینه‌های اضافی را کاهش دهند و در عین حال انعطاف‌پذیری بیشتری به سیستم بدهند ( با استفاده از کانتینرها، سازندگان می‌توانند با سرعت بیشتری از یک محیط به محیط دیگر بروند و در مقایسه با محیطهای سنتی به منابع کمتری نیاز دارند).

کانتینرها را می‌توان در هر محیطی، از یک شعبهٔ فرعی گرفته تا دیتاسنتر و سرور ابری عمومی و در ماشینهای مجازی تا محیط bare metal ، به صورت مجازی اجرا کرد. شرکتها با استفاده از کانتینرها می‌توانند به کارهای خود سرعت دهند، به شکلی موثرتر و کارآمدتر از نرم‌افزارها استفاده کنند. و عملیات خود را در مقیاسی بی‌سابقه و غیرقابل باور انجام دهند.

این چابکی و قابلیت ارتقاء نحوهٔ عرضهٔ اپلیکیشن سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود. و در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری استراتژیک و بلندمدت است. در واقع، وقتی هزینه‌های مالی یک سال اخیر این دو شرکت را بررسی می‌کنیم. درمی‌یابیم که هر دو شرکت هزینه‌های پرداختی برای کانتینرها را تا حدود ۳۷٪ افزایش داده‌اند.

کاهش هزینه ها

علاوه بر این ، تکنولوژی سرور ابری راهی به سوی دستیابی به بررسی کامل‌تر داده‌ها و دریافت بینشی عمیق‌تر نسبت به اطلاعات ( مثلاْ تعامل بیشتر میان عرضه‌کننده و مصرف‌کننده) پیش روی این شرکتها قرار می‌دهد. که هر دوی این شرکتها را قادر می‌سازد تا از شیوه‌هایی مقرون‌به‌صرفه‌تر و استراتژیهای مبتکرانه برای پیشرفت کار خود بهره‌مند شوند. شرکتهای خدمات مالی هزینه‌های مربوط به بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات را تقریباْ تا ۲ برابر افزایش داده اند – بیشترین افزایش نیز مربوط به مواردی همچون گزارش سریع‌تر و بررسی و تحلیل دقیق‌تر بوده است.

شایع‌ترین سرویسهای سرور ابری عبارتند از :

ذخیره و جستجوی اطلاعات و بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های کلان. شرکتهای تولیدی که به دنبال کسب اطلاعات از انبوه یافته‌های به دست‌آمده از دستگاهها و ماشینهای خود هستند. بطور عمده از تحلیل داده‌های کلان استفاده می‌کنند. استفاده از چنین قابلیتهایی که به عنوان سرویسهای کنترل‌شده از سوی عرضه‌کنندگان سرور ابری ، به بازار ارائه می‌شوند. به معنای کاهش هزینه‌های اضافی و هزینهٔ نگهداری برای سازمان است. زیرا در این صورت ، سازمان دیگر مسئولیتی در قبال عملکرد اپلیکیشن نخواهد داشت.

سرعت بالا

سرعت عمل موجود در سرور ابری نیز سبب افزایش شتاب در استراتژیهای تجاری شرکت می‌شود. و امکان واکنش سریع نسبت به تغییرات و تحولات بازار را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. این امر سبب تسهیل عملکرد و در نتیجه افزایش کارایی این شرکتها می‌شود. بدین ترتیب، شرکتهای تولیدی قادر خواهند بود که سرعت خود در پاسخگویی به تقاضاهای مشتریان را حفظ کنند و این مسئله نیز به نوبهٔ خود منجر به کوتاه شدن چرخهٔ تولید و زمان عرضهٔ خدمات به بازار می‌شود ، بدون آنکه از کیفیت آن کاسته شود.

ثبات و پایداری بیشتر

نکتهٔ جالب آن است که انتقال سرویسهای مالی به سرور ابری نیز در جهت دستیابی به ثبات بیشتر انجام شده است که هم مورد توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران و هم خواستهٔ کارمندان شرکت بود. بدین ترتیب به کارگیری تکنولوژی سرور ابری نوعی پیشرفت طبیعی محسوب می‌شود. شاید اصلی‌ترین شیوهٔ رور ابری برای ایجاد تحول در این صنایع ، استفاده از تکنولوژی serverless است. بر اساس مطالعات انجام‌شده ، میزان هزینه‌ای که سرویسهای مالی و تولیدی طی یک سال گذشته برای تکنولوژی serverless پرداخته‌اند ، تا حدود ۳ برابر افزایش داشته است.

این موضوع ،به صورت ویژه، ارزش زیادی دارد. چرا؟ توسعه. یکی از بزرگترین مزایای تکنولوژی serverless آن است. که توانایی برنامه‌ریزی برای توسعه را در اختیار شرکت می‌گذارد. این تکنولوژی بسیار پاسخگوست و شرکت را از سایر شرکتها و موسسات متمایز می‌کند. برای سرویسهای مالی نظیر بیمه و بانکداری، پیش‌بینی دقیق میزان مصرف و نتایج کاربردی ، بسیار مفید است.

تکنولوژی serverless نیز بسیار سریع و جالب است

این تکنولوژی با پشتیبانی از تغییرات بنیادین و نوآوری لحظه به لحظه ، قابلیت ساخت اپلیکیشنهایی را دارد که می‌توان آنها را خیلی سریع به بازار عمومی عرضه کرد . این قابلیت برای سرویسهای مالی که تنوع محصول چندانی ندارند. نوعی رقابت بین شرکتهایی که در سرور ابری نرم‌افزارهای مالی تولید می‌کنند. رقبای ارائه کنندهٔ سیستمهای دیجیتال پرداخت بانکی و غیربانکی و سرویهای پرداخت متعلق به غولهای تکنولوژی همچون گوگل، Apple و Amazon ایجاد می‌کند .

برای سازمانهای تولیدی ،تکنولوژی serverless یک تکنولوژی ایده‌آل برای تقویت edge computing وIoT به حساب می‌آید. امروزه حتی زمانی که یک سایت دور از مرکز ، امکان اتصال پایدار به شبکه و یا زیرساخت قدرتمندی ندارد، با استفاده از قابلیتهای تکنولوژی serverless می‌توان کارهای اصلی همچون ثبت اطلاعات، فعالسازی یک کد و یا ارسال پیام به کاربر را انجام داد. که جزئیات بیشتر در مقاله شرایط استفاده از serverless بیان شده است.

رایانش ابری تحولی نوین

در حقیقت رایانش ابری سبب ایجاد تحول در تمام جنبه‌های مختلف صنایع شده است. بدیهی است که استفاده از سرور ابری دیگر تنها یک تصمیم‌گیری در خصوص یک تکنولوژی نیست، بلکه یک استراتژی تجاری است که به صاحبان خود ، سرعت عمل، آگاهی و بینش می‌دهد. سرور ابری راهی برای انجام بهتر کسب و کار در دنیای مدرن است.

بازخوردها
مقالات مرتبط
گیم فیشینگ چیست؟
گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان، استفاده از روش‌های گیمیفیکیشن Gamification است.…
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انواع سیستم عامل چیست ؟
سیستم عامل چیست؟ (معرفی انواع سیستم عامل)
بدون شک تمامی افرادی که با سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری در ارتباط هستند، نام سیستم‌عامل را شنیدند و…
زمان مطالعه: 4 دقیقه